روشی برای درمان زخم مزمن؛ ۳ برابر سریع تر!
کد خبر: ۲۷۷۶۲۸
تاریخ انتشار: 2023 April 27    -    ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
شرایط پزشکی مانند دیابت، سرطان، اختلال در گردش خون، و آسیب‌های ستون فقرات گاهی اوقات می‌توانند توانایی بدن ما را برای بهبود زخم مختل کنند. بیماران مبتلا به این قبیل شرایط اغلب با زخم‌هایی مواجه می‌شوند که بهبود نمی‌یابند. پژوهشگران موسسه فناوری چالمرز و دانشگاه فرایبورگ تکنیک جالبی را توسعه داده اند که زخم‌های مزمن را سریع‌تر از همیشه بهبود می‌بخشد.

روشی برای درمان زخم مزمن؛ ۳ برابر سریع تر! (عصرایران)

روشی برای درمان زخم مزمن؛ ۳ برابر سریع تر! (عصرایران)«تابناک با تو» - شرایط پزشکی مانند دیابت، سرطان، اختلال در گردش خون، و آسیب‌های ستون فقرات گاهی اوقات می‌توانند توانایی بدن ما را برای بهبود زخم مختل کنند. بیماران مبتلا به این قبیل شرایط اغلب با زخم‌هایی مواجه می‌شوند که بهبود نمی‌یابند.

پژوهشگران موسسه فناوری چالمرز و دانشگاه فرایبورگ تکنیک جالبی را توسعه داده اند که زخم‌های مزمن را سریع‌تر از همیشه بهبود می‌بخشد.

شرایط پزشکی مانند دیابت، سرطان، اختلال در گردش خون، و آسیب‌های ستون فقرات گاهی اوقات می‌توانند توانایی بدن ما را برای بهبود زخم مختل کنند. بیماران مبتلا به این قبیل شرایط اغلب با زخم‌هایی مواجه می‌شوند که بهبود نمی‌یابند.

این زخم‌های مزمن درمان نشده به منبع عفونت تبدیل می‌شوند و حتی این شرایط گاهی اوقات به قطع عضو منجر می‌شود که زندگی بیمار را بسیار دشوار می‌کند. در مطالعه‌ای جدید، پژوهشگران مدعی بهبود سه برابر سریع‌تر زخم‌های مزمن با استفاده از جریان الکتریکی شده اند.

به گفته ماریا آسپلوند، یکی از نویسندگان مطالعه و استاد دانشگاه فرایبورگ، کشف روشی که ممکن است زخم‌ها را تا سه برابر سریع‌تر بهبود ببخشد، می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت و افراد مسن که اغلب از بهبود نیافتن زخم رنج می‌کشند، تغییر چشمگیری ایجاد کند.

استفاده از تحریک الکتریکی برای بهبود زخم

گزارشی که در سال ۲۰۲۱ توسط Natural Library of Medicine منتشر شد، نشان می‌دهد که حدود ۲.۵ درصد از آمریکایی ها، یعنی هشت میلیون نفر تنها در آمریکا، حداقل یک بار زخم‌های مزمن را تجربه می‌کنند.

چنین زخمی فرد را در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند و اگر وی مسن باشد، خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. از این رو، درمان این زخم‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسیار مهم است. جالب توجه است که روش جدید تحریک الکتریکی پیشنهاد شده توسط پژوهشگران بر اساس یک فرضیه شناخته شده شکل گرفته است که به الکترواستاتیک بودن پوست انسان اشاره دارد.

این به معنای آن است که سلول‌های پوست ما به جریان الکتریکی حساس هستند. از این رو، هنگامی که در یک میدان الکتریکی قرار می‌گیرند، سلول‌ها احتمالا به سمت آن شروع به حرکت می‌کنند. پژوهشگران با استفاده از این فرضیه به عنوان مبنای مطالعه خود، آزمایش جالبی را انجام دادند.

روشی برای درمان زخم مزمن؛ ۳ برابر سریع تر! (عصرایران)

آن‌ها یک زیست‌تراشه حاوی سلول‌های پوست کشت شده با ویژگی‌های مشابه سلول‌های پوست انسان ایجاد کردند. سپس، آن‌ها دو سلول را انتخاب کرده و روی آن‌ها زخم ایجاد کردند. به یک سلول اجازه داده شد تا تحت یک میدان الکتریکی (۲۰۰mV/MM) بهبود یابد، در شرایطی که سلول دیگر بدون تحریک میدان الکتریکی بهبود یافت.

پژوهشگران دریافتند که الکتریسیته موجب بهبودی سه برابر سریع‌تر سلول نخست نسبت به دیگری شده است. به گفته آسپلوند، ما توانستیم نشان دهیم که فرضیه قدیمی درباره تحریک الکتریکی می‌تواند برای بهبود بسیار سریع‌تر زخم به کار گرفته شود.

به گفته نویسندگان مطالعه، یک میدان الکتریکی به عنوان راهنمای سلول‌های پوست عمل می‌کند. در غیاب جریان الکتریکی، سلول‌ها به طور تصادفی حرکت می‌کنند و از این رو، روند بهبودی کند است. اما زمانی که سلول‌ها به صورت الکتریکی تحریک می‌شوند، همه آن‌ها در یک جهت قرار گرفته و سریع به سمت محل آسیب دیده حرکت می‌کنند که در نهایت موجب بهبود سریع‌تر زخم می‌شود.

افزون بر این، هیچ عوارض جانبی روی سلول‌های زخمی کشت شده به دلیل تحریک الکتریکی مشاهده نشد.

بهبود الکتریکی زخم می‌تواند به میلیون‌ها نفر کمک کند

آسپلوند و تیم وی بر این باورند که روش درمانی آن‌ها می‌تواند به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت که به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای تجربه زخم‌های مزمن قرار دارند، مفید باشد. در بسیاری از این قبیل بیماران، حتی یک بریدگی جزئی می‌تواند به زخم‌های جدی و عفونت‌های طولانی مدت منجر شود.

آن‌ها رویکرد خود را در مدل‌های دیابت آزمایش کردند و متوجه شدند که سرعت بهبودی در سلول‌های کشت شده دیابتی تحت تاثیر میدان الکتریکی افزایش می‌یابد. به گفته آسپلوند، با تحریک الکتریکی می‌توانیم سرعت بهبودی را افزایش دهیم تا سلول‌های مبتلا به دیابت تقریبا با سلول‌های سالم پوست مطابقت داشته باشند.

پژوهشگران مدعی اند که بهبود الکتریکی زخم می‌تواند به میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان که از زخم‌های مزمن رنج می‌برند، کمک کند. پژوهش برای بهبود هرچه بیشتر این روش درمانی و بررسی عوامل دیگر که سلول‌های پوست را قادر می‌سازد در حضور الکتریسیته سریع‌تر بهبود یابند، در دستور کار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: عصرایران

برچسب ها: مزمن ، زخم ، سریع ، درمان زخم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار