در چمدان هسته‌ای ولادیمیر پوتین چه خبر است؟
کد خبر: ۲۷۵۰۵۲
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2023 March 27    -    ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید روسیه با بلاروس توافقی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک خود منعقد کرده است. او روز شنبه گفت که این توافق ناقض توافقنامه های منع اشاعه نخواهد بود.

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید روسیه با بلاروس توافقی برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک خود منعقد کرده است. او روز شنبه گفت که این توافق ناقض توافقنامه های منع اشاعه نخواهد بود.

 
در چمدان هسته‌ای ولادیمیر پوتین چه خبر است؟
 

به نقل از الجزیره، در زیر جزئیات زرادخانه هسته ای روسیه، میزان بزرگی و فرماندهی آن را بخوانید:

 

ابرقدرت هسته ای

روسیه که وارث تسلیحات هسته ای اتحاد جماهیر شوروی است، بزرگترین ذخایر کلاهک هسته ای جهان را دارد. به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، پوتین تا سال 2022 حدود 5977 کلاهک از این نوع را کنترل می کند، در حالی که 5428 کلاهک تحت کنترل جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده است. تخمین زده می شود که 1500 از این کلاهک ها به اصطلاح از دور خارج شده اند (اما احتمالاً هنوز سالم هستند)، 2889 در ذخیره و 1588 کلاهک استراتژیک در حالت استقرار قرار دارند.  

براساس گزارش بولتن دانشمندان اتمی،  812 از این کلاهک ها بر موشک بالستیک زمینی، 576 از این کلاهک ها بر موشک بالستیک زیردریایی و حدود 200 از آنها در پایگاه های بمب افکن سنگین مستقر هستند.

ایالات متحده 1644 کلاهک هسته ای استراتژیک مستقر دارد. به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، چین در مجموع 350 کلاهک، فرانسه 290 و بریتانیا 225 کلاهک دارند. چنین اعدادی بدان معناست که هم مسکو و هم واشنگتن می توانند جهان را چندین برابر نابود کنند.

در طول جنگ سرد، زرادخانه اتحاد جماهیر شوروی به اوج خود در حدود 40000 کلاهک هسته ای رسید در حالی که رقم اوج ایالات متحده حدود 30000 کلاهک بود. با این حال، نکته کلیدی نحوه تحویل سلاح ، موشک ها، زیردریایی ها و بمب افکن هایی است که کلاهک ها را حمل می کنند.

 به نظر می رسد روسیه حدود 400 موشک بالستیک قاره پیما مجهز به سلاح هسته ای دارد که طبق برآورد بولتن دانشمندان اتمی می تواند تا 1185 کلاهک را حمل کند.

روسیه دارای 10 زیردریایی هسته ای مجهز به سلاح هسته ای است که می تواند حداکثر 800 کلاهک حمل کند.  روسیه 60 تا 70 بمب افکن هسته ای دارد.

توانمندی هسته ای جدیدتر

 ایالات متحده در سال 2022 اعلام کرد که روسیه و چین در حال توسعه و مدرنیزه کردن نیروهای هسته ای خود هستند و واشنگتن رویکردی مبتنی بر کنترل تسلیحات را برای جلوگیری از رقابت های تسلیحاتی پرهزینه دنبال خواهد کرد.

پوتین نیز می گوید اطلاعاتی در دست دارد مبنی بر اینکه ایالات متحده در حال توسعه انواع جدیدی از سلاح های هسته ای است.

 طبق گزارش انجمن کنترل تسلیحات، از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، تنها چند کشور تسلیحات هسته ای آزمایش کرده اند: آمریکا آخرین بار در سال 1992، چین و فرانسه در سال 1996، هند و پاکستان در سال 1998، و کره شمالی آخرین بار در سال 2017. آخرین آزمایش اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 بود.

چه کسی ممکن است دستور استفاده از سلاح هسته ای را بدهد؟

بر اساس دکترین هسته‌ای روسیه، رئیس‌جمهور روسیه در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای روسیه، چه استراتژیک و چه غیراستراتژیک، تصمیم‌گیرنده نهایی است. به اصطلاح کیف/چمدان هسته‌ای یا «چگت» (که به نام کوه چگت در کوه‌های قفقاز نامیده می‌شود)، همیشه همراه رئیس‌جمهور است. وزیر دفاع روسیه، در حال حاضر سرگئی شویگو، و رئیس ستاد کل، اکنون والری گراسیموف، نیز چنین کیف هایی دارند.

اساساً چمدان هسته ای یک ابزار ارتباطی است که رئیس‌جمهور را با نیروهای نظامی ارشد خود و از آنجا با سیستم خودکار فرماندهی و کنترل نیروی موشکی استراتژیک روسیه به نام کازبک مرتبط می کند. در فیلمی که یکی از کانال های تلویزیونی روسیه در سال 2019 نشان داد داخل این چمدان هسته ای مجموعه ای از دکمه ها هستند. در بخشی به نام "فرمان"، دو دکمه وجود دارد: یک دکمه سفید "راه اندازی" و یک دکمه قرمز "لغو". کیف با فلش کارت مخصوص فعال می شود.

اگر روسیه فکر می‌کرد که با یک حمله هسته‌ای استراتژیک مواجه است، رئیس‌جمهور از طریق کیف‌ها، دستور پرتاب مستقیم را برای فرماندهی ستاد کل و واحدهای فرماندهی ذخیره که دارای کدهای هسته‌ای هستند، ارسال می‌کرد.

اگر حمله هسته‌ای تایید شود، پوتین می‌تواند آخرین راه‌حل یا به اصطلاح «دست مرده» را فعال می کند. اساساً در این مرحله رایانه ها روز قیامت را تعیین می کنند؛ یک موشک کنترلی دستور حملات هسته ای را از سراسر زرادخانه عظیم روسیه صادر می کند.

اعتمادآنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
11
26
هیچ خبری نیست، تحت فشاره این بلوف همراهشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
4
5
چرت گفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
4
11
عزراییل باهاش همراهه به امید خدا
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
5
9
به چه دردی میخوره وقتی خواست مردمت مهم نیست وقتی آدم نیستی انقد بی وجودی که پشت سلاح ها مخفی شدی درحالی ک انسانها نابود میشن و تو یه فقط یه جان بی ارزش داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
5
9
اولین کشوری که پس از استفاده از چمدان هسته ای نابود کامل میشود خود روسیه خواهد بود زیرا با دنیایی سر و کار دارد که کشورهای قدرتمند همه بمب هسته ای دارند.بنابر این از ترس سقوط دیکتاتوریش هر روز این چمدان را بدنبال خود می کشد و جرات استفاده از آن را ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
3
11
فشارروانی ناشی از فلاکت بدتراز تهدیدهای اتمی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار