نکات ریز و کاملا خصوصی از «برادران لیلا» که نمی‌دانستید
کد خبر: ۲۷۷۱۸۷
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار: 2023 April 20    -    ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
فیلم پرسروصدای برادران لیلا را دیده‌اید؟ این اثر که در جشنواره کن درخشید و به طور غیرقانونی در دسترس مخاطبان قرار گرفت، با بازی‌های درخشان هنرپیشه‌ها و کارگردانی خوب سعید روستایی، تمام توجه مردم و افکار عمومی را در ماه اخیر به خود جلب کرده است.

«تابناک با تو»؛ فیلم پرسروصدای برادران لیلا را دیده‌اید؟ این اثر که در جشنواره کن درخشید و به طور غیرقانونی در دسترس مخاطبان قرار گرفت، با بازی‌های درخشان هنرپیشه‌ها و کارگردانی خوب سعید روستایی، تمام توجه مردم و افکار عمومی را در ماه اخیر به خود جلب کرده است. فارغ از اینکه با چه اثری و چه مضمون و مایه‌ای روبه‌رو هستیم، در این مقاله به طراحی لباس فیلم نگاهی خواهیم داشت. استایل بازیگران شخصیت‌های ملموس این فیلم چطور است؟ لیلا و برادرانش چه پوشیده‌اند؟

نکات ریز و کاملا خصوصی از «برادران لیلا» که نمی‌دانستید

ترانه علیدوستی

نکات ریز و کاملا خصوصی از «برادران لیلا» که نمی‌دانستید

 

ترانه نقش لیلا را ایفا می‌کند. او هنرپیشه‌ای مقتدر و توانا است که در این فیلم هم از پس اجرای درست شخصیت دختری مستقل و زرنگ به خوبی برآمده است. لیلا که سعی دارد با فکر خود و کنترل اوضاع به زندگی‌ برادرانش سروسامانی بدهد، در مقابل خیلی چیزها می‌ایستد. او از زنان طبقه نه‌چندان مرفه اقتصادی جامعه است و از همین روی، لباس‌های گران و چشمگیری به تن ندارد. لیلا نماینده زنانی است که مشکلات و مصائب رنگارنگ زندگی باعث شده که خودشان را در اولویت‌های پایین‌تر زندگی‌شان قرار بدهند و به اموری مانند استایل و لباس بی‌توجه باشند. شاید او پوشش چشم‌گیری نداشته باشد اما در بزنگاه‌هایی در اثر، مجال بروز شخصیت مستقل و قهرمان‌گونه‌اش را در استایل خود پیدا می‌کند. برای مثال، در صحنه‌هایی که خانواده جوراب‌لو به مهمانی عروسی دعوت می‌شوند، آرایش لیلا و استفاده از رنگ قرمز برای روسری نشان از دختری قوی دارد که به جذابیت‌های وجودی خودش واقف است. در صحنه‌های دیگر نمی‌توانیم شاهد استایلی درخشان و زیبا از لیلا باشیم. او مانند تمامی هم‌تایان و هم‌قشرانش انتخاب‌های کمی در پوشش دارد و دستش در تدارک‌دیدن استایل برای خود باز نیست. هزینه و از سوی دیگر، محدودیت‌های فرهنگی و عرفی که بر پوشش اقشار تنگ‌دست‌تر سایه می‌اندازند، راه را برای فکرکردن به مقوله‌ای به نام استایلینگ می‌بندند.


سعید پورصمیمی

نکات ریز و کاملا خصوصی از «برادران لیلا» که نمی‌دانستید

پورصمیمی از اساتید بازیگری ایران است. او نقش‌های مختلفی را ایفا کرده و در قالب شخصیت‌های رنگارنگی فرورفته است. بازی او در فیلم برادران لیلا هم مانند همیشه دیدنی است. او در به تصویرکشیدن پدری مفلوک و مستبد که زندگی را به کام فرزندانش تلخ کرده و در پی عنوان پوچ «بزرگ فامیل‌شدن» می‌دود، لباس‌هایی متناسب و مناسب به تن می‌کند. او در بیشتر صحنه‌ها نامرتب است و با پوششی کهنه و مفلوکانه دیده می‌شود. حتی زمانی که در جشن عروسی شرکت دارد و قرار است که در قاموس بزرگ خاندان عرض اندام کند هم استایلش با آن قامت خمیده‌ای که نه مجال و نه ظرفیت راست‌شدن دارد، مرتب و قابل‌تحسین به نظر نمی‌رسد. پورصمیمی تصویری نمادین از تصمیمات اشتباه و ظلمی است که چراغ را به خانه روا نمی‌دارد و آن را به مسجد می‌سپارد. او به خوبی از عهده اجرای نقشی برمی‌آید که احساسات مختلفی از جمله ترحم، تنفر و تردید را در مخاطب برمی‌انگیزد.


پیمان معادی

نکات ریز و کاملا خصوصی از «برادران لیلا» که نمی‌دانستید

معادی از بازیگران تراز اول سینمای ایران است. چه بازی او را بپسندید و چه نه، باید قبول کنید که او چندین دهه در بهترین آثار تصویری ایران حضور داشته و کم‌اشتباه ظاهر شده است. پیمان معادی در برادران لیلا هم شخصیتی متفاوت را به تصویر کشیده که با انتخاب استایل‌هایی شاخص و تلاش برای به‌کارگیری رنگ‌های خاص و برندهای فیکی با لوگوهای بزرگ می‌خواهد از آنچه جامعه و طبقه اقتصادی‌اش به او تحمیل کرده، دور شود. او حتی در انتخاب محل زندگی هم چنین رویه‌ای دارد و با زندگی در بیغوله‌ای در حواشی نقاط بالای شهر، این‌طور به خود القا می‌کند که بالاشهرنشین است. لباس‌های این شخصیت دقیقاً چنین میل و خواسته‌ای از او را بروز می‌دهند. او در پی دورشدن از تصویری واقعی است که در آینه از او و برادرانش نقش می‌بندد.


مادر

نکات ریز و کاملا خصوصی از «برادران لیلا» که نمی‌دانستید

مادر خانواده هم زنی است با تمام ویژگی‌های فردی ناکام و ناآشنا به حقوق خود. او که از زندگی بهره‌ای نبرده است، مدام به خود آدرس‌های اشتباه می‌دهد و به جای اینکه از جایگاهش در راستای بهبود اوضاع فرزندانش کمک بگیرد، طرف جبهه‌ای می‌ایستد که عامل اصلی تباهی به‌اصطلاح جگرگوشه‌هایش است. او این بیچارگی و ندانم‌کاری را در استایل خود هم بازتاب می‌دهد. موهای رنگ‌ورفته پریشانی که خیال مرتب‌شدن ندارند، به‌سرکردن روسری آشفته و کهنه‌ای بر سر و استفاده از پالت رنگی خاکی و خنثی نشان‌دهنده درونیات این شخصیت هم هست. حتی در سکانس شرکت در مجلس عروسی هم او را مرتب نمی‌بینیم و انگار نقش همسر بزرگ فامیل برایش کت گشادی است که هرچند سعی دارد با آن خود را فریب دهد اما از درون به شدت بی‌دفاع و پرواهمه‌اش می‌کند.


محمدعلی محمدی

نکات ریز و کاملا خصوصی از «برادران لیلا» که نمی‌دانستید

این هنرپیشه هم از بازیگران تازه‌نفسی است که توانسته در آثار اجتماعی به خوبی حاضر شود. این برادر لیلا هم نماینده‌ای از جوانان امروزی است که سبک زندگی متفاوتی را برای خود می‌پسندند. ورزش و بدن‌سازی و ابراز وجود از راه ظاهر از شاخصه‌های اصلی این شخصیت است. در پوشش محمدعلی محمدی در فیلم هم شاهد چنین رویکردی هستیم. او بیشتر به سراغ لباس‌ها و استایل‌هایی می‌رود که بدن و اندام ورزیده‌اش را به رخ می‌کشند و با اکسسوری‌هایی نظیر گردن‌بند، تلاش می‌کنند که در اصطلاح جوانان امروزی و فرنگی‌ها «کول» به نظر برسند.


نوید محمدزاده

نکات ریز و کاملا خصوصی از «برادران لیلا» که نمی‌دانستید

نوید از آن دسته بازیگرانی است که بارها توانسته خود را به عنوان یکی از بهترین‌ها به تماشاچیان اثبات کند. او در کارنامه هنری‌اش، آثار درخور تصویری و سینمایی فراوانی دارد و در فیلم برادران لیلا هم نمره قبولی می‌گیرد. محمدزاده که به نظر می‌رسد از باقی برادرانش متفاوت است، شخصیت سازش‌کاری دارد که از هیاهو دور است. او اهل حرف‌زدن است و ایده‌هایی برای بهترزیستن دارد اما مصالحه و سکوتش مانع از رستگاری‌اش می‌شود و مانع از آن می‌شود که ویژگی‌های مثبت شخصیتش، به دیگران یعنی برادران و خواهرش هم بهره‌ای برساند. او در تیپ پوششی خود هم از لباس‌هایی ساده و مرتب استفاده می‌کند که پالت رنگی خنثی دارند. هیچ‌وقت، او را با رنگی شاد یا لباسی چشم‌گیر نمی‌بینیم. او در حاشیه می‌راند و از آن افرادی است که حرف‌های ناگفته زیادی در مدفن سینه‌اش پنهان است. شاید هم انتخاب‌های اشتباه خودش، مانع از رسیدن صدایش به دیگران شده است. شما چه فکر می‌کنید؟

در آخر

نظرات بسیار متناقضی در خصوص فیلم برادران لیلا مطرح شده است. برخی آن را اثری ارزشمند و ستودنی می‌دانند و بعضی دیگر از تماشاگران بر این باور هستند که این همه حاشیه و هیاهو برای چنین فیلمی لازم نبوده است. باید بگوییم که در هر حال، این فیلم اثر قابل‌توجهی است و با تیمی قوی از بازیگران و کارگردانی تیزهوش و تازه‌نفس توانسته حواس همه ما را به خود جلب کند. یکی از نیروهای محرکه پیش‌برد فیلم به‌ سوی جلو، طراحی لباس خوب آن است. شخصیت‌ها به خوبی طراحی شده‌اند و لباس‌هایی متناسب با روحیه و ویژگی‌هایشان به تن دارند. نمره طراحی لباس این اثر که نمره قبولی است.

چی بپوشیم

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
5
9
❤❤❤❤❤
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
76
22
سلام من فیلم برادران لیلا را دیدم خیلی متاسف هستم از چننین فیلمی که با تبلیع فراوان پخش شد .زمانی که این مشکل در ۶۰ یا ۷۰ درصد خانواده ها وجود دارد بجای ردمان راه حل شما کل خانواده را نابود کردین درخانواده شکست خورده وموفق یا نا موفق کسی حق سیلی زدن بپدر را ندارد شما سعی کردین بگین دختر خانواده دلسوز است ومیفهمد .وراحت سیلی زد . فیلم بد وبد وبد
پاسخ ها
آتیلا
| |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
کلا از مرحله پرتی!!
آتیلا
| |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
یه راهنمایی اصلا به این خانواده به چشم یه خانواده نگاه نکن ، یه کشور در نظرش بگیر که پدر همون نقش سلطان رو بازی میکنه میده و خونه یا همون کشورش رو به خاطر یه لقب توخالی و با بی فکری داغونش کرده و برادرها و خواهر هر کدوم نقش یه طیفی از اون جامعه هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
78
21
بیست دقیقه اول این فیلمو دیدم واقعا مزخرف بود یکی کنارم نشسته بود قبلش دیده بود می گفت اینارو نشون میدن که جایزه بگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
50
16
این فیلم وقیح بود گرچه مشکلات فراوان است اما هدف وسیله را توجیه نمیکند مگر اینکه قصد فیلم تماما سیاسی بوده و شخصیت پدر صرفا نمادین باشد برای براوردن نیت فیلم ساز که درون صورت تحلیل فیلم به نحوه ی نگاه سیاسی برخواهد گشت ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
7
55
فیلمی بسیار عالی که حقایق تلخ کشور رو خوب به تصویر کشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
5
50
خیلی فیلم خوبی بودوگوشه ای ازحقایق موجوددرجامعه وخوانواده هارابابازی هنرمندانه بازیگران حرفه ای به تصویرکشیده بود
سلطان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
5
48
عالی بود عالیییی
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
5
42
درخشان بود...
عیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
6
52
بهترین فیلمی ک در این ۴۰ سال عمرم دیدم همین بود
البته نباید احساسی نگاه کرد بلکه منطقی!!!
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
6
46
بسیار زیبا و پر مغز
به این میگن فیلم
واقعا دلم می خواست من یکی از بازیگران این فیلم بودم
روستایی در اوج جوانی، افتخار آفرینی کرد..فرهاد اصلانی عالی بود نقش به ظاهر خاموش اما پرحرفی داشت
هزاران آفرین
سیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
2
19
فوقالعاده زیبا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
29
4
افتضاح وبدرد نخور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
3
18
بسیار عالی و درد جامعه را نشان میداد
احسنت بر سازندگان این فیلمو...
فنبر جالیزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
2
17
شما برو سریالای صدا و سیمارو ببین اینا برا مغزت سنگینه.بهت اسیب میزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
3
13
بسیار فیلم زیبا و واقعی که نشان می دهد مردم ایران زیر تورم وحشتناک به شدند . بسیار خانواده ها وجود دارند که به دلیل سوء مدیریت پدر و مادر فرزندان در تباهی افتاده آمد .چرا همش می خواهید فیلم آخرش عروسی و خوش و خرم باشه .باید دید که بر سر ملت چه آمده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
2
16
عالی بسیار فیلم واقعی و احسنت به سعید روستایی که دل شیر داشته و واقعیت زندگی مردم ایران رو نشون داده . احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
1
9
اين فيل از صنعت ادبي تمثيل و استعاره استفاده كرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۵
2
0
سیاه نمائی وضعیت برخی از فیلم سازان در سال های اخیر بود که این فیلم آن را به اوج رساند.
اینکه مشکلات در جامعه وجود دارد چیز طبیعی است و در همه جوامع به اشکال مختلف یافت می شود اما اینکه عده ای از فیلم سازان فقط متمرکز بر سیاهی ها باشند و نکات روشن و مثبت جامعه را نبینند، غیر عادی و نوعی انحراف است.
فیلم ساز اگر منصف باشد هر دو را به تصویر می کشد تا خوبی ها را در کنار بدی ها نشان دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار