مستاجرانی که در پارکینگ زندگی می‌کنند
کد خبر: ۲۸۶۵
تاریخ انتشار: 2015 June 22    -    ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان از افزایش ۳۵ درصدی اجاره بهای مسکن در کرمان نسبت به دو سال گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت اکثر خانه‌های استیجاری نیز از ناحیه موجران، کوچک‌تر شده و حتی پارکینگ منازل نیز به لیست خانه‌های اجاره‌ای وارد شده است، به طوری که اکنون بسیاری از مستاجران کرمانی در پارکینگ زندگی می‌کنند.

محمود رشیدی‌زاده کرمانی با تشریح وضعیت بازار مسکن کرمان طی دو سال گذشته، این بازار را در بخش خرید و فروش، «راکد» و در بخش رهن و اجاره، «پرمتقاضی همراه با افزایش قیمت» توصیف کرد.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم، در حالی که انتظار می‌رفت تدبیر و امید این دولت، شامل حال بازار مسکن هم شود اما با گذشت دو سال، هنوز خبری در این زمینه نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان گفت: طی دو سال گذشته با وجود رکود خرید و فروش مسکن در شهر کرمان، مسکن استیجاری در این شهر با افزایش ۳۵ درصدی قیمت مواجه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مسکن استیجاری در شهر کرمان ۶۱ هزار خانواده اجاره‌نشین کرمانی را با مشکل مواجه کرده است.

رشیدی‌زاده تصریح کرد: بیش از یک سوم منازل استیجاری شهر کرمان زیر ۵۰ مترمکعب هستند که اغلب آنها پارکینگ سایر منازل هستند.

وی تصریح کرد: در شهر کرمان اگر تا پیش از این، قشر ضعیف جامعه توانایی پرداخت اجاره بهای یک منزل مسکونی آبرومند را نداشت اما اکنون قشر متوسط جامعه نیز، وضعیت مشابهی پیدا کرده‌اند.

این کارشناس بخش مسکن با ابراز این عقیده که «پیش‌بینی ما این بود که دولت یازدهم با توجه به انتقاداتی که به طرح مسکن مهر وارد می‌دید، طرحی جامع و کامل در بخش مسکن و به خصوص مسکن استیجاری داشته باشد»، مدعی شد: متاسفانه تا کنون خبری در این زمینه نشده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان، رکود مسکن پس از روی کار آمدن دولت جدید را امری طبیعی و طولانی شدن این رکود را غیرطبیعی دانست و گفت: دولت باید برای خروج بازار مسکن از رکود تلاش مضاعف کند، چرا که ادامه رکود بازار به نفع هیچ کس نیست.

وی تاکید کرد: ادامه رکود در بازار مسکن، در تضاد با آرامش این بازار است و بیشترین دود این رکود، به چشم خریداران مسکن می‌رود.

این فعال بخش مسکن مدعی شد: شاید دولت در کوتاه مدت از رکود بازار مسکن، نفع تبلیغاتی ببرد، اما مطمئنا در سال‌های پیش رو، دود این رکود، به چشم خود دولت هم خواهد رفت.

رشیدی‌زاده با بیان این‌که «وقتی بازار مسکن از رکود خارج می‌شود، انبوه متقاضیانی که در دوران رکود به انتظار ارزانی مسکن دست روی دست گذاشته بودند، وارد بازار می‌شوند و تقاضای خود را ارایه می‌کنند»، خاطرنشان کرد: عرضه‌کنندگان مسکن نیز که با تقاضای زیاد مواجه می‌شوند، به طور دلخواه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و در این خصوص هیچ مانعی پیش روی آنها نیست.

وی افزود: از طرفی دیگر تولید مسکن در دوران رکود بازار کاهش می‌یابد و بر فرض اگر عرضه‌کنندگان مسکن هم از خود بی‌انصافی نشان ندهند، باز هم عرضه بدلیل کاهش تولید در دوران رکود، متناسب با تقاضا نیست و در هر دو صورت با افزایش قیمت مواجه می‌شویم.

به اعتقاد این کارشناس مسکن، ضرر و زیان رکود بازار مسکن، بیشتر از رونق آن است، چرا که به گفته وی، رکود به مثابه یک گول زن عمل و تقاضای خیلی از متقاضیان بازار مسکن را موقتا پنهان می‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمان تاکید کرد: به نظر ما دولت باید «خروج بازار مسکن از رکود» را مدیریت کند وگرنه همان آشفته بازاری که دولت دهم با آن مواجه شد، دولت یازدهم نیز با آن مواجه خواهد شد.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار