داروی شیمی‌درمانی به تومور مغزی رسید
کد خبر: ۲۷۹۳۰۶
تاریخ انتشار: 2023 May 12    -    ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
دانشمندان توانستند با استفاده از امواج مافوق صوت، در موانع رسیدن خون به مغز اختلالی ایجاد کنند که رسیدن دارو را به مغز ممکن می‌کند. این مانع، لایه محافظتی یاخته‌های بسیار متراکم اطراف مغز است که سموم را دور نگه می‌دارد، اما همزمان از ورود داروها به جایی که بیشترین نیاز به وجودشان است، نیز جلوگیری می‌کند.

با پیشرفت در پزشکی داروی شیمی‌درمانی به تومور مغزی رسید

با پیشرفت در پزشکی داروی شیمی‌درمانی به تومور مغزی رسیدتابناک باتو ـ در پی کشف محققان برای رفع موانع رسیدن خون به مغز، برای نخستین بار داروهای قوی شیمی‌درمانی به تومور مغز رسیده است.

محققان دانشگاه نورت‌وسترن ایالات متحده با دستیابی به پیشرفت بزرگی در عرصه درمان سرطان مغز، نشان دادند که می‌توانند با استفاده از امواج مافوق صوت، در موانع رسیدن خون به مغز اختلالی ایجاد کنند که رسیدن دارو را به مغز ممکن می‌کند.

این مانع، لایه محافظتی یاخته‌های بسیار متراکم اطراف مغز است که سموم را دور نگه می‌دارد، اما همزمان از ورود داروها به جایی که بیشترین نیاز به وجودشان است، نیز جلوگیری می‌کند.

این گروه از دانشگاه نورت‌وسترن در این مورد که نخستین بار در جهان بوده است، از امواج مافوق‌صوت برای رفع موانع ورود داروهای شیمی‌درمانی به مغز بیماران دارای گلیوبلاستوما استفاده کردند که نوعی تومور بدخیم مغز با رشد سریع است.

هم‌اکنون روش درمانی موثری برای گلیوبلاستوما وجود ندارد، زیرا قوی‌ترین داروهای موجود، مانند پکلیتکسل و کربوپلاتین، نیز نمی‌توانند به مغز نفوذ کنند.

تلاش‌های پیشین برای تزریق مستقیم پکلیتکسل به داخل مغز موجب تحریک و مننژیت شده است.

بدون آسیب بلندمدت

این روش درمانی جدید مافوق‌صوت، ریزحباب‌هایی ایجاد می‌کند که موجب جدا شدن یاخته‌ها از یکدیگر می‌شود و حدود یک ساعت، دریچه‌ای‌ برای ورود دارو فراهم می‌کند و یاخته‌ها سپس بدون آسیب بلندمدت، دوباره به یکدیگر می‌پیوندند.

با پیشرفت در پزشکی داروی شیمی‌درمانی به تومور مغزی رسید


دانشمندان عملکرد جدیدی از مخچه مغز انسان کشف کردند

دکتر آدام سونابند، سرپرست محققان و دانشیار تخصص جراحی مغز و اعصاب دانشکده پزشکی فینبرگ دانشگاه نورت‌‌وسترن و جراح مغز و اعصاب موسسه پزشکی نورت‌‌وسترن، گفت: «پس از رد کردن امواج صوتی، فرصت محدودی برای داروهای موجود در جریان خون پدید می‌آید تا به مغز نفوذ کنند؛ این می‌تواند پیشرفت بسیار بزرگی برای بیماران دچار گلیوبلاستوما محسوب شود.»

گلیوبلاستوما رایج‌ترین نوع تومور بدخیم مغز است و هر سال حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر بریتانیایی به آن مبتلا می‌شوند.

میانگین مدت زنده ماندن پس از ابتلا، حدود ۱۵ ماه است و کمتر از ۱۰ درصد بیماران، پنج سال پس از تشخیص و درمان معمول، مثل پرتودرمانی و جراحی، زنده می‌مانند.

درمان بیماران مبتلا به این تومور بسیار دشوار است، زیرا تومورها اندام‌های پیچنده رشته‌واری دارند که درون مغز گسترش می‌یابند و متمایز کردن لبه‌های تومور از بافت عادی مغز دشوار می‌شود. در نتیجه، ممکن است در فرایند درمان از قلم بیفتند.

تموزولاماید، روش کنونی شیمی‌درمانی تومور گلیوباستوما، می‌تواند از مانع رسیدن خون به مغز بگذرد، اما در درازمدت ضعیف و ناموثر است. در این مطالعه جدید، تومور را با عمل جراحی برمی‌دارند و سپس در موضع سرطان، شبکه‌ای پیوندزدنی را از ۹ فرستنده مافوق‌صوت، مستقر می‌کنند.

در این تحقیق، درمان را چند هفته پس از پیوند زدن شبکه مزبور آغاز کردند و طبق این مطالعه جدید، تحمل کردن داروها و پیوند مطلوب بود.

مرحله دوم آزمایش

مرحله دوم این آزمایش اینک در دست انجام است تا مشخص شود که آیا در بیمارانی که هر سه هفته یک‌بار این داروها را مصرف می‌کنند و مقدار مصرف در هر جلسه بیشتر می‌شود، مدت زنده ماندن افزایش می‌یابد، یا نه.

هر جلسه درمان فقط چهار دقیقه طول می‌کشد و بیمار در سراسر آن به‌هوش است.

دکتر سونابند افزود: «این پیشرفت، برای تحقیق درباره درمان‌های جدید دارویی برای میلیون‌ها مبتلا به انواع بیماری‌های مغزی نیز راه‌گشا است»

این تحقیق در مجله سرطان‌شناسی لنست چاپ شده است.
منبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار