راهنمای خرید انواع دستگیره درب
کد خبر: ۲۷۸۰۳۹
تاریخ انتشار: 2023 April 29    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
دستگیره‌ها ابزاری هستند که برای باز و بستن درب‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. دستگیره در، قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد که به مرور زمان در انواع و طرح‌های پیشرفته‌تر تکامل یافته و بروز شده است. برای انتخاب دستگیره باید نکاتی را در مورد کاربرد انواع دستگیره‌ها بدانید. در این مطلب شما را با انواع مختلف دستگیره‌ها آشنا می‌کنیم.

راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)

راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)«تابناک با تو» - دستگیره‌ها ابزاری هستند که برای باز و بستن درب‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. دستگیره در، قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد که به مرور زمان در انواع و طرح‌های پیشرفته‌تر تکامل یافته و بروز شده است. برای انتخاب دستگیره باید نکاتی را در مورد کاربرد انواع دستگیره‌ها بدانید. در این مطلب شما را با انواع مختلف دستگیره‌ها آشنا می‌کنیم.

دستگیره یا دسته، ابزاری است برای باز و بسته کردن دربها. دستگیره‌ها انواع مختلفی دارند؛ که شامل دستگیره‌های درب‌های داخلی و خارجی ساختمان‌های تجاری و مسکونی، دستگیره‌های درب‌های کابینت‌ها، دستگیره‌های پنجره‌ها، دستگیره‌های کمد‌ها، دستگیره‌های کشو‌ها، دستگیره‌های وسایل نقلیه هستند.

جنس دستگیره‌ها براساس کاربرد آن‌ها متفاوت بوده و از مواد مختلفی مانند چینی، شیشه برش، چوپ، برنز، برنج، پلاستیک، آلومینیومی، استیل و... ساخته می‌شوند.

دستگیره‌ها با توجه به مکان استفاده آنها، به خصوص در درب‌های ساختمان‌های مسکونی و تجاری از ساز و کار و مکانیسم قفل نیز در داخل آن استفاده می‌شود.

راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)

 

با توجه به اینکه دستگیره‌ها کاربرد‌های متفاوتی دارند به مختصر به انواع آن‌ها اشاره کرده و اطلاعات مختصری را که هنگام خرید برای شما کاربردی می‌باشد در اختیارتان قرار می‌دهیم.

انواع دستگیره‌ها در ساختمان

• دستگیره درب حیاط

یکی از پرکاربرد‌ترین و پرفروش‌ترین انواع دستگیره‌های درب حیاط که تا حد زیادی با آن‌ها آشنایی دارید دستگیره‌های تک پیچ می‌باشند که به دستگیره‌های توپی و یا گرد نیز معروف هستند که در مدل‌ها، متریال‌ها و طرح‌ها و رنگ‌های متعددی طراحی و تولید می‌شوند.


راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)


• انواع دستگیره در ورودی

دستگیره‌ها را می‌توان جزء یراق آلات اساسی منزل و محل کار دانست که با توجه به محل نصب آنها، با یکدیگر متفاوت هستند به طوری که دستگیره درب اتاق خواب را نمی‌توان در روی درب سرویس‌های بهداشتی یا درب اصلی ورودی منزل نصب کرد. برخی از ویژگی‌های درب ورودی عبارتند از:

- امروزه نحوه عملکرد دستگیره‌های درب‌های ورودی را برای افزایش امنیت به گونه‌ای طراحی می‌کنند که امکان باز کردن درب در قسمت خارجی یا بیرونی ساختمان وجود ندارد و دستگیره‌ها فقط از داخل ساختمان باز می‌شوند.

- نکته‌ای دیگری که هنگام خرید دستگیره‌های درب‌های ورودی ساختمان باید به آن توجه داشت مدل دستگیره‌ها می‌باشد. از آنجایی که دستگیره‌ها از دو نوع راست باز شو و چپ باز شو تهیه می‌شوند دقت لازم را برای انتخاب اصولی و صحیح داشته باشید.

- همچنین دستگیره‌های درب‌های ورودی به دو گروه دستگیره‌های درب ساختمانی کلاسیک و دستگیره درب ساختمانی لوکس تقسیم می‌شوند که انتخاب آن به سلیقه شما بستگی دارد.

-، اما از نظر فنی دستگیره‌های درب‌های ورودی براساس نوع ساختار در نوع اهرمی یا توپی طراحی می‌شوند که به اختصار به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

دستگیره سوئیچی

اگر قصد خرید دستگیره برای دفتر اداری را دارید بهترین گزینه دستگیره سوئیچی است. نکته‌ای که هنگام خرید این نوع دستگیره‌ها باید به آن توجه داشت این است که برای نصب این گونه دستگیره‌ها شما احتیاج به نصب سیلندر قفل دارید. این سیلندر‌ها باید هماهنگ با مدل قفل و دستگیره انتخاب شوند.

راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)


دستگیره‌های رزت یا دوتکه

اگر قصد خرید دستگیره برای درب ساختمان مسکونی را دارید می‌توانید از دستگیره درب ساختمان رزت استفاده کنید. این نوع دستگیره‌ها را می‌توان بر روی کلیه درب‌های موجود در ساختمان نصب و استفاده کرد، ولی یک نکته را که هنگام نصب باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش از نصب برای درب‌های اتاق خواب، درب ورودی ساختمان، درب سرویس‌های بهداشتی توپی مخصوص به هر یک را تهیه نمایید.

دستگیره‌های رزت که می‌توان به طور عامیانه به آن‌ها دستگیره‌های دو تکه نیز گفت از دو قسمت جدا از هم تشکیل می‌شوند. قسمت هندل آن که اصلی‌ترین قسمت دستگیره می‌باشد و وظیفه باز کردن درب را برعهده دارد و قسمت رزت که محل قرار گرفتن سوئیچ و وظیفه قفل کردن درب را به عهده دارد.

راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)


دستگیره‌های پلاک یا یک تکه

دستگیره‌های یک تکه از متداول‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های دستگیره درب‌های ساختمانی می‌باشند که در شکل‌های متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند این دستگیره‌ها را می‌توان با خیال راحت برای مدت زمان طولانی بدون خرابی استفاده کرد.

دستگیره‌های هوشمند

نوع دیگر دستگیره‌های درب‌های ورودی ساختمان، دستگیره درب‌های هوشمند هستند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی این دستگیره‌ها نیز از تکنولوژی عقب نمانده اند و از آخرین تکنولوژی‌ها در ساخت و امنیت آن‌ها استفاده شده است. شما با خریدن و استفاده کردن از این دستگیره دغدغه گم شدن کلید و جا ماندن کلید‌ها در ساختمان و حمل کلید را دیگر نخواهید داشت، زیرا این دستگیره‌های هوشمند را می‌توان فقط با استفاده از یک کارت و یا در انواع پیشرفته‌تر با یک اثر انگشت باز و بسته کرد.

راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)


• دستگیره سرویس بهداشتی

همانطور که از اسم این دستگیره‌ها پیداست آن‌ها را در روی درب‌های توالت و حمام نصب می‌کنند. دستگیره ها‌ی سرویس‌های بهداشتی انواع و اقسام متفاوتی دارند در ادامه دو مدل آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

نوع اول طوری طراحی شده است که دستگیره را نمی‌توان از بیرون قفل کرد و فقط از داخل با یک اهرم باز و بسته می‌شوند. مزیت این گونه دستگیره‌ها این است که در مواقع ضروری می‌توان درب را از بیرون با یک پیچ گوشتی باز کرد.

نوع دیگر دستگیره‌های سرویس‌های بهداشتی بدین صورت است که از بیرون امکان قفل شدن ندارد، ولی از داخل دارای سوئیچ مخصوص می‌باشد. انتخاب دستگیره‌ها کاملا سلیقه‌ای می‌باشند. اگر شما قصد خرید دستگیره مدل سوئیچی را برای سرویس‌های بهداشتی دارید سیلندر قفل درب سرویس را فراموش نکنید.

راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)


• دستگیره اتاق خواب‌ها

دستگیره‌های درب اتاق خواب به گونه‌ای طراحی شده اند که مناسب نصب بر روی سایر درب‌های موجود در منزل به غیر از درب ورودی می‌باشند. این دستگیره‌ها در انواع مختلف مدل‌ها، قیمت، شکل و جنس تهیه می‌شوند. دستگیره‌های درب‌های اتاق خواب در دو مدل سوئیچی و کلیدی در بازار عرضه می‌شود که مدل‌های کلیدی طرفداران زیادتری را به خود اختصاص داده است.

راهنمای خرید انواع دستگیره درب: چگونه دستگیره مناسب برای درب خود انتخاب کنید؟(بیتوته)


• دستگیره برای درب‌ها و کشو‌های کابینت‌ها

دستگیره‌های کابینت بجز باز و بسته کردن درب‌های کابینت و کشو‌ها باید از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار باشند. در هنگام خرید بهتر است به کیفیت، جنس، اندازه، طرح و زیبایی این دستگیره‌ها توجه خاصی نمایید؛ و سعی کنید دستگیره‌هایی را انتخاب کنید که با جنس و طرح کابینت‌های شما همخوانی و هماهنگی داشته باشد.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید اندازه دستگیره درب کابینت می‌باشد، اندازه معمولی دستگیره‌های کابینت برای درب‌های متوسط، در حدود ۵۰ میلی متر می‌باشد. همچنین جنس و مواد به کار رفته شده در ساخت دستگیره‌های کابینت از نوع برنج، نیکل، کروم، برنز می‌باشند.

نکات مهم در هنگام خرید دستگیره

۱- وجود هماهنگی لازم از لحاظ ظاهری میان دستگیره و درب

۲- سهولت در نصب دستگیره

۳- جنس و نوع متریال دستگیره

۴- طراحی دستگیره و کیفیت ساخت آن

۵- برند دستگیره

۶- قیمت دستگیره

منبع: بیتوته

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار