لنزی که می‌تواند فشار داخل چشم بیماران را اندازه‌گیری کند
کد خبر: ۲۷۹۶۹۱
تاریخ انتشار: 2023 May 16    -    ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
در چند سال گذشته، چندین دستگاه آزمایشی ساخته شده‌اند که فشار چشم بیماران گلوکومی را کنترل می‌کنند. لنز تماسی miLens جدیدترین آنهاست و به تازگی آزمایشات بالینی را به پایان رسانده و می‌تواند از سال آینده به صورت تجاری در دسترس باشد. گلوکوم زمانی اتفاق می‌افتد که انسداد کانال‌های تخلیه مایع زلالیه چشم باعث می‌شود.

لنز تماسی miLens می‌تواند فشار داخل چشم بیماران مبتلا به گلوکوم را به صورت پیوسته اندازه‌گیری کند(یک پزشک)

لنز تماسی miLens می‌تواند فشار داخل چشم بیماران مبتلا به گلوکوم را به صورت پیوسته اندازه‌گیری کند(یک پزشک)«تابناک با تو» - در چند سال گذشته، چندین دستگاه آزمایشی ساخته شده‌اند که فشار چشم بیماران گلوکومی را کنترل می‌کنند. لنز تماسی miLens جدیدترین آنهاست و به تازگی آزمایشات بالینی را به پایان رسانده و می‌تواند از سال آینده به صورت تجاری در دسترس باشد.

گلوکوم زمانی اتفاق می‌افتد که انسداد کانال‌های تخلیه مایع زلالیه چشم باعث می‌شود. این مایع بیش از حد در چشم جمع شود. این امر باعث افزایش فشار داخل چشم (IOP) می‌شود که باعث آسیب به عصب بینایی و متاسفانه نابینایی می‌شود.

گرچه قطره چشمی وجود دارند که به کاهش فشار داخل چشم کمک می‌کنند، اما اگر بدانیم در هر لحظه یا به طور متوسط فشار داخل چشم چقدر است، بهتر می‌توانیم دوز داروها را تنظیم کنیم.

به طور معمول، این فشار هر چند ماه یک بار توسط متخصص در یک کلینیک اندازه‌گیری می‌شود. مشکل این است که IOP ممکن است بین این چک‌ها به‌طور خطرناکی بالا برود. لنز miLens دقیقا برای حل این مشکل طراحی شده است.

این محصول توسط استارت‌آپ Smartlens مستقر در کالیفرنیا ساخته شده و بر اساس نمونه اولیه ایمپلنت نظارت بر گلوکوم طراحی شده که قبلاً در دانشگاه استنفورد ساخته شده بود.

در حالی که دستگاه استنفورد باید با جراحی (و در نتیجه به طور دائم) در چشم قرار می‌گرفت، miLens یک لنز تماسی نرم است که مانند هر لنز دیگری به صورت روزانه می‌تواند وارد و خارج شود.

یک کانال میکروفوئیدی عایق در دستگاه تعبیه شده که در اطراف محیط عنبیه کاربر به صورت یک حلقه قرار می‌گیرد – این کانال در مسیر دید مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. این کانال با یک مایع غیر سمی پر شده و دارای علامت‌های عددی درجه‌بندی شده است که واحد‌های اندازه‌گیری فشار داخل چشم یا IOP را نشان می‌دهد.

با افزایش فشار داخل چشمی کاربر، قرنیه اندکی بیرون می‌زند و روی miLens فشار می‌آورد. این فشار، مایع موجود در لنز را از طریق کانال به سمت بالا هدایت می‌کند. هر چه فشار بیشتر باشد، مایع بیشتر حرکت می‌کند.

با استفاده از یک دوربین، کاربران یک عکس نزدیک از miLens می‌گیرند. با دیدن اینکه مایع به چه عددی در کانال رسیده است، در هر زمان و هر کجا که بخواهند، می‌توانند متوجه IOP خود شوند.

لنز تماسی miLens می‌تواند فشار داخل چشم بیماران مبتلا به گلوکوم را به صورت پیوسته اندازه‌گیری کند(یک پزشک)

در یک کارآزمایی بالینی اخیر، که در آن ۲۵ بیمار مبتلا به گلوکوم از این دستگاه استفاده کردند، خوانش‌های miLens کاملاً با آنچه از طریق روش استاندارد طلایی گلدمن (GAT) به دست آمده بود، مطابقت دارد. ۷۸ درصد از خوانش‌های میلی‌لنزی تنها ۲ میلی‌گرم جیوه با قرائت‌های GAT تفاوت داشتند.

Savas Komban، مدیر عامل Smartlens گفته که miLens امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۴ “با قیمتی مقرون به صرفه” وارد بازار کند. این شرکت همچنین در حال کار بر روی یک دستگاه هوشمند به نام THERmic است که با توجه به اطلاعات miLens کار می‌کند و به طور خودکار دارو‌های گلوکوم را در صورت نیاز به چشم‌ها می‌رساند.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: چشم ، فشار ، بیماری ، گلوکوم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار