سندرم دون ژوان یا دون خوان چیست؟
کد خبر: ۲۷۸۵۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2023 May 07    -    ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
دون ژوان در اصطلاح روانشناسی به مردی گفته می‌شود که مایل به برقراری رابطه با زنان متعدد است. احتمالا با مردانی که روابط بسیار گسترده و پیچیده جنسی دارند برخورد کرده باشید. مردانی که شدیداً برای رسیدن به معشوقه تلاش میکنند و وقتی او را بدست می‌آورند به راحتی رهایش میکنند و به سرعت وارد یک رابطه جدید می‌شوند.

سندرم دون ژوان یا دون خوان چیست؟ علائم، علل و درمان (بیتوته)

سندرم دون ژوان یا دون خوان چیست؟ علائم، علل و درمان (بیتوته)«تابناک با تو» - دون ژوان در اصطلاح روانشناسی به مردی گفته می‌شود که مایل به برقراری رابطه با زنان متعدد است. احتمالا با مردانی که روابط بسیار گسترده و پیچیده جنسی دارند برخورد کرده باشید. مردانی که شدیداً برای رسیدن به معشوقه تلاش میکنند و وقتی او را بدست می‌آورند به راحتی رهایش میکنند و به سرعت وارد یک رابطه جدید می‌شوند. در این مطلب شما را با دون ژوان آشنا می‌کنیم.

سندرم دون ژوان یا دون خوان، اختلالی است که شاید اسمش را ندانید، ولی در روابط عاطفیتان تجربه کرده باشید. سندرم دون ژوال، اختلال شخصیتی است که در مردان دیده می‌شود.

این مردان به صورت همزمان وارد روابط جنسی و عاطفی متعدد می‌شوند و میل و اشتیاق زیادی برای رابطه جنسی با زنان دارند، ولی ماندن در رابطه و وابستگی عاطفی برایشان کابوسی وحشتناک است و به محض این که احساس کنند ممکن است به طرف مقابل وابسته شوند به سرعت و بهانه‌های مختلف، رابطه را ترک میکنند.

دون ژوانیسم هم در مردان و هم در زنان میتواند بروز کند، ولی در مردان بیشتر مشهود است و درمان آن بعید و سخت می‌باشد.

سندرم دون ژوان یا دون خوان چیست؟ علائم، علل و درمان (بیتوته)


سندرم دون ژوان چیست؟

دون ژوانیسم نوعی اختلال شخصیت است که اصطلاحش از ادبیات و نمایش‌های ارا گرفته شده است. نمایشنامه‌ای درباره مردی بی بند و بار به نام دون ژوان یا دون خوان که زنان را اغوا میکند. دون ژوان در اصطلاح روانشناسی به مردی گفته می‌شود که مایل به برقراری رابطه با زنان متعدد است.

دون ژوانیسم به معنی نیاز اجباری به اغواگری و درگیری جنسی است. افراد دون ژوانیسم روابط نزدیک کوتاه مدت دارند. این افراد بیش از حد اغواگرند و معمولا افراد سخت با پوشش خلاف عرف را هدف قرار می‌دهند. افراد به راحتی عاشق دون ژوان‌ها می‌شوند، ولی فرد مبتلا به این سندرم خیلی زود از رابطه دلزده شده و او را رها می‌کند.

جذابیت رابطه عاطفی و جنسی برای دون ژوان‌ها بسیار زودگر است و خیلی زود حالتی کسل کننده برایشان پیدا میکند و صرفا علاقه لحظه‌ای برایشان اهمیت دارد، دون ژوان‌ها افرادی خودخواه هستند که از یکنواختی بیزارند.

سندرم دون ژوان یا دون خوان چیست؟ علائم، علل و درمان (بیتوته)


علایم دون ژوانیسم در مردان

- نیاز شدید به اغوای دائمی

- معتاد به آدرنالین بالا هستند

- ظاهراً مردی ملایم، جذاب و ایده آلند.

- به ندرت در یک رابطه صمیمی طولانی مدت می‌ماند.

- چندین زن را به طور همزمان دارد و با همه آن‌ها منحصر به فرد رفتار میکند.

- تحمل یکنواختی و کسالت را ندارد.

- بی ثبات است.

- او اغلب سخت‌ترین زنان را انتخاب میکند.

- رفتارش بیش از حد جنتلمن و عاشقانه است.

- به خاطر رفتارش احساس گناه و پشیمانی نمی‌کند.

- سراغ افرادی می‌روند که دسترس به آن‌ها سخت‌تر باشد مانند افرادی که تفاوت سنی زیادی با آن‌ها دارند، ازدواج کرده اند یا نامزدند، افراد نزدیک مانند عمو یا بردار دوست پسر، مادر یا خاله بهترین دوست، کشیش‌ها، رئیس‌ها و غیره.

- سراغ افرادی می‌روند که از نظر قانونی منع برقراری رابطه با آن‌ها را دارند مانند رابطه پزشک و بیمار، رابطه وکیل و مشتری، رابطه معلم و دانشجو.

- هرگز تسلیم نمی‌شوند تا شما را جذب خود کنند.

- خودشان را شبیه کلیشه‌ای کامل برای زن‌ها نشان می‌دهند، شاهزاده‌ای جذاب، کاریزماتیک، اغوا کننده، ملایم و دلسوز.

- آن‌ها بیش از حد شهوانی و اغوا کننده اندو هر کجا که می‌روند چشم‌ها را به خود جلب میکنند و توانایی باورنکردنی در اغوا کردن و درگیر کردن فردی خاص دارند.

- فن بیان عالی دارند و تکنیک‌های جذب و بدست آوردن زنان را به خوبی بلدند.

- خودشان را بسیار مهربان، مودب و دوست داشتنی نشان میدهند و مدام به شما دسته گل و نامه عاشقانه می‌دهند و از شما تعریف و تمجید میکنند.

- دون ژوان‌ها در بدست آوردن زنان با عزت نفس پایین که کمبود محبت دارند، بسیار موفق‌تر عمل میکنند.

- هنگام برخورد با یک دون ژوان خیلی سریع به این نتیجه می‌رسید که مرد ایده آلتان را پیدا کرده اید.

- زمانی که زن خودش را بسیار علاقمند و آشکارا تسخیر شده نشان میدهد و میلش به ثبات و جدی‌تر شدن رابطه را بروز میدهد، ناگهان دون ژوان او را ترک میکند.

سندرم دون ژوان یا دون خوان چیست؟ علائم، علل و درمان (بیتوته)


علایم دون ژوانیسم در زنان

- ظاهرا ساده لوح، بیگناه و ایده آل است.

- به سرعت چندین مرد را در اطراف خود تسخیر میکند.

- روابط صمیمانه کوتاه مدت دارد.

- از هیجان و خطر لذت می‌برد.

- تحمل روتین و یکنواختی را ندارد.

- بی ثبات و ناپایدار است.

- سخت‌ترین مردان را به عنوان هدف انتخاب می‌کند.

- شعارش اغوا کردن و ترک کردن است.

- دون ژوان‌های زن با این که بسیار کم اند، ولی ظاهری زیبا، جذاب و فریبنده دارند که ظاهرا ساده لوح به نظر می‌رسند و مانند مردان دون ژوان ترجیحشان، جذب افرادی است که بدست آوردنشان سخت است و با سطح بالایی از تهدید، خطر یا چالش مدنی همراه است. مانند مردان با فاصله سنی زیاد، مردان متاهل، کشیشان، پزشکان، استادان دانشگاه و غیره.

- زن دون ژوان ابزار‌های بی نهایتی برای موفقیت در تسخیر مردان استفاده میکند و از رفتار اغواگرانه دست نمی‌کشند تا طرف مقابل را بدست بیاورند.

- زنان دون ژوان زیاد آرایش می‌کنند.

- بیش از حد لوند هستند و به ظاهرشان اهمیت زیادی میدهند و مراقبت زیادی از پوست و مو و آرایششان میکنند چرا که میخواهند در قدم اول طرف مقابل را با زیبایی ظاهری اغوا کنند، البته زنان دون ژوان تفاوت زیادی با زنان خیابانی دارند.

- زن دون ژوان از روش‌ها و تکنیک‌های زیادی برای مطیع کردن طرف مقابل استفاده می‌کند و مراحل فتح و موفقیتشان لذت زیادی می‌برند و در نهایت بعد از رسیدن به هدف، او را رها میکنند.

سندرم دون ژوان یا دون خوان چیست؟ علائم، علل و درمان (بیتوته)

اختلالات همراه با دون ژوانیسم

اختلال شخصیت ضد اجتماعی: شخصیت ضد اجتماعی فاقد همدلی، پشیمانی و گناه است و عمدتا به احساسات دیگران توجهی ندارند و بدون احساس گناه و پشیمانی تمایل دارند دیگران را زیر پایشان بگذارند.

اختلال شخصیت خود شیفته: خود شیفته‌ها خود محور، خودخواه، متکبر و عاشق خودشان هستند ومعتقدند همه باید آن‌ها را ستایش کنند و در همه چیز از همه بهترند. همدلی ندارند و و فقط به فکر تامین نیاز‌های خودشان هستند.

اختلال شخصیت هیستریونیک: هستریونیک در زنان شایع‌تر است و با رفتار پرشور عاطفی رنگارنگ و نمایشی برای جلب توجه همراه است.

 


علت دون ژوان

نظریات مختلفی درباره علت سندرم دون ژوان بیان شده است که رایج‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• ناتوانی در عشق: فرد دون ژوان، روان پریشی است که برای لذت خالص و بدون احساسات نوع دوستانه مانند ترحم؛ پشیمانی و گناه، شریک عاطفی اش را اغوا کرده و سپس او را ترک میکند. او نمی‌تواند عشق و صمیمیت نسبت به دیگران را احساس کند.

• عقده طرد شدن: دون ژوان به دلیل ترس از طرد شدن با رها شدن سعی می‌کند کسی را دوست نداشته باشد و خودش زودتر طرف مقابل را ترک کند چرا که از رها شدن می‌ترسد.

• نقص محبت والدین: فردی که مبتلا به اختلال دون ژوان است، قادر به عشق ورزیدن نیست و نمی‌تواند در طولانی مدت به کسی دلبسته بماند. برای این فرد فقط لذت زودگذر مهم است که بعد از بدست آوردن شخص مورد نظر، محو می‌شود.

• مورد سوء استفاده قرار گرفتن در کودکی: با این که بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند دوران کودکی آسیب زا ارتباط زیادی با دون خوان‌ها ندارد، ولی برخی دیگر نظرشان مخالف است. رایج‌ترین آسیب دوران کودکی به خصوص در زنان دو خوان، سوء استفاده جنسی است که آن‌ها را تبدیل به شرور‌های احساسی برای مردان می‌کند. آن‌ها به این باور رسیده اند که هیچ مردی لیاقت دوست داشته شدن را ندارد.

• نوروشیمی: برخی کارشناسان معتقدند که دون خوان‌ها به آدرنالین معتادند که این هورمون در آغاز تلاش برای تسخیر در موقعیت‌های خطرناک و شروع رابطه عاطفی و اغواگری برای جذب طرف مقابل ترشح می‌شود و باعث ایجاد احساس لذت و سرخوشی در دون خوان‌ها می‌شود.


روش‌های درمان دون ژوان

فرضیه‌های متناقضی برای روان درمان دون ژوانیسم وجود دارد مثلا در مرد دون ژوان، تثبیت مادر و جنبه‌های عقده ادیپ در نظر گرفته میشود و مشکلاتی که قطع ارتباط مادر با او ایجاد کرده است بنابراین به زنان دیگر متوسل می‌شود تا زنی کامل مانند مادرش پیدا کند، ولی وقتی متوجه عیوب آن‌ها می‌شود، ترکشان میکند.

درمان دون ژان‌ها بسیار دشوار است چرا که علت اختلال دقیقا مشخص نیست.

روش درمانی که واقعا میتواند به آن‌ها کمک کند درمان شناختی رفتاری است که در آن علل مشکل به صورت مفصل جستجو شود و ایده‌ها و افکار‌ها و رفتار‌هایی که منجر به سندرم دون خوان می‌شود را معکوس کند.

منبع: بیتوته

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
4
8
خسته نباشی تابناک!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
0
1
درباره سندروم خود نویسنده پندار نیز بنویسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
1
2
واسلاما از عکسات ایووولا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار