آیا جدایی موقت می‌تواند یک رابطه را قوی‌تر کند؟
کد خبر: ۲۷۷۱۵۷
تاریخ انتشار: 2023 April 20    -    ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
با وجودی که در اغلب موارد جدایی موقت ریسک بزرگی محسوب می‌شود و ممکن است به جدایی دائمی تبدیل شود، ولی با رعایت برخی اصول و در برخی موارد میتواند بسیار مفید بوده و باعث بهبود رابطه شود یا این که شما را از بلاتکلیفی خارج کرده و کمک کند به صورت منطقی تصمیم به جدایی بگیرید.

آیا جدایی موقت می‌تواند یک رابطه را قوی‌تر کند؟ (بیتوته)

آیا جدایی موقت می‌تواند یک رابطه را قوی‌تر کند؟ (بیتوته)«تابناک با تو» - با وجودی که در اغلب موارد جدایی موقت ریسک بزرگی محسوب می‌شود و ممکن است به جدایی دائمی تبدیل شود، ولی با رعایت برخی اصول و در برخی موارد میتواند بسیار مفید بوده و باعث بهبود رابطه شود یا این که شما را از بلاتکلیفی خارج کرده و کمک کند به صورت منطقی تصمیم به جدایی بگیرید.

جدایی موقت یا ایجاد وقفه در رابطه به معنی پایان رابطه عاطفی نیست و گاهی شرایط اجتناب ناپذیر یا نیاز زوج‌ها به استراحت و بقای اصل رابطه لازم می‌شود.


جدایی موقت ریسک بزرگی است، در برخی موارد مزیت‌هایی دارد و میتواند رابطه را به تکامل برساند، ولی گاهی اوقات هم خطرساز است و منجر به جدایی دائمی خواهد شد.


اگر برای جدایی موقت، زمان، هدف و حد و مرز مشخصی بگذارید میتوانید خودتان را پید کنید و بفهمید که از رابطه چه می‌خواهید و عاشق‌تر و پویا‌تر به رابطه تان ادامه دهید یا با تصمیمی منطقی راهتان را از هم جدا کنید.

وقفه در رابطه عاطفی یا جدایی موقت چیست؟

گاهی اوقات جدایی موقت میتواند به بهبود یک رابطه کم کند، به خصوص زمانی که بخواهید به میزان هماهنگی و سازگاری بین خودتان و بررسی تفاوت‌ها و تفاهم‌های شریک عاطفیتان به صورت جدی نگاه کنید یا رفتار سمی شریک عاطفیتان را اصلاح نمایید.

گاهی اوقات بدون این که زوجینن مشکلی با هم داشته باشند به دلیل شرایط پیش آمده و با مشورت همدیگر تصمیم به جدایی موقت می‌گیرند مثلا ممکن است یکی از زوجین به خاطر مسائل کاری، خانوادگی یا تحصیلی مدتی نتواند وقت کافی برای شریک عاطفی اش بگذارد، در این حالت زوجین با توجه به اعتمادی که دارند در رابطه خود وقفه ایجاد می‌کنند و بعد از پایان زمان تعیین شده دوباره نزد هم برمیگردند.

در برخی مواد که رابطه عاطفی دچار مشکل شده و زوجین اختلاف نظر‌های زیادی با هم دارند و نمی‌دانند که آیا می‌توانند رابطه عاطفی یا ازدواجشن را با هم ادامه بدهند یا خیر یا یکی از آن‌ها به خاطر خساینت یا رابطه سمی، آسیب عاطفی دیده است.

تصمیم میگیرند برای این که به آرامش برسند و بهتر فکر کنند وقفه‌ای موقت در رابطه ایجاد نمایند، این نوع جدایی موقت اگر ادامه دار شود میتواند به جدایی دائمی تبدیل شود یا این که یکی از طرفین به تنهایی به این نتیجه برسد که نمیخواهد رابطه را ادامه دهد.

هنگام جدایی موقت اگر دو نفر کاری برای اصلاح رفتار و بازگشت به رابطه سالم را انجام ندهند، میتواند منجر به جدایی دائم شود.

آیا جدایی موقت می‌تواند یک رابطه را قوی‌تر کند؟ (بیتوته)


جدایی موقت چه زمانی خوب است؟

هر رابطه عاطفی بلند مدتی دچار فراز و نشیب می‌شود. رابطه فانتزی و بدون مشکل فقط در داستان‌های عاشقانه وجود دارد، در دنیای واقعی سیندرلای خانه نشین که یک عمر خدمتکار بوده نمی‌تواند هسر و همنشین خوبی برای پسر دنیا دیده و با تجربه پادشاه باشد، پس هر چه زودتر از دنیای رویایی و فانتزی بیرون بیایید به نفع زندگیتان است.


باید رابطه عاطفیتان را به صورت منطقی بررسی کنید و ببینید آیا هماهنگی، سازگاری‌ها و مهارت‌های لازم برای کنار هم بودن را دارید یا خیر. گاهی اوقات برای رسیدن به پاسخ این سوال نیاز به جدایی موقت خواهید داشت. مواردی که جدایی موقت میتواند خوب باشد و به بهبود روابط عاطفی شما کمک کند عبارتند از:

میخواهید زمان بیشتری به نیازهایتان اختصاص بدهید و به خودتان رسیدگی کنید.

با وجود فرزند قصد طلاق دارید. قصد طلاق دارید، ولی احساس میکنید همسرتان شایسته یک فرصت دوباره است.

جدایی موقت برای بررسی تفاوت‌ها و تفاهم‌ها

در روز‌ها و ماه‌های ابتدایی شروع یک رابطه هیچ کس نمی‌تواند تشخیص دهد که این رابطه میتواند تا چه حد در بلند مودت موفق عمل کند. زمانی که دو نفر بتوانند برای یکدیگر احترام، امنیت و آرامش نسبی فراهم کنند، احتمال موفقیت در رابطه بالا می‌رود.

برخی نشانه‌ها از همان ابتدا عدم موفقیت رابطه در بلند مدت را فریاد می‌زنند، ولی از آنجا که معمولا در ابتدای روابط همه چیز شیرین و خواستنی است و از معاشرت با یکدیگر لذت میبرید، چشمتان را روی این هشدار‌های واضح می‌بندید، ولی با گذر زمان و ایجاد شناخت بیشتر و فروکش کردن هیجانات هورمونی، تفاوت‌ها پررنگ‌تر خودشان را نشان میدهند و به اصطلاح چشمتان باز می‌شود.

تفاوت‌های زیاد در گذر زمان مانع از موفقیت رابطه می‌شوند، چند نمونه از این تفات‌ها که زنگ خطر برای سلامت رابطه در بلندمدت هستند، عبارتند از:

- تفاوت سنی زیاد

- اختلاف درآمد زیاد

- اهداف متفاوت از رابطه (مثل دوستی، وقت گذرانی یا ازدواج)

- تفاوت حدود و خط قرمز‌ها

- تفاوت فرهنگ و اعتقادات و سبک زندگی

در روابطی که اختلاف جدی وجود دارد، جدایی موقت به طرفین فرصت میدهد تا بهتر به این تفاوت‌ها و میزان انطباق پذیریشان فکر کنند و بتوانند تصیمیم بهتری بگیرند. مثلا یکی از طرفین با ارتقای شغلی فاصله درآمدی اش را با شریک عاطفی اش کاهش دهد.

آیا جدایی موقت می‌تواند یک رابطه را قوی‌تر کند؟ (بیتوته)


جدایی موقت در روابط سمی

در روابط سمی که عزت نفس و احترام فرد حفظ نمی‌شود، ولی وابستگی و دلتنگی نمیگذارد این چرخه آسیب را رها کنید، بهترین حالت قبل از غیرقابل جبران شدن آسیب‌ها، جدایی موقت است.

 


اگر فکر میکنید مشکلات رابطه یا برآورده نشدن نیاز‌های شما روی احساسات همسرتان تاثیر گذاشته است میتوانید در رابطه وقفه ایجاد کنید تا به جای بحث و اعصاب خوردی‌های پی در پی، ریشه مشکلات و روش حل آن‌ها را پیدا کنید.

اگر موفق به حل مشکلات شدید و رابطه دیگر سمی نبود و نیازهایتان را برآورده می‌کرد میتوانید به ادامه آن فکر کنید، ولی در صورت عدم حل مشکلات یا همکاری شریک عاطفیتان میتوانید جدایی را دائمی کرده و آسیب کمتری از رفتار‌های سمی طرف مقابل ببینید.

جدایی موقت به دلیل بلاتکلیفی رابطه

رابطه بلاتکلیف به خصوص اگر یکی از طرفین میل به ازدواج دارد، ولی طرف مقابل تکلیفش معلوم نیست تبدیل به برزخی ناخوشایند می‌شود. جدایی موقت میتواند تکلیف رابطه را مشخص کند و بهترین راه برای خروج از این برزخ باشد.

با جدایی موقت طرف مقابل متوجه عواقب از دست دادن شما خواهد شد و در صورتی که نخواهد شما را برای همیشه از دست بدهد، تکلیف رابطه تان را مشخص خواهد کرد و اگر ارزش وجودی شما در زندگی اش فقط برای رهایی از تنهایی موقتی بوده است و هدفش با شما متفاوت است، از بلاتکلیفی خارج شده و با آسیب کمتر رابطه را به اتمام می‌رسانید.

جدایی موقت چه زمانی خطرساز است

اگر در موقعیت یا به دلایل اشتباه تصمیم به جدایی موقت بیرید، میتواند خطرساز بوده و جدایی دائمی را برایتان به ارمغان بیاورد.

هنگام جدایی موقت شما هیچ قرارداد یا ضمانتی به شریک عاطفی ندارید و تعهدی نمی‌دهید بنابراین اگر شرایط خوب نباشد احتمال این که جدایی موقت منجر به جدایی دائمی شود، وجود خواهد داشت.

در برخی موارد جدایی موقت اصلا کار ساز نیست از جمله:

- فاصله گرفتن از همسر برای تنبیه او

- سنجیدن شرایط رابطه عافی با فردی جدید

- فرار از شرایط و مشکلات رابطه در کوتاه مدت

سایر مواردی که جدایی موقت می‌تواند خطر ساز باشد و رابطه شما را برای همیشه از بین ببرد عبارتند از:

خدشه دار شدن اعتماد

اعتماد یکی از ستون‌های اصلی حفظ رابطه است که اگر فروبریزد احتمال بقای رابطه از بین می‌رود. اعتماد خدشه دار شده به مرور زمان قابل ترمیم است، ولی با وجودی که زمان زیادی برای ترمیم اعتماد از دست رفته نیاز دارید با کوچکترین ضربه‌ای دوباره خواهدد شکست.

اگر تصور میکنید برای بدست آوردن اعتماد دوباره نیاز دارید از هم فاصله بگیرید باید خطر این تصمیم را هم در نظر داشته باشید چرا که این فاصله می‌تواند به قدری زیاد شود که جدایی شما را همیشگی کند.

آیا جدایی موقت می‌تواند یک رابطه را قوی‌تر کند؟ (بیتوته)


شخصیت حامی شریک عاطفی

برخی افراد از شریک عاطفیشان انتظار حمایت و پای کار بودن دارند و درکی از جدایی موقت ندارند و این پیشنهاد بیشتر منجر به عصبی شدنشان می‌شود و احساس تحقیر شدن و کافی نبودن به آن‌ها دست می‌دهد، این اشخاص به سادگی به شما می‌گویند اگر بروی برای همیشه رفته‌ای و نمیتوانید برای جدایی موقت با او به توافق مسالمت آمیزی برسید، در چنین مواردی ریسک این که شریک عاطفیتان با فاصله گرفتنتان، از شما ناامید شود و دیگر تمایلی به ادامه رابطه نداشته باشد، بسیار بالاست.

برآورده نشدن نیاز‌ها

برآورده شدن نیاز‌های عاطفی و وجود اشتیاق در رابطه بسیار مهم است. رابطه‌ای زنده می‌ماند که دو طرف مشتاق هم باشند و یکدیگر را دوست داشته باشند. نبود اشتیاق منجر به سرد شدن رابطه خواهد شد. اگر از رابطه دلسرد شده اید و نیاز‌های عاطفیتان برآورده نمی‌شود جدایی موقت راهکار مناسبی نیست چرا که میتواند باعث شود در دوران جدایی موقت هر کدام از شما جذب شخص دیگری شود.

تصمیم به طلاق گرفته اید

گاهی اوقات خواسته واقعی شما طلاق است، ولی به خاطر تفکرات سنتی یا جبر خانواده و اجتماع یا دلسوزی رابطه را تمام نمی‌کند. در این موارد برای این که بتوانید طلاق نزدیک‌تر شوید، ولی فشار کمتری رویتان باشد ممکن است به فکر جدایی موقت بیوفتید و به همسرتان بگویید بهتر است مدتی از هم دور شویم تا خودمان را پیدا کنیم و دوباره پیش هم برگردیم.

در حالی که خودتان می‌دانید برگشتی در کار نیست و زمانی ک نیست اصلیتان را بگویید تبدیل به فردی بی وفا و دروغگو می‌شوید که به قول و تعهدش پایبند نبوده و همسرش را ترک کرده است. جدایی موقت در چنین شرایطی بسیار دردناک است و مانند گذاشتن استخوان لای زخم شما را آزار می‌دهد.


اصول جدایی موقت

اگر میخواهید جدایی موقت و ایجاد وقفه در رابطه عاطفی منجر به بهبود رابطه شما شود نباید به صورت ناگهانی تصمیم بگیرید و بدون برنامه و مدتی نامعلوم از هم دور شوید به امید این که همه چیز بهتر می‌شود. جدای موقت باید هدفمند باشد و برنامه و مرز‌های مشخصی داشته باشد، شما باید با مشورت هم اصولی برای جدایی موقت تعیین کنید و به آن متعهد باشید، از جمله:

- مشخص کردن مدت زمان جدایی موقت

- در این مدت اجاده ملاقات با افراد جدید را دارید یا خیر؟

- در این مدت توقع دارید طرف مقابل چه حد و مرز‌هایی را رعایت کند.

دلیل جدایی موقت چیست؟

چه مشکلاتی را در این دوره باید برطرف کنید.

با دلخوری، کینه و زخم‌های التیام نیافته از هم جدا نشوید و قبل از ایجاد وقفه تکلیف این مسائل را مشخص نمایید.

آیا فرزندان، خانواده یا دوستان قرار است از جدایی موقت شما مطلع شوند؟

آیا در این مدت با هم ملاقات خواهید داشت؟ مثلا برای زوج درمانی یا مهمانی

در طول جدایی موقت تا چه حد قرار است مسئولیت پذیر باشید.

منبع: بیتوته

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار