چگونه هوش مصنوعی را یاد بگیریم ؟
کد خبر: ۲۸۲۰۸۲
تاریخ انتشار: 2023 June 08    -    ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
هوش مصنوعی از جذاب‌ترین موضوعات در سال‌های اخیر است که هم در دانشگاه و هم صنعت مطرح می‌شود و امروزه مهم‌ترین سوال این است : چگونه هوش مصنوعی را یاد بگیریم؟

در این زمان در اوج قدرت خود قرار دارد و همه به دنبال راهی برای استفاده از آن هستند. هوش مصنوعی علاوه بر جذابیت‌های بسیار بالا، مزایای زیادی نیز برای بشر به همراه دارد. تولید ربات‌های هوشمند که هم در صنایع بزرگ و هم زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مزیت‌های هوش مصنوعی هستند.

 
 

چگونه هوش مصنوعی را یاد بگیریم ؟

 

با توجه به قابلیت‌های بسیار مهم این علم، بسیاری از افراد به دنبال یادگیری و ورود به این حوزه هستند. در این زمینه آموزش‌ها و منابع آموزشی متعددی وجود دارد که افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و فعالیت خود را در این زمینه آغاز کنند. انواع مختلفی از کتاب‌ها، مقالات، ویدیوهای آموزشی، وب سایت‌ها، کلاس‌های آموزشی و … وجود دارند که می‌توانید برای آموزش از آن ها استفاده کنید.

 

در تمام این دوره‌ها به‌صورت تئوری مباحث مورد نیاز آموزش داده شده و پس از آن با کمک ابزارهای موجود و نرم افزارهای تخصصی به پیاده‌سازی سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی پرداخته می‌شود. در ادامه به بررسی جامع‌ترین و مفیدترین منابع یادگیری هوش مصنوعی پرداخته شده است.

هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟

از آنجایی که هیاهوی رشد هوش مصنوعی افزایش یافته است، تمامی دولت‌ها در سراسر دنیا به سمت این حوزه حرکت می کنند تا بتوانند با صرف مبلغی کمتر بیشترین میزان بازدهی را داشته باشند. همچنین یکی از بزرگ‌ترین کاربرد های هوش مصنوعی کاهش میزان آزمون و خطا در فعالیت‌هایی است که از آن استفاده می‌کنند. 

هوش مصنوعی به پایه‌ای از سخت افزار و نرم افزار تخصصی برای نوشتن و آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیاز دارد. پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی‌ای هست که در هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در دوره نقشه راه هوش مصنوعی این مسئله را کاملا شرح داده‌ایم. به‌طور کلی سیستم های هوش مصنوعی با دریافت مقادیر زیادی از داده‌های آموزشی برچسب‌گذاری شده، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای همبستگی‌ها و الگوها، و استفاده از این الگو‌ها برای پیش‌بینی وضعیت‌های آینده کار می‌کنند.

به این ترتیب، یک ربات چت که از نمونه‌هایی از چت‌های متنی تغذیه می‌شود، می‌تواند یاد بگیرد که تبادلات واقعی با افراد ایجاد کند، یا یک ابزار تشخیص تصویر می‌تواند با مرور میلیون‌ها مثال، شناسایی و توصیف اشیاء در تصاویر را بیاموزد.

در نقشه راه هوش مصنوعی شاهد آن خواهیم بود که برنامه نویسی هوش مصنوعی بر سه مهارت شناختی تمرکز دارد: یادگیری، استدلال و اصلاح خود. فرآیندهای یادگیری این جنبه از برنامه نویسی هوش مصنوعی بر روی دستیابی به داده‌ها و ایجاد قوانینی برای چگونگی تبدیل داده‌ها به اطلاعات عملی متمرکز است. قوانین، که الگوریتم نامیده می‌شوند، دستورالعمل‌های گام به گام را برای دستگاه‌های محاسباتی برای چگونگی تکمیل یک کار خاص ارائه می‌دهند.

فرآیندهای استدلال هوش مصنوعی بر اساس انتخاب الگوریتم مناسب برای رسیدن به یک نتیجه دلخواه متمرکز شده است. همچنین فرآیندهای خود اصلاحی هوش مصنوعی برای تنظیم مداوم الگوریتم‌ها و اطمینان از ارائه دقیق‌ترین نتایج ممکن طراحی شده است. 

چرا (داشتن / دانستن) نقشه راه هوش مصنوعی مهم است؟

اهمیت نقشه راه هوش مصنوعی به این دلیل است که می‌تواند بینش‌هایی را در مورد عملیات خود به کاربرانش بدهد که ممکن است قبلا از آن آگاه نبوده باشند. چرا که در بعضی موارد، هوش مصنوعی می‌تواند وظایف را بهتر از انسان‌ها انجام دهد. به ویژه هنگامی که صحبت از کارهای تکراری و جزئیات‌محور مانند تجزیه و تحلیل تعداد زیادی از اسناد قانونی برای اطمینان از پر شدن صحیح فیلدهای مربوطه می‌شود.

ابزارهای هوش مصنوعی اغلب کارها را به سرعت و با کمترین میزان خطا انجام می‌دهند. هوش مصنوعی توانسته کمک بسیاری به بهره‌وری کند و دری را برای فرصت‌های تجاری کاملا جدید برای مشاغل و صنایع باز کند البته . قبل از موج فعلی استفاده از هوش مصنوعی، تصور استفاده از نرم افزار های کامپیوتری برای اتصال و ارتباط با افراد بسیار سخت و غیر قابل باور بود.

 اما اوبر (Uber)، معروف‌ترین تاکسی اینترنتی در دنیا، با انجام این کار به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل شد که توانست از هوش مصنوعی برای ارتباط با رانندگان تاکسی‌ها استفاده کند.

الگوریتم‌های استفاده شده در اوبر به این صورت است که؛ از الگوریتم‌های پیچیده یادگیری ماشین برای پیش‌بینی این که چه زمانی افراد احتمالا در مناطق خاصی نیاز به ماشین دارند، استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها کمک می‌کند تا رانندگان پیش از نیاز، به‌طور فعال در جاده‌ها حرکت کنند. بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های فعال در دنیا از هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد خود و کسب مزیت نسبت به رقبای خود استفاده کرده‌اند. نقشه راه هوش مصنوعی راه‌گشا برای همه افرادی است که قصد دارند فعالیت حرفه‌ای خود را مانند ابرشرکت‌های دنیا آغاز کنند.

دوره‌های هوش مصنوعی در کورسرا

کورسرا نیز دوره‌های آموزشی بسیار متنوعی در زمینه آموزش مفاهیم هوش مصنوعی برگزار می‌کند. شرکت در این دوره‌ها به‌مدت چند هفته می‌تواند فرد را به تسلط و دانش کافی در این زمینه برساند. این دوره‌ها به‌صورت زیر هستند و می‌توانید با توجه به نیاز خود در آن‌ها شرکت کنید.

Machine Learning

این دوره توسط اندرو وو برگزار می‌شود که به‌عنوان یکی از بانفوذترین افراد در زمینه هوش مصنوعی شناخته می‌شود. این دوره به زبان‌های مختلف فرانسوی، انگلیسی، ژاپنی و هندی برگزار می‌شود. با شرکت در این دوره پس از یازده هفته دانشجو می‌تواند به سطح دانش مناسبی از مباحث یادگیری ماشین برسد. مباحث کاربردی و مهمی مانند رگرسیون، جبر خطی، شبکه‌های عصبی، سیستم‌های توصیه گر، یادگیری ماشین بزرگ مقیاس و … در این دوره آموزش داده می‌شوند.

Algorithms, Part I & II

مباحثی مانند مفاهیم ساختمان داده، طراحی الگوریتم، الگوریتم‌های جست و جو، پردازش گراف و … برای یادگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بسیار مهم هستند. این مفاهیم توسط دو استاد به نام‌های کوین وین و رابرت سدویک آموزش داده می‌شوند. دانشجویان با شرکت در این دوره پس از شش هفته و هر هفته ۶ تا ۱۰ ساعت آموزش می‌تواند به دانش خوبی در این زمینه برسند.

Neural Networks and Deep Learning

این دوره نیز برای یادگیری مفاهیم شبکه عصبی و یادگیری عمیق توسط اندرو وو، کیان کتان‌فروش و یونس بنسودا تدریس می‌شود. انواع مختلفی از گرایش‌های یادگیری عمیق، ساخت شبکه‌های عصبی و پیاده سازی آن‌ها در این دوره آموزش داده می‌شود. این دوره برای افرادی مناسب است که دانش مقدماتی در زمینه هوش مصنوعی داشته باشند. مفاهیمی مانند برامه نویسی پایتون، ساختار داده و جبر خطی برای شرکت در این دوره لازم هستند.

Structuring Machine Learning Projects

در این دوره به افراد آموزش داده می‌شود که چگونه پروژه‌های موفق یادگیری ماشین را انجام دهد. پس از دو هفته شرکت در این دوره می‌توانید کشف خطا در سیستم‌های یادگیری ماشین ر آموزش ببینند. این دوره نیز مبتدی محسوب شده و توسط اندرو وو، کیان کتان‌فروش و یونس بنسودا آموزش داده می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده سایت‌های دیگری مانند EdX و یوداسیتی نیز دوره‌های بسیار متنوعی از مبتدی تا پیشرفته برگزار می‌کنند که می‌توانند با توجه به سطح دانش خود در زمینه هوش مصنوعی در آن‌ها شرکت کنید. بیشتر این دوره‌ها به زبان انگلیسی و برخی دیگر نیز به چند زبان برگزار می‌شوند. شرکت در این دوره‌ها می‌تواند دانش و تجربه بسیار عالی و کاربردی را به شما ارائه دهد و به فردی متخصص در زمینه هوش مصنوعی و زیر مجموعه‌های آن تبدیل شوید.

شرکت در بوت کمپ‌های آموزشی

بوت کمپ‌ها دوره‌های تقریبا فشرده‌ای هستند که در آن‌ها مباحث مورد نظر به‌صورت کامل ارائه شده و پس از آن افراد به‌صورت گروهی بر روی پروژه‌های عملی کار می‌کنند. شرکت در بوت کمپ‌ها علاوه بر آموزش مزایای دیگری نیز به‌همراه دارد. در این دوره‌ها فرد با انچام پروژه‌های عملی می‌تواند به تسلط خوبی در هوش مصنوعی برسد، علاوه بر آن پس از اتمام دوره به شرکت‌ها و سازمان‌های مهم و فعال در این زمینه معرفی شده تا بتواند شغل مناسبی در آن‌ها پیدا کند. برخی از بوت کمپ‌های هوش مصنوعی در ادامه معرفی شده‌اند.

بوت کمپ مپصا

بوتکمپ مپصا از معتبرترین مراکز برای برگزاری بوت کمپ‌های آموزشی در ایران است. در این مجموعه بوت کمپ‌های مختلفی برای پایتون و بوت کمپ یادگیری ماشین برگزار می‌شود. تمام مباحث مورد نیاز برای یادگیری و کار بر روی پروژه‌های مختلف در زمینه هوش مصنوعی در این بوت کمپ ارائه شده و پس از اتمام آن به دانش مناسبی در این زمینه دست پیدا می‌کنید. بوت کمپ ماشین لرنینگ برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه و مهندسی و همچنین افرادی که به فعالیت در حوزه هوض مصنوعی علاقه دارند، مناسب و کاربردی است. این دوره شامل بیش از ۳۰۰ ساعت کلاس حضوری و کارگاه‌های عملی است که می‌تواند شما را به دانش مناسبی در این زمینه برساند. در نهایت نیز مدرک معتبر موسسه اعطا می‌شود.

یادگیری از طریق یوتیوب

یکی از راه‌های یادگیری هوش مصنوعی به‌صورت رایگان، استفاده از ویدیوهای آموزشی در وب سایت‌هایی مانند یوتیوب است. هرچند ممکن است این آموزش‌ها به‌صورت پراکنده بوده اما می‌توانند دانش و اطلاعات مفیدی به شما منتقل کنند. در ادامه لینک چند نمونه از دوره‌های آموزشی رایگان در یوتیوب آمده است که می‌توانید برای آموزش از آن‌ها استفاده کنید.

کلاس درس هوش مصنوعی در دانشگاه MIT 

آموزش هوش مصنوعی برای مبتدیان 

پیشینه و آینده هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی با پایتون 

هوش مصنوعی برنامه درسی بحث و تجزیه و تحلیل برای NTA NET 

سخن آخر

یادگیری هوش مصنوعی و مباحث زیرمجموعه آن مانند هر علم دیگری نیازمند استفاده از منابع معتبر است. علاوه بر آن تمرین و تلاش شما برای یادگیری اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مقاله تا حد امکان منابع مفید برای یادگیری هوش مصنوعی معرفی شد. پس از انتخاب هر کدام از این روش‌ها و دوره‌ها برای یادگیری، باید با تلاش و پشتکار به تمرین بپردازید تا بتوانید به متخصص هوش مصنوعی تبدیل شوید.

گجت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار