آلرژی‌های غذایی که از آن بی‌خبر بودید
کد خبر: ۲۷۹۴۶۵
تاریخ انتشار: 2023 May 20    -    ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
در ایالات متحده ۹ آلرژن اصلی غذایی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برسمیت شناخته شده است که شیر، تخم مرغ، ماهی، صدف، مغزی جات درختی، بادام زمینی، گندم، سویا و کنجد را شامل می‌شوند. علیرغم آن که این ۹ ماده باعث ایجاد اکثر آلرژی‌های غذایی در ایالات متحده شده اند ارزیابی‌ها نشان داده که بیش از ۱۶۰ ماده غذایی دیگر نیز باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

۷ آلرژی غذایی که از آن بی‌خبر بودید(خبرفوری)

۷ آلرژی غذایی که از آن بی‌خبر بودید(خبرفوری)«تابناک با تو» -  "دِریا بوکوک" هیچ گاه انتظار نداشت با نوشیدن یک لیوان آب کرنبری (توت خرس) صورتش متورم و قرمز شود. پس از تماس با بخش درمانی به او گفتند که از دیفن هیدرامین کودکان استفاده کند و آب زیادی بنوشد تا علائم سرخ شدگی و متورم شدن کاهش یابد.

بوبوک دستیاری اجرایی و ۴۵ ساله ساکن دس مونس در آیووا در امریکاست. او تا ۳۰ سالگی هرگز پس از نوشیدن آب کرنبری دچار مشکل نشده بود. با این وجود، به هر آن چه از درخت کاخ و بلوط بود که هم خانواده گیاهی کرنبری هستند حساسیت داشت. او می‌گوید: "فرض پزشکان این بود که، چون کرنبری در غلظت بالایی قرار داشته علائم آلرژیک در من ظاهر شد". از آن زمان به این سو بوکوک از مصرف مکمل‌ها و دارو‌های حاوی کرنبری و محصولات با رنگ غذایی قرمز طبیعی ساخته شده از بری (توت) خودداری ورزیده است. او هم چنین هنگام سفارش یک گرانول یا سالاد با میوه خشک باید دقت کند چرا که در انگلیسی نوع بیان دو واژه گیلاس خشک شده (Dried Cherries) و کرنبری خشک شده (Dried Cranberries) دشوار است.

در ایالات متحده ۹ آلرژن اصلی غذایی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برسمیت شناخته شده است که شیر، تخم مرغ، ماهی، صدف، مغزی جات درختی (از جمله بادام، گردو، بادام هندی و پسته)، بادام زمینی، گندم، سویا و کنجد را شامل می‌شوند. علیرغم آن که این ۹ ماده باعث ایجاد اکثر آلرژی‌های غذایی در ایالات متحده شده اند ارزیابی‌ها نشان داده که بیش از ۱۶۰ ماده غذایی دیگر نیز باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

گاهی اوقات افرادی که آلرژی‌های غذایی کمتری دارند ممکن است برای تشخیص بیماری مشکل داشته باشند یا حتی متوجه نشوند که برخی از مواد غذایی می‌تواند واکنش‌هایی مانند کهیر، اسهال و درد معده را ایجاد کند. یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی می‌تواند منجر به علائم تهدید کننده زندگی مانند خس خس سینه، فشار خون پایین و از دست دادن هوشیاری شود.

سازمان غذا و دارو صرفا برای ۹ آلرژن اصلی تولیدکنندگان محصولات را ملزم به استفاده از برچسب آلرژی غذایی برای آگاهی بخشی مصرف کنندگان ساخته است. اگر آلرژی غذایی نادری دارید ممکن است لازم باشد به فهرست مواد تشکیل دهنده توجه بیش تری داشته باشید.

۷ آلرژی غذایی که از آن بی‌خبر بودید(خبرفوری)

در ادامه به برخی از مواد غذایی آلرژی زای غیر معمول می‌پردازیم که احتمالا تا پیش از این در مورد عوارض احتمالی شان برای افراد مبتلا به آلرژی نمی‌دانستید:

۱-هلو

آلرژی به هلو در واقع در اروپا به ویژه در منطقه مدیترانه شایع‌تر است. در اروپای شمالی و مرکزی افرادی که به هلو حساسیت دارند ممکن است حساسیت به گرده غان داشته باشند که سایر میوه‌ها مانند سیب، گلابی و گیلاس را نیز شامل می‌شود. اگر میوه یا سبزیجات را بپزید آلرژن‌هایی که شبیه غان هستند از بین می‌روند. با این وجود، افراد مبتلا به آلرژی به هلو در منطقه مدیترانه معمولا به گرده غان آلرژی ندارند. در عوض، آنان به چیزی به نام پروتئین‌های غیر اختصاصی ناقل لیپید حساس‌تر هستند نوعی ماده بیوشیمیایی که در پوست هلو یافت می‌شود.

۲-گوشت قرمز

آلرژی به گوشت قرمز که آلرژی آلفا گال نیز نامیده می‌شود حدود دو تا شش ساعت پس از خوردن گوشت قرمز می‌تواند باعث کهیر، اسهال یا مشکلات تنفسی شود. این موضوع می‌تواند به نیش کنه مرتبط باشد. برخی از پژوهشگران این سندرم را به کنه تک ستاره نسبت داده اند که عمدتا در بخش‌های جنوب ایالات متحده یافت می‌شود، اما این کنه‌ها ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی به غرب میانه و شمال شرق مهاجرت کنند. این نوعی آلرژی است که در افراد ایجاد می‌شود که پیش‌تر کاملا خوب بودند و با خوردن گوشت قرمز مشکلی نداشتند. افراد مبتلا به سندرم آلفا گال علاوه بر گوشت قرمز ممکن است به لبنیات و محصولات ژلاتینی حیوانی نیز واکنش نشان دهند.

خبر خوب این است که تمام افراد مبتلا به آلفا گال مجبور نیستند برای همیشه گوشت قرمز را کنار بگذارند و مسئله آلرژی دائمی نیست.

۳-آووکادو

از آنجایی که آووکادو عمدتا به صورت خام سرو می‌شود، واقعا راهی برای از بین بردن آلرژن‌های آن از طریق گرما وجود ندارد. آلرژی به آووکادو ممکن است به دلیل سندرم لاتکس میوه باشد. مواد غذایی‌ای مانند آووکادو، موز و کیوی دارای پروتئین‌هایی شبیه به لاتکس هستند پروتئینی که در شیره درخت لاستیک یافت می‌شود. حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به آلرژی به لاتکس به سندرم لاتکس میوه مبتلا هستند.

۷ آلرژی غذایی که از آن بی‌خبر بودید(خبرفوری)

۴-نیکل

آلرژی به نیکل اغلب با تحریک پوست همراه است، اما ممکن است به این معنی باشد که شما هم چنین باید از مواد غذایی‌ای که حاوی میزان بالایی از نیکل هستند از جمله شکلات و حبوبات اجتناب ورزید. سارا فلبین ۲۳ ساله می‌گوید پس از خوردن مواد غذایی حاوی نیکل در گلو و دهان خود دچار آفت می‌شود که می‌تواند تا یک هفته ادامه داشته باشند. مواد غذایی کنسرو شده اغلب برای او مشکل ساز هستند، زیرا لوبیا، گوجه فرنگی یا سایر مواد غذایی بسته بندی شده ممکن است نیکل را از قوطی جذب کنند.

۵- ژلاتین

ژلاتین، یک غلیظ کننده طبیعی ساخته شده از کلاژن حیوانی برای ایجاد بافت متمایز است. آلرژی به ژلاتین نادر است. با این وجود، افراد مبتلا به آلرژی به آن به احتمال زیاد نسبت به آب نبات‌های جویدنی واکنش نشان می‌دهند، زیرا ژلاتین موجود در این محصولات غلیظ‌تر بوده و متفاوت‌تر پردازش می‌شود. برخی از واکسن‌ها شامل ژلاتین به عنوان تثبیت کننده هستند. اگر به ژلاتین حساسیت دارید باید پیش از تزریق واکسن با یک متخصص آلرژی صحبت کنید.

۶-شراب

اگرچه موردی بسیار نادر است، اما برخی افراد ممکن است واکنش‌های الرژیک ناشی از پروتئین ها، کپک‌ها یا آنزیم‌های موجود در شراب داشته باشند. معمولا افرادی که در پردازش الکل مشکل دارند علائم عدم تحمل الکل مانند سرگیجه، سردرد و استفراغ را تجربه می‌کنند. هم چنین، الکل می‌تواند واکنش‌های آلرژیک غذایی معمولی برای مثال آلرژی به میگو را بدتر کند. الکل تقطیری معمولا واکنش آلرژیک ایجاد نمی‌کند، اما پروتئین‌های باقی مانده در آبجو می‌توانند محرک باشند.

۷ آلرژی غذایی که از آن بی‌خبر بودید(خبرفوری)

۷-بیکن

افراد مبتلا به آلرژی به گوشت خوک ممکن است پس از خوردن گوشت خوک یا محصولات جانبی آن مانند بیکن واکنش ایمنی فوری را تجربه کنند. در چنین افرادی این مورد بسیار قابل تکرار است بنابراین هر بار که هر محصول تولید شده از گوشت خوک (چه بیکن چه ژامبون یا سوسیس) را می‌خورند یک واکنش آلرژیک خواهند داشت. مواد تشکیل دهنده گوشت خوک را می‌توان در طیف وسیعی از مواد غذایی از جمله سس فلفل قرمز، نوشابه، چیپس سیب زمینی یافت. برخی از افراد به سندرم گربه خوک مبتلا هستند، زیرا پروتئین‌های موجود در گوشت خوک مشابه برخی از پروتئین‌های گربه هستند. اگر به گربه‌ها حساسیت دارید به این معنی نیست که به طور خودکار به گوشت خوک حساسیت دارید، اما افرادی که مبتلا به آلرژی به گوشت خوک هستند اغلب به گربه‌ها نیز حساسیت دارند.

منبع: خبرفوری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار