یک هشدار جدی درباره حلیم
کد خبر: ۲۸۵۸
تاریخ انتشار: 2015 June 22    -    ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
 یک متخصص بهداشت مواد غذایی تاکید کرد: هنگام خرید حلیم برای افطار در ماه رمضان، حتماً توجه داشته باشید که فروشنده آن را در ظروف یک بار مصرف طلقی نریزد. برای خرید با خود ظرف شیشه‌ای یا قابلمه فلزی ببرید و در صورت اضافه آمدن حلیم، از مصرف مجدد آن طی ساعات بعدی جداً خودداری کنید.

دکتر آراسب دباغ‌مقدم گفت: یکی از غذاهای پرطرفدار در ایام ماه مبارک رمضان حلیم است که توصیه می‌شود برای خرید آن حتماً به ظاهر مغازه یا رستوران، بهداشت کارکنان و داشتن کارت مجوز بهداشت و... توجه شود. از آنجا که اغلب برای فرد روزه‌دار سخت است که خودش حلیم را آماده کند، این غذا را برای افطار خود و خانواده‌اش از بیرون تهیه می‌کند ولی باید توجه داشته باشد که حین خرید، حلیم در ظروف یک‌بارمصرف طلقی ریخته نشود. بهتر است برای خرید حلیم ظروف شیشه‌ای یا قابلمه همراه خود داشت چراکه ظروف یک‌بارمصرف تلقی، برای حلیم که بیش از 45 درجه سانتی‌گراد دما دارد مناسب نیست و بهترین نوع ظروف برای نگهداری مواد غذایی داغ مثل حلیم و آش ظروف یک‌بارمصرف ساخته‌شده از گرانول پلی‌پروپیلن است.

وی با تأکید بر اینکه اگر حلیم برای چند ساعت یا چند روز بماند مواد نشاسته‌ای آن غیر قابل هضم و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می‌شود و به دنبال آن ناراحتی‌های گوارشی را در پی دارد، گفت: «حلیم را باید در حجم کم خرید تا روزانه مصرف شود و از نگهداری آن در دمای محیط بیش از دو ساعت و یخچال و فریزر اجتناب شود.»

این متخصص بهداشت مواد غذایی توضیح داد: «برخی از افراد عادت دارند، حلیم را تهیه و در فریزر نگه دارند تا برای دفعات بعدی گرم و مصرف کنند در حالی که ترکیبات نشاسته موجود در حلیم وقتی سرد می‌شود، اصطلاحاً رتروگرید شده و با افزودن مقداری آب برای گرم شدن مجدد غذا، نشاسته به حالت فولوکوله درمی‌آید. به عبارت ساده‌تر از نظر پیوندهای شیمیایی تغییراتی در آن ایجاد می‌شود که هضم آن برای دستگاه گوارش آسان نیست بنابراین تأکید می‌شود که حلیم حتماً تازه مصرف شود.»

به گفته دباغ‌مقدم، روغنی هم که برای پخت حلیم استفاده می‌شود باید تازه باشد و به هیچ وجه تحت حرارت قرار نگیرد و در فضای باز در شرایط گرما نگهداری نشود چون روغن اکسید می‌شود و می‌تواند برای بدن و به‌خصوص کبد آسیب‌رسان باشد. استفاده از روغن جامد هم برای طبخ این غذا به دلیل ترکیبات موجود در آن که نقش مؤثری در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی دارد، توصیه نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در پایان با تأکید بر اینکه حلیم را فقط از واحدهای صنفی مجاز به عرضه حلیم خریداری کنید، خاطرنشان کرد: «در ایام ماه رمضان گاه افرادی که ارتباطی با واحدهای صنفی حلیم‌فروشان ندارند، دیگ حلیم را برپا می‌کنند و در محل‌های غیربهداشتی حلیم‌های غیربهداشتی و بی‌کیفیت طبخ و آن را توزیع می‌کنند که خریداری از این مکان‌ها توصیه نمی‌شود و حتماً از واحدهای صنفی مجاز حلیم را خریداری کنید.»

منبع: سلامانه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار