پیوند نخستین ستون فقرات تیتانیومی در بدن بیمار سرطانی
کد خبر: ۲۸۸۸۶
تاریخ انتشار: 2016 February 24    -    ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
 یک جراح مغز و اعصاب استرالیایی با موفقیت توانست برای نخستین بار در جهان ستون فقرات آسیب‌دیده یک بیماری را با یک نمونه تیتانیومی چاپی سه‌بعدی جایگزین کند.

این جراحی تاریخی که در دسامبر 2015 انجام شد، 15 ساعت به طول انجامید.

در این عمل جراحی که توسط جراح استرالیایی رالف موبز از کلینیک ستون فقرات سیدنی در نیوساوث‌ولز بر روی دریگ جوسوسکی انجام شد، شانس زنده ماندن بیمار مشخص نبود. این فرآیند بر روی بخش بالایی گردن که با سر پیوند پیدا می‌کند، صورت گرفت.

به گفته موبز، در واقع در این عمل جراحی سر بیمار به نوعی از گردنش جدا شده و پس از خارج کردن تومور، مجددا به جای خود متصل شد.

جوسوسکی به نوع نادری از سرطان موسوم به کوردوم مبتلا بود که می‌تواند در هر نقطه‌ای از ستون فقرات رخ بدهد. سرطان جوسوسکی در بالای دو مهره بود که خوش‌بینی زیادی در مورد بهبودی وی وجود نداشت. 

بدون درمان یا جراحی، خطر ازدست رفتن تدریجی عملکرد دستها و پاهای این بیمار وجود داشت. این بیمار همچنین ممکن بود به تدریج ظرفیت خوردن و تنفس خود را از دست بدهد.

برای این عمل جراحی تاریخی، موبز یک ستون فقرات تیتانیومی چاپی سه‌بعدی را برای جایگزینی با نمونه اصلی آسیب‌دیده طراحی کرد که نتیجه آن موفقیت‌آمیز گزارش شده است. شرکت Anatomics این کاشت تیتانیومی را طراحی کرده و ساخته است.

اگرچه جوسوسکی اکنون در صحبت‌ کردن و خوردن دچار مشکل است اما انتظار می‌رود ظرف شش ماه آینده این شرایط بهبود یابد. این مشکلات در اثر باز ماندن بیش از اندازه دهان بیمار طی عمل جراحی 15 ساعته بود.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار