۹ آزمایش ضروری که مردان باید انجام دهند
کد خبر: ۲۸۲۲۵۸
تاریخ انتشار: 2023 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶
غربالگری‌های منظم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها در آینده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که با انجام آزمایش‌ها و غربالگری‌های منظم، سالانه می‌توان جان صد هزار نفر را نجات داد.

غربالگری‌های منظم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها در آینده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) تخمین می‌زند که با انجام آزمایش‌ها و غربالگری‌های منظم، سالانه می‌توان جان صد هزار نفر را نجات داد.

 

۹ آزمایش ضروری که مردان باید انجام دهند

گروه ایرنا زندگی - مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیش از مردان به فکر سلامتی خود هستند؛ شاید این مسئله یکی از دلایل طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان باشد. اغلب مردان از رفتن به پزشک واهمه دارند و تازمانی که مجبور نباشند، از انجام معاینات پزشکی اجتناب می‌کنند. حدود ۳۸ درصد از مردان اعتراف می‌کنند تنها زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که حال جسمی‌شان وخیم است یا علائم بیماری‌شان خودبه‌خود از بین نمی‌رود. این در حالی است که بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند به آهستگی در یک دوره طولانی ایجاد شوند و ممکن است در ابتدا هیچ علامتی وجود نداشته باشد اما آزمایش‌های غربالگری می‌توانند علائم اولیه بیماری را تشخیص دهند.

۹ آزمایش پزشکی حیاتی برای مردان وجود دارد که باید به‌صورت دوره‌ای پس از رسیدن به سن ۴۰ سالگی انجام شود. مهم‌ترین این آزمایش‌ها عبارت‌اند از:

بررسی کلسترول

غربالگری کلسترول مردان بعد از ۴۰ سالگی و به‌خصوص در سن ۵۰ سالگی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا آن‌ها در این سنین به‌طور پیوسته به میان‌سالی نزدیک می‌شوند و ممکن است به دلیل عوامل مختلف مانند سبک زندگی و استرس، سطح کلسترول دچار مشکلات و تغییراتی شود. سطح بالای این عنصر ممکن است منجر به خطرات عمده بیماری قلبی در آینده، همراه با هزاران مشکل سلامتی دیگر شود. از این رو، مردان باید هرسال یک‌بار از طریق آزمایش خون، سطح کلسترول خود را بررسی نمایند.

فشارخون

فشارخون بالا به معنای این است که قلب شما بیشتر ازآنچه باید کار می‌کند و این مسئله‌ می‌تواند منجر به مشکلات زیادی شود زیرا با فشار اضافی بر قلب، احتمال حمله قلبی و سکته به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

فشارخون طبیعی معمولاً کمتر از ۸۰/۱۲۰ میلی‌لیتر در نظر گرفته می‌شود. برخی عوامل مثل سابقه خانوادگی، اضافه‌وزن، رژیم غذایی با سدیم بالا، عدم فعالیت بدنی و افزایش سن از علائم خطر فشارخون بالا است؛ لذا افراد با ورود به دهه چهارم زندگی خود باید به‌طور سالانه فشارخون خود را موردبررسی قرار دهند.

آزمایش گلوکز خون

آزمایش گلوکز خون برای اندازه‌گیری سطح گلوکز یا قند خون به کار می‌رود. بر اساس تحقیقات جدید، مردان ۴۰ ساله و بالاتر دارای اضافه‌وزن یا چاقی، باید به‌طور مرتب سطح قند خون خود را آزمایش کنند؛ این به دلیل افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط با چاقی، رژیم غذایی نامناسب و عدم ورزش است. قند خون غیرطبیعی می‌تواند نشان دهند خطر بالای دیابت نوع ۲ باشد.

بررسی پروستات

سرطان پروستات تقریباً ۱۲.۵ درصد از مردان را در طول زندگی خود تحت تأثیر قرار می‌دهد و از هر ۴۱ مرد، ۱ نفر را می‌کشد؛ بنابراین، پروستات به‌عنوان یک تهدید جدی برای سلامت مردان به شمار می‌رود.

خوشبختانه، سرطان پروستات به‌کندی گسترش می‌یابد و تشخیص زودهنگام می‌تواند منجر به درمان موفقیت‌آمیز شود. درواقع، تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه، می‌تواند تا حد زیادی مانع پیشرفت آن شود؛ بنابراین، معاینه سالانه پروستات برای همه مردان ۴۰ تا ۵۰ ساله به‌ویژه افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان پروستات و سایر سرطان‌های مرتبط مانند سرطان تخمدان، پستان، کولورکتال، آندومتر یا پانکراس توصیه می‌شود.

کولونوسکوپی

سرطان کولورکتال یا سرطان روده، عامل مرگ‌ومیر و بیماری‌های زیادی در سراسر جهان است. بر اساس داده‌های GLOBOCAN ۲۰۱۸، این سرطان سومین سرطان کشنده و چهارمین سرطان شایع در جهان است.

لازم به ذکر است که عواملی همچون سبک زندگی کم‌تحرک، مصرف الکل و تنباکو، چاقی و مصرف گوشت فراوری‌شده از عوامل خطر ابتلا به این سرطان است.

خوشبختانه، سرطان کولورکتال به‌کندی رشد می‌کند و به‌راحتی با غربالگری پیشرفته امروزی مانند کونولوسکوپی قابل‌تشخیص است. اگر تومورهای کوچک در کولونوسکوپی یافت شوند، به‌راحتی برداشته می‌شوند و بیماری در مسیر خود متوقف می‌شود. در صورت وجود سابقه خانوادگی به سرطان کولورکتال، بسیار توصیه می‌شود که غربالگری در سنین پایین‌تر انجام شود.

نوار قلب

مردان بالای ۴۰ سال برای تشخیص هرگونه مشکل قلبی باید نوار قلب دریافت کنند. نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام ناهنجاری‌های قلبی، حتی بدون هیچ‌گونه نشانه‌ای از بیماری قلبی شود. همچنین حملات قلبی قبلی اغلب از طریق نوار قلب تشخیص داده می‌شود.

آزمایش تراکم استخوان

تراکم استخوان پایین که منجر به شکستگی لگن می‌شود، یک مشکل عمده پزشکی است. توصیه می‌شود مردانی که دارای هر یک از عوامل خطر -سابقه خانوادگی پوکی استخوان، شکستگی استخوان پس از ۴۰ سالگی، وزن کم بدن و استعمال دخانیات- هستند، در فواصل زمانی تعیین‌شده توسط پزشک، آزمایش تراکم استخوان را انجام دهند.

معاینات دندانپزشکی

سلامت دندان منعکس‌کننده سلامت و تندرستی کلی افراد است. اگرچه توصیه‌های مربوط به‌دفعات معاینات دندانپزشکی متفاوت است اما اغلب پزشکان عمومی توصیه می‌کنند که افراد هر شش ماه یک‌بار معاینه دندانپزشکی را انجام دهند.

ازآنجایی‌که با افزایش سن میزان آسیب‌پذیری و پوسیدگی دندان‌ها بیشتر می‌شود، لازم است افراد در آستانه ۴۰ سالگی توجه بیشتری به‌سلامت دندان‌هایشان داشته باشند زیرا بی‌توجهی به سلامت دهان و دندان می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان دهان، عفونت پوشش داخلی قلب، پنومونی، بیماری قلبی-عروقی و... شود.

معاینات چشم

معاینه سالانه چشم برای حفظ سلامتی بسیار مهم است. برخی می‌گویند چشم‌ها دروازه روح هستند اما چشم‌ها می‌توانند منادی بیماری‌های مزمن نیز باشند. معاینه منظم چشم می‌تواند نشانه‌های اولیه بسیاری از بیماری‌های مزمن چشمی را که بسیاری از آن‌ها علائم اولیه ندارند، مشخص کند و با تشخیص زودهنگام می‌توان آن‌ها را خنثی کرد. گلوکوم یکی از این بیماری‌هاست که می‌تواند با آسیب رساندن به عصب بینایی منجر به کوری دائمی شود. این بیماری تنها از طریق معاینه کامل چشم تشخیص داده می‌شود.

چشم تنها جایی در بدن انسان است که رگ‌های خونی و اعصاب را می‌توان به‌طور مستقیم مشاهده کرد؛ بنابراین، معاینه چشم می‌تواند به تشخیص بیماری‌های سیستمیک مانند فشارخون بالا، دیابت، کلسترول بالا و برخی بیماری‌های عصبی کمک کند.

همچنین ازآنجایی‌که سرطان می‌تواند در چشم ایجاد شود، بهترین راه تشخیص آن، معاینه کامل چشم است که خوشبختانه، تشخیص زودهنگام اغلب می‌تواند منجر به درمان کامل شود.

مردان پس از ۴۰ سالگی باید سبک زندگی‌شان را تغییر دهند

رژیم غذایی نقش مهمی در شکل دادن به سلامت کلی بدن دارد. سبک زندگی بدون گلوتن، بدون لبنیات و بدون قند، سبک زندگی مناسبی است که به‌تنهایی به کاهش وزن، کاهش التهاب و تعادل هورمون‌ها به حالت طبیعی‌تر کمک می‌کند. همچنین انتخاب غذای سالم و ورزش منظم یکی دیگر از سبک‌های زندگی مناسب برای سالم ماندن است که افراد با ورود به ۴۰ سالگی، بیشتر باید به آن توجه کنند.

از آنجایی‌که مردان در سن ۴۰ سالگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های دیابت، عروق کرونر، سندروم متابولیک، سرطان متعدد، عدم تعادل هورمونی و کبد چرب قرار می‌گیرند، غربالگری‌های منظم، رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، بهترین گام برای حفظ سلامتی در این افراد است.

ایرنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار