سازه هایی که قبل از مرگ باید آنها را دید!
کد خبر: ۲۷۷
تاریخ انتشار: 2015 May 03    -    ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
در گوشه و كنار دنیا شما با طراحی‌های معمارانه‌ای روبه‌رو می‌شوید كه هر كدام دارای ویژگی‌هایی از فضا و منطقه‌ای كه در آن قرار گرفته‌اند، دوره و زمانی كه در آن ساخته شده‌اند، و حتی سلایق و ایده‌های سازنده آن هستند.
یكی از مهم‌ترین جلوه‌های تنوع و گوناگونی در بین انسان‌ها و مكان‌ها در طراحی‌های بناها و شهرها نهفته است. در گوشه و كنار دنیا شما با طراحی‌های معمارانه‌ای روبه‌رو می‌شوید كه هر كدام دارای ویژگی‌هایی از فضا و منطقه‌ای كه در آن قرار گرفته‌اند، دوره و زمانی كه در آن ساخته شده‌اند، و حتی سلایق و ایده‌های سازنده آن هستند. سازه‌ها و ساختمان‌ها چیزی بیش از آجر و آهن هستند، آن‌ها پنجره‌ای رو به حیاتی دیگر هستند.

۱ - سانتورینی، یونان


۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

سانتورینی (Santorini) جزیره‌ای است در قسمت جنوبی دریای اژه كه ۲۰۰ كیلومتر با سرزمین اصلی كشور یونان فاصله دارد. سانتورینی بزرگ‌ترین جزیره از مجمع‌الجزایری است كه آن هم سانتورینی نام دارد. خانه‌هایی با حجم‌های مكعب‌گونه و به رنگ سفید و مناظر فوق‌العاده دیدنی، مجموعه‌ای در حاشیه دریا خلق كرده كه افقی رویایی رو به آب‌های آزاد دارد.


۲ - خانه پیانو، چین

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

خانه پیانو (Piano House) كه از تركیبی از یك پیانو و ویولون تشكیل شده در سال ۲۰۰۷ ساخته شد. قسمت شفاف این سازه، یعنی ویولون، پله‌برقی‌ها و راه‌پله‌ها را در خود جای داده و از این طریق می‌توان به قسمت اصلی این سازه، یعنی پیانو، رسید. این بنا دارای طراحی داخلی و خارجی بسیار منحصربه‌فردی است و به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی برای دیدن از آن به چین سفر می‌كنند. مردم محلی به این بنا نام «عاشقانه‌ترین ساختمان چین» را داده‌اند.


۳ - وات رونگ خون، تایلند

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

وات رونگ خون (Wat Rong Khun)، كه بسیاری از خارجی‌ها آن را به نام معبد سفید می‌شناسند، یك سازه مدرن و عجیب است كه به سبك معابد بودایی ساخته شده است. این معبد كه متعلق به چالرمچای كوسیت‌پیپات است در منطقه چیانگ رای كشور تایلند واقع شده است. چالرمچای كه خود این سازه را طراحی كرده و ساخته، آن را به عنوان محلی برای نمایش آثار هنری در سال ۱۹۹۷ افتتاح كرد. معبد سفید در تمام طول سال باز و برای بازدید ازآن كاملا رایگان است.


۴ - معبد لوتوس، هند

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

معبد لوتوس (Lotus Temple) یا معبد نیلوفر آبی در شهر دهلی نو واقع شده و در سال ۱۹۸۶ ساخته شده است. این معبد دارای معماری فوق‌العاده زیبایی است. طبق گزارش‌ها سالانه چهار میلیون نفر از این بنا دیدن می‌كنند. این ساختمان كه منعکس‌کننده برخی از عناصر ایمان است، بسیاری از جوایز بین‌المللی و محلی را برای معماری باشکوه خود به دست آورده است. این ساختمان شامل ۲۷ گلبرگ است که از بتن سفید ساخته شده و با سنگ مرمر سفید پوشیده شده و طراحی آن مانند گل سفید نیمه باز نیلوفر آبی است.

هر یک از ۹ طرف ساختمان سه گلبرگ دارد و ۹ در بزرگ که به تالار مرکزی که ظرفیت ۱۳۰۰ نفر را دارد باز می‌شود و ظرفیت کلی این معبد ۲۵۰۰ نفر است. بلندی ساختمان حدود ۴۰ متر (۳۴ متر و ۲۷ سانتی‌متر) است و ۹ استخر معبد را به گونه‌ای احاطه کرده که مانند برگ سبز گل «نیلوفر آبی» در آب است. بیشترین جنبه ارزیابی این بنا ادغام تاریخچه هند و مهندسی و معماری مدرن است.


۵ - تاج محل، هند

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

تاج‌محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان و آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگره و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده ‌است و طراحی داخلی  یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. همان‌طور که مشخص است، نام این بنا، ایرانی است. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده ‌است. آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م (۱۰۴۲ ش) بوده و در سال ۱۶۴۷م (۱۰۵۷ ش) تکمیل شده ‌است.

بنای تاج‌محل در ساعات مختلف روز رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرد به طوری كه در هنگام صبح به رنگ صورتی، در عصر به رنگ سفید شیری، و در شب وقتی نور ماه روی آن می‌افتد به رنگ طلایی است. گفته می‌شود استفاده از چنین ایده‌ای در این بنا نشان‌دهنده ذات تغییرپذیر انسان است كه این مسئله در اخلاق و رفتار همسر شاه‌جهان كاملا نمود داشته است.


۶ - مسجد نصیرالملك، ایران

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

مسجد نصیرالملک یکی از مساجد قدیمی شیراز است که به سبب رنگ صورتی به کار رفته در آن به مسجد صورتی هم معروف است. این مسجد در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند شیراز واقع شده و از نظر رنگ، طرح و نقش در ایران بی‌نظیر است. این مسجد به دستور میرزا حسن علی، ملقب به نصیرالملک در دوره قاجار ساخته شده و ساخت آن حدود ۱۲ سال از سال ۱۲۹۳ تا ۱۳۰۵ خورشیدی طول کشیده است.

ساخت این مسجد حاصل نبوغ دو ذهن خلاق و بی‌نظیر استاد محمدحسن معمار و استاد محمدرضا کاشی‌پز شیرازی است. مسجد نصیرالملک از نظر کاشیکاری و مقرنس‌کاری از زیباترین مساجد ایران است. این مسجد دارای صحن وسیعی است که در سمت شمال آن قرار دارد. در ورودی دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن با کاشی‌های رنگارنگ مزین شده است. مسجد دارای دو شبستان شرقی و غربی است. شبستان غربی که پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده و زیباتر است. طاق این شبستان روی ستون‌ها سنگی و با طرح مارپیچ روی آن در دو ردیف شش‏تایی و به تعداد ۱۲ عدد به نیت ۱۲ امام قرار گرفته است.


۷ - کلیسای ساگرادا فامیلیا، اسپانیا

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia: واژه لاتین به معنی خانواده مقدس) کلیسایی در شهر بارسلون است که علاوه بر مکان مذهبی بودن، از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این کلیسای کاتولیک از سال ۱۸۸۲ میلادی در حال ساخت بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ ساخت آن تمام نخواهد شد. این کلیسا را آنتونیو گائودی (۱۸۲۸-۱۹۲۶) معمار مشهور اسپانیایی طراحی کرد که ۱۵ سال آخر عمرش را صرف تکمیل این کلیسا كرد. با این‌كه ساخت این بنا هنوز به اتمام نرسیده، اما سازمان یونسكو آن را به عنوان میراث جهانی ثبت كرده است.


۸ - ماچو پیچو، پرو

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

ماچو پیچو (Machu Picchu) به معنی قله قدیمی، یک محوطه باستانی به جا مانده از آثار دوره اینکاها است که در ارتفاع ۲۴۳۰ متری از سطح دریا در دامنه کوه در بالای دره اوروباما در کشور پرو و در ۷۰ کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته ‌است. اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشده اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو احتمالا شناخته‌شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها است. این شهر در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته‌شده و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده ‌است.

ماچو پیچو برای قرن‌ها فراموش شده ‌بود و به جز عده‌ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشته است. این اثر در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی به جهانیان معرفی‌شد. پس از آن، ماچو پیچو به یکی از مناطق جذب توریست تبدیل شد و در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست آثار کشور پرو و در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود. ماچو پیچو با دیوارهای سنگی جلا داده ‌شده مطابق با اصول معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده ‌است. اولین بنای این مجموعه این‌تی‌هوآتانا به معنی معبد خورشید است که دکوراسیون داخلی آن با ۳ پنجره تزیین شده است و باستان‌شناسان آن را منطقه مقدس می‌نامند.


۹ - ساختمان پارلمان، مجارستان

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

ساختمان پارلمان (Parliament Building) یکی از زیباترین ساختمان‌های مجارستان و اروپاست و در سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۹۰۲ بعنوان پارلمان مجارستان مورد استفاده بوده است و اکنون یکی از میراث‌های فرهنگی و باستانی جهان محسوب می‌شود. این بنا با الهام از ساختمان پارلمان انگلستان ساخته شده است و رونمای گنبدی شکل و مناره‌های تاجی شکل اطراف ساختمان و نورپردازی حیرت‌آور این ساختمان در شب و انعکاس تصویر آن در رود دانوب صحنه‌ای رویایی را برای شما مصور خواهد كرد و که هرگز از مخیلات شما محو نخواهد شد.

این ساختمان در کنار رودخانه دانوب و در حاشیه خیابان کوشوت لایوش و به طول ۲۵۰ در کناره رود گسترده شده است و محوطه پشتی این ساختمان فضاهایی سبز زیبا و دلپذیر را مهیا كرده است که در طول اعصار و دوران همواره پذیرای جهانگردانی از سراسر جهان بوده است. در شب‌های تابستان دولت مجارستان معمولا محوطه پشتی پارلمان برای کنسرت‌های روباز خیابانی آماده می‌کند که نواهای شنیدنی کنسرت جمعی نوازندگان مطرح کشور شور و شوق روح را به پرواز در‌آورده و صوت دلنشین اپرا‌خوان‌ها فضای دلپذیری را برای شما به یادگار خواهد گذاشت.همچنین دکوراسیون داخلی این بنا نیز بسیارباشکوه است و چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.


۱۰ - قصر ایده‌آل فردیناند چوال، فرانسه

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

ساخت قصر ایده‌آل فردیناند چوال (Ferdinand Cheval's Ideal Palace) در آوریل سال ۱۸۷۹ توسط مامور پست فرانسوی، فردیناند چوال آغاز شد. او در طراحی این بنا از شکل عجیب یک سنگ الهام گرفته بود. این قصر نمونه‌ای از هنر بی‌تکلف (naïve art) و ترکیبی از سبک‌های مختلف است. ‎فردیناند چوال، پستچی فرانسوی، بدون گذراندن هیچ آموزش معماری و هنری رسمی، ۳۳ ‎سال از ‏عمر خود را صرف چسباندن این سنگ‌های عجیب که در مسیر کارش برای رساندن نامه‌ها جمع‌آوری می‌کرد و نیز خلق ‏این ساختمان فوق‌العاده كرد. ‎

ساخت این کاخ در ۱۸۷۹ آغاز شد و در ۱۹۱۲ به پایان رسید. او هر روز در این مدت، مسیر ‏پست ۱۸ مایلی خود را با یک چرخ دستی ساده برای جمع‌آوری سنگریزه‌های عجیب و غریب می‌پیمود. این کاخ در ‏شهر‎ هوتریس ‎در جنوب شرقی فرانسه واقع شده و معمولا در تمام طول سال برای بازدیدکنندگان باز است و گاهی ‏در آن کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های فوق‌العاده خاص برگزار می‌شود.


۱۱ - كپتال گیت، امارات متحده عربی

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

کپیتال گیت (Capital Gate: دروازه پایتخت) واقع در شهر ابوظبی امارات متحده عربی آسمانخراشی ۱۶۰ متری با ۳۵ طبقه است که شهرتش نه به خاطر ارتفاع بلکه به خاطر انحنای ۱۸ درجه‌ آن به سمت غرب است که زیبایی صد چندان به این شاهکار سازه‌ای داده است. این ساختمان با داشتن ۱۲۵۰۰ پنل شیشه‌ای آبی رنگ ، نمایی زیبا و انحنادار دارد. این برج در مرکز نمایشگاه شهر ابوظبی بنا شده است. مارتین دوفرین طراح این برج است.

این برج با تکنولوژی مدرن و منطبق با اقلیم منطقه ساخته شده  و مواد و مصالح اصلی به كار رفته در این سازه، فولاد ضدزنگ، بتن و شیشه است. برای مقاوت در برابر زلزله، هسته مرکزی ساختمان را دقیقا در جهت مخالف خمیدگی آن، و مستقیم به سمت بالا طراحی کرده‌اند. همچنین برای اینکه این ساختمان در برابر نیروی جاذبه و وزش باد تاب بیاورد، فونداسیونی ۳۰ متری برای آن در نظر گرفته شده است.


۱۲ - معبد پارامبانان، اندونزی

۱۲ بنای شگفت انگیز که پیش از مرگ باید آن ها را ببینید

معبد پارامبانان (Prambanan Temple) بزرگ‌ترین معبد هندوهاست که در جاوای مرکزی در اندونزی قرار دارد. این معبد در قرن دهم میلادی ساخته و به شیوا خدای تولید مثل هندوها تقدیم شد. این معبد از ۸ زیارتگاه اصلی و ۲۵۰ زیارتگاه کوچک‌تر تشکیل شده است. تقریبا تمام دیوارهای معبد با حجاری داستان ویشنو ماجراهای هانومان پادشاه میمون وحماسه رامایانا و دیگر افسانه‌ها پوشانده شده است. هم‌چنین این معبد در میراث جهانی سازمان یونسكو به ثبت رسیده است.

منبع: چیدانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار