هر سوسک آشکار، نماینده چند سوسک پنهان در خانه است؟
کد خبر: ۲۸۵۶
تاریخ انتشار: 2015 June 22    -    ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
به ازای هر سوسک که در فضای خانه می‌توانید ببینید هشتصد سوسک دیگر وجود دارد که مشاهده نمی‌شوند.
یک متخصص آسم و آلرژی گفت: نگهداری از حیوانات خانگی مانند پرنده و سگ در فضای بسته می‌تواند آلرژی را به مقدار زیادی افزایش دهد. پفک، چیپس و نوشابه‌ها هم برای تغذیه بچه‌ها و هم برای آلرژی آن‌ها نامناسب هستند.

مسعود موحدی با اشاره به غلظت چندین برابری آلاینده‌های در فضای بسته گفت: افراد اکثر ساعات شبانه‌روز را در محیط بسته به سرمی برند. در فضاهای بسته آلاینده‌ها و عوامل آلرژی‌زا تأثیر بیشتری دارند. مهمترین آلاینده فضای بسته دود سیگار است. در همه‌جا تأکید می‌شود که از آلاینده‌های مانند دود سیگار در فضای بسته دوری شود. البته آلاینده‌های دیگری هم در فضای بسته وجود دارد مانند دود ناشی از طبخ مواد غذایی که واقعاً اهمیت دارد.

موحدی ادامه داد: گاهی آلاینده‌های فضای بسته از نظر غلظت به چندین برابر آلاینده‌های فضای باز می‌رسند. به خاطر همین آلودگی فضای بسته خیلی اهمیت دارد. برخی فکر می‌کنند فضای بیرون آلوده است و پنجره‌ها را می‌بندند. در حالی‌که ممکن است فضای بسته بسیار آلوده‌تر باشد.

وی گفت: حشراتی مانند سوسک‌ها در فضای خانه از عوامل مهم آلرژی هستند. گفته می‌شود به ازای هر سوسک که در فضای خانه می‌توانید ببینید هشتصد سوسک دیگر وجود دارد که مشاهده نمی‌شوند. از دیگر عوامل فضای بسته می‌توان به کپک اشاره کرد. نگهداری از حیوانات خانگی مانند پرنده و سگ در فضای بسته می‌تواند آلرژی را به مقدار زیادی افزایش دهد.

آلرژی به مواد غذایی

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به انواع مختلف آلرژی‌ها اضافه کرد: یک مورد از آلرژی‌های غذایی که می‌توان به آن اشاره کرد، بیمارانی هستند که در فصل گرده‌افشانی گیاهان خاصی، نسبت به برخی مواد غذایی دچار آلرژی می‌شوند. مثلاً در فصل گرده‌افشانی گیاهان ممکن است به سیب حساسیت پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: یا اینکه در فصل گرده‌افشانی گیاهان خاصی به سبزی‌خوردن حساسیت پیدا می‌کنند. کسانی هستند که به میوه‌های خاصی مانند موز و کیوی هم واکنش نشان می‌دهند. یک نکته مهم این است که ممکن است فرد به غذای خاصی حساسیت داشته باشد مثلاً به بادام‌زمینی و به همین دلیل بادام‌زمینی مصرف نکند ولی این افراد ممکن است از وجود بادام‌زمینی در کیک و سایر مواد غذایی اطلاع نداشته باشند و با خوردن آن‌ها دچار واکنش شوند.

وی ادامه داد: یک مورد دیگر که قابل اشاره است موضوع آلوده شدن یک غذا با غذای دیگر که فرد به آن حساسیت دارد است. برای مثال فردی که به کیوی حساسیت شدیدی دارد، در رستوران کباب‌برگ خورده و حساسیت پیداکرده بود. بعد معلوم شد کباب‌برگ را در کیوی می‌گذاشتند و حساسیت دوباره او نه به کباب بلکه به کیوی بود.

این پزشک متخصص با اشاره به استانداردهای تولید مواد غذایی در کشور تصریح کرد: در کشورهای غربی تأکید می‌شود که روی غذای آماده مواد تشکیل‌دهنده آن ذکر شود. در کشور ما از این موضوع گاهی غفلت می‌شود و فردی که به ماده خاصی حساسیت دارد، بدون اطلاع از وجود آن ماده در غذا، دچار حساسیت می‌شود.

برای مثال کیک تولدی می‌گیرد که حاوی بادام‌زمینی، گردو، کیوی یا موز است که ممکن است به آن مواد حساسیت داشته باشد. ممکن است فرد از آن بی‌اطلاع باشد و آن کیک را مصرف کند و واکنش‌های شدیدی را به همراه داشته باشد.

تست‌های آزمایشگاهی دردسر ساز

این متخصص ایمونولوژی با انتقاد از آزمایش‌هایی که توسط پزشکان غیرمتخصص گرفته می‌شود، گفت: گاهی یک فهرستی از مواد غذایی مختلف به خانواده بیمار داده می‌شود که فرزند شما به شیر، تخم‌مرغ، گندم، برنج و... حساسیت دارد؛ اما بیمار دچار کمبود وزن می‌شود. اگر یک فردی که تخصص لازم را ندارد این تست‌ها را انجام دهد، می‌تواند ایجاد سردرگمی برای بیمار کند.

وی اضافه کرد: بیمارانی هستند که دچار آسم‌اند و حساسیتشان هم به هیچ‌کدام از این مواد غذایی نیست. آن چیزی که باعث شروع بیماری می‌شود بیماری ویروسی است و نه حساسیت غذایی. این محرومیت‌هایی که به بیمار تحمیل می‌شود صرفاً به خاطر ناآگاهی کسانی بود که این تست را به‌اشتباه تفسیر می‌کنند.

وی گفت: این تست‌ها را باید کسی انجام دهد که تفاوت حساسیت و آلرژی را بداند. تحصیلات علمی در این زمینه داشته باشد. بعد برای انجام این آزمون‌ها اقدام کند. بیماری‌های تنفسی مثل آسم می‌تواند در ارتباط با مواد غذایی باشد ولی موارد آن بسیار اندک است.

چیپس و پفک از عوامل آلرژی زا

موحدی با اشاره به اهمیت آلرژی‌های تنفسی در سنین کودکی، افزود: از آنجایی‌که بعضی از آلرژی‌ها مثل آلرژی‌های غذایی در طولانی‌مدت ممکن است به آلرژی‌های تنفسی منتهی شوند، خیلی مهم است که از همان ابتدا تشخیص داده شود که فرد آلرژی دارد. تشخیص آلرژی‌های غذایی در سنین کودکی خیلی مهم است.

وی ادامه داد: مهمترین آلرژی غذایی در سنین نوزادی آلرژی به شیر گاو است. توصیه می‌شود با رژیم غذایی مناسبی که به مادر داده می‌شود کنترل شود نه اینکه شیر مادر کاملاً قطع شود. بلکه شیر مادر حتماً ادامه یابد. بعضی از غذاهای آماده برای بچه‌ها نامناسب هستند. بیسکویت دادن به بچه کار اشتباهی است. پفک، چیپس و نوشابه‌ها هم برای تغذیه بچه‌ها و هم برای آلرژی آن‌ها نامناسب هستند.

موحدی افزود: مواد غذایی را درصورتی‌که مطمئن شدید بچه‌ها نسبت به آن حساس هستند از غذای آن‌ها حذف کنید. هر چه سن بالاتر می‌رود احتمال آلرژی غذایی پایین‌تر می‌آید؛ اما نکته جالب این است که افراد بسیاری علائم بیماری خود مانند تهوع، سردرد و کهیر مزمن را به آلرژی غذایی ربط می‌دهند که این اشتباه است.

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار