زندگی آمنه بهرامی تئاتر شد
کد خبر: ۲۷۸۷
تاریخ انتشار: 2015 June 21    -    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کارگردان «چشم در برابر چشم» با اشاره به اینکه در این نمایش سه برش از زندگی آمنه بهرامی به تصویر کشیده می شود، عنوان کرد این اثر بر اساس کتاب خاطرات این قربانی اسیدپاشی نوشته شده است.

نازنین سهامی زاده کارگردان نمایش «چشم در برابر چشم» درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: نمایش «چشم در برابر چشم» اجرای خود را از ۴ تیرماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران آغاز خواهد کرد. در این نمایش سه مقطع از زندگی آمنه بهرامی دختری که به دلیل جواب رد دادن به خواستگارش قربانی اسیدپاشی شده است، به شکل تو در تو و همزمان روی صحنه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی درباره مقاطع مختلفی که از زندگی آمنه بهرامی در این نمایش به تصویر کشیده می شود، توضیح داد: در نمایش «چشم در برابر چشم» سه برش زمانی از زندگی آمنه بهرامی نشان داده می شود که بخش اول مربوط به دوران نوجوانی وی و قبل از حادثه اسیدپاشی است. بخش دوم مربوط به گذشت مدت زمان اندکی از حادثه اسیدپاشی است و ما روایت آمنه را از این اتفاق می شنویم. قسمت پایانی زمان حال را نشان می دهد و درباره پیگیری های وی برای گرفتن حکم قصاص است که البته در نهایت نیز متهم را عفو می کند و می بخشد.

این کارگردان و مستندساز درباره منابع پژوهشی و تحقیقاتی که برای کارگردانی این اثر در اختیار داشته است، بیان کرد: این نمایش در حوزه تئاتر مستند جای می گیرد و من برای کارگردانی این نمایش تقریبا همه منابع، اسناد، مدارک و گزارش هایی را که در مطبوعات و خبرگزاری ها منتشر شده بود، مطالعه کردم.

سهامی زاده متذکر شد: نویسنده این نمایش سیاوش حیدری است و اصولا نمایشنامه بر اساس کتاب خاطرات آمنه بهرامی که توسط مهدی سجودی و با نام «چشم در برابر چشم» نوشته شده، به نگارش در آمده است. البته ما با خود آمنه بهرامی هم در ارتباط بودیم و او به ما کمک فراوانی کرد تا به اطلاعات درون کتاب نزدیک تر شده و آنها را بهتر درک کنیم.

وی درباره دلایل پرداختن به این سوژه گفت: سال ۹۲ قرار بود مراسم رونمایی از کتاب «چشم در برابر چشم» در خانه هنرمندان برگزار شود. من از طریق یکی از دوستانم به آمنه معرفی شدم تا برای مراسم رونمایی از کتاب در خانه هنرمندان مستندی ۱۳ دقیقه ای بسازم. بعد از این کار آمنه یکی از دوستان صمیمی من شد و همیشه علاقمند بودم تا این کتاب را که بر اساس خاطرات شفاهی وی نوشته شده به صورت یک نمایش به صحنه ببرم.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: در اجرای این اثر نمایشی تمام تلاشم را کردم که فقط داستان این حادثه را از قول آمنه و همچنین اتفاقات بعدی را که به علت اسیدپاشی در زندگی وی رخ داده، شرح دهم بدون اینکه قصد قضاوت داشته باشم. آمنه بهرامی یک قربانی است و واقعا برای یک نه گفتن نباید چنین اتفاقی برایش می افتاد. مدت زمان این نمایش ۶۰ دقیقه است که امیدوارم مورد استقبال علاقمندان قرار گیرد.

نمایش «چشم در برابر چشم» از چهارم تیرماه ساعت ۲۱ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود. نرگس نیک سیرت، شیما بختیاری و سارا رسول‌زاده در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش برگزیده سومین جشنواره تئاتر شهر، دریافت تندیس نخست بازیگری زن و دریافت دو تقدیر بازیگری زن، دریافت تندیس کارگردانی، نامزد دریافت جایزه نمایشنامه نویسی، نامزد دریافت جایزه طراحی صحنه از جمله عناوینی هستند که این نمایش در سومین جشنواره تئاتر شهر کسب کرده است.

مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار