آیا ایران وارد عصر کودنی شده است؟
کد خبر: ۲۸۱۰۱۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: 2023 May 29    -    ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
ضریب هوشی، نسبتی است‌که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضرب در صد به‌دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب‌هوشی برابر با صد می‌شود. اما در برخی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود که این فرد، هوشی بیش از دیگران دارد.

آیا ایران وارد عصر کودنی شده است؟ (خبرفوری)

آیا ایران وارد عصر کودنی شده است؟ (خبرفوری)«تابناک با تو» - اعلام میانگین ضریب‌هوشیِ۸۴ برای ایرانی‌ها، سبب شگفتی بسیاری از نخبگان ایران شد. عده‌ای با انکار این آمار درصدد اعتراض برآمدند.

با این‌حال نویسنده، این موضوع را زیر عنوان نظریه «ترقیق هوشی» در سال ۱۳۷۹ در سازمان مدیریت پیش‌بینی کرده بود.

ضریب‌هوشی چیست؟

ضریب هوشی، نسبتی است‌که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضرب در صد به‌دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب‌هوشی برابر با صد می‌شود. اما در برخی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود که این فرد، هوشی بیش از دیگران دارد.

برای به دست آوردن سن عقلی راه‌های زیادی وجود دارد و معمولا کارشناسان از تست‌های خاصی استفاده میکنند که جنبه‌های مختلفی مانند تشخیص الگوها، قدرت حافظه کوتاه‌‌مدت، استفاده فرد از واژه‌ها، سرعت محاسبه فرد، درک روابط یا جبر، اطلاعات عمومی، محاسبات ریاضی، درک فضایی، منطق و املا را ارزیابی می‌کند.

بدین‌ترتیب دستیابی به میانگین ضریب‌هوشی بالاتر، یکی از ابزارها و بطور هم‌زمان یکی از دستاوردهای مهم توسعه محسوب می‌شود.

ضریب هوشی ملل

مطالعات فراوانی روی تفاوت میانگین ضریب‌هوشی ملت‌ها در کشورهای گوناگون صورت گرفته‌است. میانگین ضریب‌هوشی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها حدود ۱۰۰ است. این عدد برای شهروندان ژاپنی، چینی، کره‌ای، هنگ کنگی و تایوانی کمابیش ۱۰۵ و برای ترکیه، کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا بین ۷۸ تا ۹۰ و برای کشورهای آفریقاییِ پایین‌تر از صحرای آفریقا بین ۶۵ تا ۷۵ است.

در این میان ایران با میانگین ضریب‌هوشیِ ۸۴، رتبه ۹۷ را بین ۱۸۵ کشور جهان داراست.

اما هنگامی که با تفاوت میانگین ضریب‌هوشی میان دو کشور یا دو نژاد روبرو می‌شویم قائل‌شدن به تفاوت ژنتیک، به نوعی به معنای وجود نژادهای متفاوت است.

آیا ایران وارد عصر کودنی شده است؟ (خبرفوری)

نقش محیط وتغذیه

جدای از عوامل ژنتیک، عوامل محیطی گوناگونی روی ضریب‌هوشی ملت‌ها تاثیر می‌گذارند: وضعیت تغذیه‌ای بویژه در دوران کودکی، استرس‌ها و تروماهای روانی، فقر عاطفی و ارتباطی و کمیت و کیفیت تحصیلات همگی بر ضریب‌هوشی تاثیر می‌گذارند.

تاثیر فرار مغزها

مهاجرت نخبگانِ دارای ضریب‌هوشی بالا اثری مخرب بر توسعه ملل میگذارد. بدیهی است بار توسعه و پیشرفت جوامع بر دوش نخبگان و دانشمندان هر جامعه است. حال زمانی‌که نخبگان یک جامعه آنرا ترک می‌کنند نه‌تنها خروج آنها مستقیماً جامعه را متاثر میکند بلکه در دراز‌مدت ذخیره ژنتیکی کشور متبوع‌شان را نیز فقیرتر میکند و در نسل‌های آتی، روند انتقال ضرایب بالای هوشی به «نسل‌های آینده» با اختلال مواجه میشود.

مطالعه تطبیقی: اسکاتلند

مهاجرت نخبگان در مورد کشور اسکاتلند طی بیش از نیم قرن به‌دقت مطالعه شده است. از اوایل قرن بیستم، هر ساله تعداد زیادی از افراد تحصیل‌کرده‌ی اسکاتلندی به انگلستان مهاجرت میکنند. درصد میانگین مهاجرت سالانه تحصیل‌کردگان دانشگاهی از اسکاتلند به انگلستان، ۱۷/۲درصد و میانگین ضریب‌هوشی این مهاجران ۱۰۸/۱ می‌باشد.

این موضوع سبب شده تا میانگین ضریب‌هوشی اسکاتلندی‌ها به طور میانگین در هر نسل یک امتیاز نسبت به نسل پیش کاهش یابد واسکاتلندی‌ها در نیمه‌های سده بیستم، به کم‌هوش‌ترین ملت اروپایی(با میانگین ضریب‌هوشی ۹۷) تبدیل شدند.

ایران

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران با ضریب مهاجرت ۱۵درصد، رتبه نخست را در میان ۶۱ کشور توسعه‌نیافته و درحال توسعه دارا است و می‌توان تخمین زد که در سه‌دهه اخیر، دست‌کم سه واحد از میانگین ضریب‌هوشی ایرانی‌ها تنها به‌سبب مهاجرت کاهش یافته‌ است.


جمع‌بندی

مهاجرت نخبگان تنها سبب کاهش میانگین ضریب‌هوشی ملل نمی‌شود بلکه کشورهای مبداءِ مهاجرت را ازنوابغ تهی می‌سازد!

با نگاهی به فهرست نوابغی چون: لئوناردو داوینچی(با ضریب‌هوشی ۲۲۰) گوته(۲۱۰)، پاسکال(۱۹۵) نیوتن(۱۹۰) لاپلاس(۱۹۰)، ولتر(۱۹۰)، دکارت(۱۸۵) گالیله(۱۸۵)، کانت(۱۷۵)، داروین(۱۶۵)، موزارت(۱۶۵) بیل‌گیتس(۱۶۹)، کوپرنیک(۱۶۰) و اینشتین(۱۶۰) به ‌سادگی درمی‌یابیم که توسعه دانش بشر در طول تاریخ، بیش از هرچیز مرهون تلاش‌های افراد نابغه است.

نوابغ همان کسانی هستند که توان حل پیچیده‌ترین مشکلات یک جامعه را دارند و مسئولیت راهبری علمی و اجرایی کشورها را در وضعیت‌های بحرانی برعهده دارند.

تاثیر نوابغ بر روی توسعه جوامع به‌حدی است که می‌توان اصلِ «ملتی که نابغه ندارد، هیچ‌چیز دیگر ندارد» را با عبارت معروفِ «ملتی که قهرمان ندارد، هیچ‌چیز ندارد»، جایگزین کرد.

پ. ن: البته در عصر حاضر نوابغ نیز جز در بستر فراهم بودن شرایط در کشورشان امکان تأثیرگذاری برای ارتقاء جامعه خویش را ندارند که یکی از دلایل مهاجرت نیز همین است.

منبع: خبر فوری

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
1
18
با این جمع بندی موافق نیستم
قبول دارید که مقداری از ضرایب هوشی، ژنتیکیه؟
اگه جوتلتون مثبت باشه، با مهاجرت نخبگان، جامعه به تدریج از نظر ژنتیکی از افرادی که دارای ژنهای حامل ضراپب هوشی بالا هستند، تهی میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
15
0
حالا چه فرقی میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ثابت شد وارد این عصر شدیم
ناشناس
| |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
منظورم این بود که با این اوضاع مملکت اگه استعدادی هم باشه حروم میشه آی کیو
ناشناس
| |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
خوب منظورت رو از اول بگو
ناشناس
| |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
ما نابغه ها زیاد اهل توضیح دادن نیستیم
ZORRO
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
4
22
من یک ایرانیم و ضریب هوشیم طی برآورد چند تست مختلف در سنین مختلف 149 می باشد و فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر هستم...

البته باید قبول کنیم ما در کشورمون کودن هم زیاد داریم...

اگر کودن زیاد نداشتیم که وضع مملکتمون این نبود...

پیشنهاد می کنم کسانی که برای مسئولیت ها و سمت های مهم کشور کاندید یا انتخاب می شوند ابتدا تست های هوش و روانشناسی ازشون گرفته بشه و در صورت اخذ امتیاز بالا تایید صلاحیت شوند...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
موافقم
ناشناس
| |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
پیشنهاد خوبی است
ناشناس
| |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
اب در جوب دشمن میریزی واسلاما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
0
0
چطور تست باید داد؟ تست آنلاین سایت ایرانی هست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
2
4
طرف پولدار بوده به عنوان مسافر رفته فضا عکسش رو گذاشتید کنار مریم میرزاخانی
اون کسی که این کار رو کرده خودش ضریب هوشی پایینی داشته
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار