نحوه محاسبه آب مورد نیاز روزانه بدن
کد خبر: ۲۸۱۷۰۰
تاریخ انتشار: 2023 June 04    -    ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
این عادت را در خود پرورش دهید تا هر روز صبح پس از برخاستن از رختخواب یک لیوان (۴۷۰ میلی لیتر) آب بنوشید و هر شب قبل از خواب نیز...

بر اساس تجزیه و تحلیل یافته های یک مطالعه معتبر، نوشیدن تنها ۲ فنجان آب قبل از غذا که حجمی کمتر از یک بطری نوشابه کوچک دارد، به ما کمک می کند تا سالیانه ۲.۲ کیلوگرم وزن بیشتری کم کنیم. گفتنی است تمامی نکاتی که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند از طریق وب سایت مایوکلینیک قابل دسترسی هستند.

 
 

علاوه بر این، نوشیدن مقدار مناسب آب در روز می‌ تواند سرعت متابولیسم را افزایش داده و به جلوگیری از پرخوری آن هم درست زمانی که بدن تفاوت میان گرسنگی و تشنگی را تشخیص نمی دهند، کمک کند. اما چقدر آب برای بدن کافی است؟

 

نحوه محاسبه میزان آبی که باید به صورت روزانه برای سلامتی و کاهش وزن بنوشیم توصیح داده خواهد شد.

 

- وزن: اولین قدم برای محاسبه مقدار آب روزانه مورد نیاز آگاهی از وزن بدن است. مقدار آبی که هر فرد باید بنوشد بر اساس وزن وی متفاوت است که البته کاملا منطقی است زیرا هر چه وزن فردی بیشتر باشد، آب بیشتری نیز برای نوشیدن نیاز دارد. برای مثال یک مرد 100 کیلوگرمی و یک زن 50 کیلوگرمی به مقادیر متفاوتی آب احتیاج دارند.

- ضرب در دو/سوم(این ضریب برای واحد وزنی پوند است که جواب را به اونس می دهد و سپس می توانید اونس را به لیتر تبدیل کنید):  در مرحله بعد باید وزن خود را در 2/3 (یا 67٪) ضرب کنید تا مقدار آب مورد نیاز در روز تعیین شود. به عنوان مثال، اگر شخصی 175 پوند‌(79 کیلوگرم) وزن داشته باشد و آن را در67 درصد ضرب کنیم، به عدد حدودی 117 اونس آب می رسیم.117 اونس معادل 3.4 لیتر آب می شود. با استفاده از مبدل واحدهای گوگل می توانید خیلی راحت این اعداد را تبدیل کنید.

- سطح فعالیت: در نهایت باید این عدد را بر اساس تعداد دفعات ورزش در روز و‌ یا هفته هم تنظیم کنیم، زیرا هنگام عرق کردن سبب تبخیر آب از سطح پوست می‌ شود. از این رو باید به ازای هر 30 دقیقه تمرین روزانه 354 میلی لیتر آب به کل آب مصرفی روزانه اضافه شود. بنابراین اگر روزانه 45 دقیقه ورزش می کنید، باید 532 میلی لیتر آب به میزان مصرف روزانه خود اضافه کنید.

نکاتی برای دست یابی به هدف روزانه مصرف آب کافی

اکنون در خصوص چگونگی اطمینان از دریافت مقدار کافی آب صحبت خواهیم کرد. هرچند امکان دارد نوشیدن بیش از 3 لیتر آب در ابتدا کمی غیر ممکن به نظر برسد، اما با پیروی از یک سری توصیه های آسان می توان در کمترین زمان به این هدف دست یافت.

- قبل از هر وعده غذایی ۲ فنجان بزرگ (۴۷۰ میلی لیتر) آب بنوشید: نوشیدن 2 فنجان آب قبل از هر وعده غذایی به ما کمک می کند تا غذای کمتری مصرف و در نتیجه وزن کم کنیم. اگر این کار را سه بار در روز انجام دهیم؛ پیش از صبحانه، ناهار و شام، مجموعا 1.4 لیتر آب مصرف می کنیم.

- صبح و شب یک لیوان آب بنوشید: این عادت را در خود پرورش دهید تا هر روز صبح پس از برخاستن از رختخواب یک لیوان (470 میلی لیتر) آب بنوشید و هر شب قبل از خواب نیز یک لیوان دیگر به آن اضافه کنید. با این کار مقدار آب بیشتری به حداکثر مصرف روزانه شما افزوده می شود. اما ساده ترین راه برای انجام این کار؛ تنها کافیست یک لیوان یا یک بطری آب در کنار تخت خود قرار دهید. به این ترتیب به محض اینکه از خواب بیدار شوید و روز خود را شروع کنید، به صورت خودکار شروع به نوشیدن آب خواهید کرد.

- از یک بطری مخصوص استفاده کنید: یکی از مواردی که بسیار نتیجه بخش واقع شده و ثابت کرده است که انگیزه بیشتری در راستای نوشیدن آب ایجاد می کند، استفاده از یک ظرف مخصوص برای پر کردن آب و تعیین هدف است. به بیان دیگر باید بر اساس حجم بطری خود محاسبه کنید که چند بار در روز نیاز به پر کردن مجدد ظرف وجود دارد.

- آب خود را طعم دار کنید: نوشیدن آب به صورت منظم الزاما عملی خسته کننده نیست. در واقع می توان آب مصرفی روزانه خود را با تکه های میوه، گیاهان تازه و سایر طعم دهنده ها خوشمزه تر کرد. این عمل سبب می شود که دست یابی به هدف روزانه مصرف مقدار بیشتر آب آسان تر شود. در این میان می توان از خیار، توت فرنگی، لیمو و انواع گیاهان برای ایجاد آب خوش طعم استفاده کرد.

فواید نوشیدن روزانه آب کافی چیست؟

آب برای عملکرد صحیح و کارآمد بدن ما بسیار ضروری است. این ماده نه تنها برای سلامتی انسان حیاتی است، بلکه می تواند بر جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف نیز تاثیر داشته باشد. اما به راستی چرا آب تا این اندازه مهم است؟ مزایای اصلی هیدراته ماندن بدن شامل موارد زیر است:

- به هضم غذا کمک و از یبوست جلوگیری می کند

- اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های ما می رساند

- به تثبیت فشار خون و ضربان قلب کمک می کند

- از مفاصل سالم و عملکرد بهتر آنها پشتیبانی می کند

- به تنظیم دمای بدن یاری می رساند

 
  • خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، امراض قلبی، فشار خون، سنگ کلیه و سکته را کاهش می دهد
  • عصرایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار