بازیگری که به خاطر «نقش منفی» تهدید شد
کد خبر: ۲۷۵۲۲۰
تاریخ انتشار: 2023 March 28    -    ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۵
 نادر فلاح از ویژگی‌های نقش «سرخو» در سریال نوروزی «آتش و باد» و پذیرفتن نقش‌های منفی می‌گوید که حتی به خاطر آنها تهدید شده است.

 نادر فلاح از ویژگی‌های نقش «سرخو» در سریال نوروزی «آتش و باد» و پذیرفتن نقش‌های منفی می‌گوید که حتی به خاطر آنها تهدید شده است.

 
 

از زمانی که جعبه جادو یا همان تلویزیون خودمانی جایش را در منازل ما تثبیت کرد، یکی از سرگرمی‌های معمول مخاطبانش بخصوص در ایام تعطیل مثل تعطیلات نوروز، تماشای مجموعه‌های تلویزیونی یا همان سریال‌ها بوده است.

 

بازیگری که به خاطر «نقش منفی» تهدید شد

 

به همین دلیل مسئولان و برنامه‌ریزان تلویزیون نیز با توجه به این علاقه مخاطبان تلاش کردند برای این ایام تدارک ویژه ببینند و رسانه ملی نیز همزمان با آغاز سال نو هرسال ، پخش سریال‌های جدیدی را آغاز می‌کند و امسال هم عیدانه تلویزیون برای مخاطبان خود دو سریال است که اکنون برای جذب مخاطبان با یکدیگر در رقابت هستند.

 یکی در شبکه اول سیما که سری جدید «نون‌خ» سعید آقاخانی با فضای طنز است و دیگری «آتش و باد» با نامِ قبلی‌اش «جشن سربرون» در شبکه سه سیما با کارگردانی مجتبی راعی؛ سریالی که با خودش روایتی از دلِ تاریخ آورده که عشق در آن، آتش خشم را شعله‌ور می‌کند.

این سریال با یک جنگ بزرگ ادامه پیدا می‌کند و همزمان پرداخت‌هایی به فراز و فرودهای تاریخی ایران در عصر مشروطه دارد. در این سریال بازیگران نام‌آشنایی به ایفای نقش می‌پردازند. مجتبی راعی و حسن نجاریان این سریال شبانه شبکه سه سیما را در ایام نوروز و ماه رمضان را کارگردانی و تهیه کرده‌اند.

 نادر فلاح بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در این مجموعه تلویزیونی نقش «سرخو» را برعهده دارد. «سرخو» همچون اغلب نقش‌های او در این سال‌ها شخصیتی منفی است و تا اینجای داستان در قامت یک ضد قهرمان در برابر «کدخدا بهادر» با بازی حسین محجوب قرار گرفته؛ او حتی با دسیسه‌چینی برای تخریب شخصیت بهادر و جلب نظر «فتح الله خان» ( محمود پاک‌نیت) جایگاه کدخدایی را نیز از بهادر گرفته و از آن خود کرده است.

نادر فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره چگونگی پیوستن خود به این پروژه تلویزیونی گفت: من پیش از بازی در این سریال، سابقه همکاری با آقای راعی را نداشتم و صرفاً ایشان را به عنوان یک کارگردان باتجربه سینما می‌شناختم؛ ایشان هم شناخت چندانی از من نداشتند. البته سابقه همکاری و دوستی با آقای نجاریان را در فیلم «دریاچه ماهی» داشتم.

وی اظهار کرد: در زمان آغاز پیش‌تولید «آتش و باد» که البته در آن زمان با همان نام قبلی خودش یعنی «جشن سربرون» شناخته می‌شد، در یک سفر کاری به مشهد بود که ملاقاتی بین من و آقای راعی شکل گرفت. با هم گپ زدیم و اگرچه در آن دیدار صحبتی از سریال نشد اما فتح بابی برای آشنایی من با ایشان بود. 

بازیگر سریال «آتش و باد» افزود: بعد از مدتی آقای نجاریان تماس گرفتند و بحث بازی در این سریال مطرح شد. صحبت‌های اولیه صورت گرفت؛ فیلمنامه را خواندم. هم کلیت مجموعه و هم نقش نظرم را جلب کرد و آن را پذیرفتم. شخصیت سرخو کدخدای یکی از طایفه‌ها را در این مجموعه بازی می‌کنم. داستان سریال حول محور دو طایفه می‌گذرد که نقش کدخدای دیگر طایفه برعهده حسین محجوب است و بیشترین تقابل من با بهادر است چراکه با سن و سال بالایی که دارم به خواستگاری دختر کدخدا بهادر، کدخدای طایفه پوسان می‌روم و…

این بازیگر سینما و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که مثلِ یکسری از کارهای دیگر، کاراکتر شما به دنبال انتقام‌گیری است، گفت: سرخو شخصیتی منفی، کینه‌توز و قدرت‌طلب است که برای رسیدن به مراتب بالا، دنبال انتقام‌گیری است. خوشبختانه بازیگران خوبی در این سریال حضور دارند مثل آقای محجوب، آقای پاک‌نیت و خیلی‌های دیگر که تقابل کاراکترها را با هم دیدنی می‌کند. «سرخو» و «بهادر» به عنوان کدخدا مشکلاتی را با خان که محمود پاک‌نیت نقش آن را بازی می‌کند، دارند و این تقابل‌ها و جدال‌ها دیدنی و در عین حال عبرت‌آموز است.

او درباره چرایی پذیرفتن نقش "سرخو" افزود:  سرخو یک ایلاتی است؛ مرد بیابان، سیاه چادر و سوار بر اسب که برایم جذاب است. فیلمنامه بسیار خوبی توسط دوستان نوشته شده و کار با کارگردانی خوش‌فکری همچون مجتبی راعی هم برایم قابل توجه بود که این نقش را پذیرفتم. جذابیت‌ها و پیچیدگی‌ها را هم منفی بودن کاراکتر سرخو دو چندان می‌کند که ماجراهای درامتیک قصه را مؤثرتر و ارزنده‌تر می‌کند.

وی درباره نقش‌های منفی متعددی که در سال‌های اخیر در تلویزیون داشته است نیز گفت: به هر حال این اتفاق در بین بازیگران ما تازگی ندارد و همیشه همینطور بوده اگرچه برای خود من مطلوب نیست که در یک قالب خاص شناخته شوم. البته هم در تئاتر و هم در سینما و تلویزیون نقش‌های متفاوتی هم داشته‌ام اما تعداد نقش‌های منفی در تلویزیون زیاد بوده و مخاطبان تلویزیون هم من را با این جنس نقش‌ها می‌شناسند.

فلاح تاکید کرد: شاید از هر 10 پیشنهادی که به من می‌شود هفت یا هشت نقش چنین خصلتی دارند. با این حال سعی کردم که از نقش‌های منفی هم فاصله بگیرم چون نمی‌خواهم صرفاً در این قالب شناخته شوم مثلاً در فیلم «ملاقات خصوصی» که در حال اکران است نقش منفی ندارم.

این بازیگر سینما و تلویزیون در جریانِ این گفت‌وگو به نکته‌ای اشاره کرد که قابل توجه بود؛ درباره تهدیدهایی که به خاطر بازی در نقش‌های منفی برای او فرستاده می‌شد، حتی زمانی تصمیم می‌گیرد نسبت به پذیرفتن نقش‌های منفی داستان‌ها، عقب‌نشینی کند؛ نادر فلاح این ماجرا را این‌گونه تعریف کرد: "مشغول بازی در سریال «زمین گرم» بودم؛ مردم کامنت‌هایی می‌دادند و به من پیغام می‌دادند چه آدم بی‌رحم و نامردی هستی! فکر می‌کنند خود شخصیت ما این‌طوری است و مردم استنباط‌ شان این است ما شبیه به همان آدم‌هاییم. جالب است بدانید سر سریالِ "عقیق" حتی تهدید شدم و گفتند کتکت می‌زنیم! برخی اوقات این اظهارنظرها خطرناک می‌شود و ترجیح می‌دهیم عقب‌نشینی کنیم و آدمِ خوبِ داستان‌ها باشیم تا آدمِ بد."

نادر فلاح گفت‌وگو را با نقش «سرخو» در سریال «آتش و باد» و ویژگی‌های این کاراکتر ادامه داد و گفت: هر نقشی در  هر اثر نمایشی، یک زمینه خانوادگی و شخصی و عقبه اجتماعی دارد که شخصیت او را می‌سازد. به جز عده معدودی که زمینه‌های شدید روانی دارند که البته آن را هم نمی‌توان با قطعیت گفت، این‌گونه نیست که هر شخصیت منفی از همان دوران کودکی و نوجوانی منفی باشد. بنابراین، اتفاقات و گذشت زمان است که بیشترین تأثیر را بر شکل‌گیری یک شخصیت منفی می‌گذارد.

وی افزود: «سرخو» در منطقه و بین اهالی ایل چهره مقبولی ندارد. با این حال در ابتدا می‌بینیم که یک شخصیت عادی است، اما به مرور و پس از این که در خواستگاری از دختر «کدخدا بهادر» جواب منفی می‌گیرد و درگیر ماجراهای دیگری می‌شود ماهیت خود را نشان می‌دهد که در قسمت‌های آینده بیشتر از او خواهیم شنید.

نادر فلاح اظهار کرد: «آتش و باد» قصه پرکشش و دیالوگ‌های خاصی دارد. البته درگیرشدن بازیگران با این جنس از دیالوگ‌ها کمی سخت است و در قیاس با کارهای غیرتاریخی تسلط بیشتری را می‌طلبد. تنوع ماجراها و لوکیشن نیز می‌تواند در جذب مخاطب موثر باشد. شاید اگر محدودیت‌های مالی و شرایط کرونایی نبود، دست آقای راعی و نجاریان در انتخاب لوکیشن‌ها بازتر می‌شد. با وجود این شرایط، باز هم «آتش و باد» می‌تواند یک سریال ماندگار و موفق باشد.

مجموعه تلویزیونی «آتش و باد» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی از محصولات مرکز سیمافیلم محسوب می‌شود که در 58 قسمت به عنوان سریال نوروزی شبکه سه سیما به روی آنتن رفته است.

 این مجموعه  با نام قبلی «جشن سربرون» روایتی در دل تاریخ است که در آن عشق، آتش خشم را شعله‌ور می‌کند. این سریال با یک جنگ بزرگ ادامه پیدا می‌کند و همزمان پرداخت‌هایی به فراز و فرودهای تاریخی ایران در عصر مشروطه دارد.

حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، لاله اسکندری، نادر فلاح، فرخ نعمتی، سهیلا رضوی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، بیوک‌ میرزایی، مهران نائل از بازیگران سریال «آتش و باد» هستند.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار