حرف‌های دختر صدام در عراق جنجال به پا کرد
کد خبر: ۲۷۴۷۷۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: 2023 March 23    -    ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
 ۱۷ سال پس از مرگ صدام حسین، در عراق بر سر محل جسد رئیس‌جمهور سابق بحث و جدل به راه افتاده است.

 ۱۷ سال پس از مرگ صدام حسین، در عراق بر سر محل جسد رئیس‌جمهور سابق بحث و جدل به راه افتاده است.

 
 

به گزارش امواج.میدیا رغد صدام، دختر او، با اشاره به انتقال جنازه به خارج از کشور، قول داده است که روزی "به عراق باز خواهد گشت."

 

حرف‌های دختر صدام در عراق جنجال به پا کرد

 

تنها چند روز پیش از آن، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱/ ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲) ادعا کرد که جسد حسین را دیده بوده که پس از اعدام در سال ۱۳۸۵/ ۲۰۰۶ در نزدیکی خانه‌اش در بغداد رها شده بود.

صدام حسین در آذر ۱۳۸۲/ دسامبر ۲۰۰۳، نه ماه پس از حمله‌ی تحت رهبری ایالات متحده به عراق، توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد. او در سال ۱۳۸۵/ ۲۰۰۶ پس از آن‌که دادگاه ویژه او را به جرم ارتکاب جنایت علیه بشریت مجرم شناخت، به دار آویخته شد. نوری المالکی، نخست‌وزیر اسبق (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۳/ ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴) حکم اعدام را امضا کرد.

جنجال بر سر محل جسد صدام حسین در ابتدا با اظهارات کاظمی آغاز شد که در ۲۱ اسفند/ ۱۲ مارس گفت جنازه‌ی او پس از اعدام "بیرون انداخته شد." گفته می‌شود که جسد بین خانه‌های کاظمی و مالکی در منطقه‌ی سبز، جایی که ادارات دولتی در آن مستقر هستند، رها شده بود.

کاظمی به الشرق الاوسط که از سوی عربستان سعودی تأمین مالی می‌شود، گفت به دستور مالکی، جسد صدام حسین بعداً به قبیله‌اش تحویل داده شد و سپس او را در زادگاهش، تکریت دفن کردند.

کاظمی همچنین مدعی شد که جنازه‌ی صدام قبل از یورش گروه داعش به منطقه‌ی تکریت در سال ۱۳۹۳/ ۲۰۱۴، "نبش" و به "محل نامعلومی" منتقل شده است. او افزود که قبور پسران صدام، قصی و عدی نیز "دستکاری شده است."

در ۲۷ اسفند/ ۱۸ مارس در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی المشهد مستقر در دبی -به مناسبت سالگرد حمله به عراق- از دختر صدام که ساکن اردن است در مورد مکان فعلی جسد پدرش سؤال شد.

او بدون این‌که صریحاً بگوید جنازه‌ی صدام کجاست، پاسخ داد: "هنگامی که جسد پدرم به عراق برگردد...با استقبال بزرگ نظامی و مردمی مواجه خواهد شد."

در همین حال، یک منبع وابسته به گروه‌های مسلح شیعه‌ی فعال در تکریت که خواست نامش فاش نشود، به امواج.میدیا گفت که جسد صدام حسین هنوز در عراق است.

این منبع تأکید کرد: "درست است که قبر صدام توسط اعضای قبیله‌اش کنده شده است، اما بقایای جسد او در قبر بسیار مستحکمی با بتون و فلز قرار داده شده و در اعماق زمین است."

این منبع با توصیف اظهارات رغد  به عنوان "خودنمایی برای جلب حمایت مردمی"، افزود که اجساد قصی و عدی صدام جابجا نشده است.

جنجال بر سر جسد این رئیس‌جمهور اسبق بحث‌های داغی را در شبکه‌های اجتماعی عراق به راه انداخته است.

وکیع التمیمی، کاربر توییتر، در ۲۱ اسفند/ ۱۲ مارس نوشت که "دوستداران صدام" چندان به مکان یا "پیکر" صدام اهمیت نمی‌دهند، چراکه "او در قلب‌هایشان می‌ماند."

سمیر عبید محقق عراقی در ۲۱ اسفند/ ۱۲ مارس از "مثله‌کردن جسد صدام" انتقاد کرد و چنین اقداماتی را بر خلاف اخلاق و سنت‌های اسلامی دانست.

عبدالسلام النحوی، کنشگر، در ۲۱ اسفند/ ۱۲ مارس سؤالاتی را در مورد زمان اظهارات کاظمی مطرح کرد. در همین راستا، علی شندب، روزنامه‌نگار لبنانی، مدعی شد که نخست‌وزیر سابق عراق تلاش می‌کرد تا توجهات را از اتهامات اخیر فساد علیه خود منحرف کند.

مرگ صدام حسین مدت‌هاست که محل بحث و جدل بوده است، به ویژه از آنجایی که او در صبح روز عید قربان اعدام شد.

بسیاری از اعراب سنی در عراق و فراتر از آن، زمان‌گزینی اعدام او را اسفناک خواندند. برخی این اقدام را هتاکی به احساس شرافت قبیله‌ای عرب دانستند و اعدام او را قربانی‌کردن وی توصیف کردند.

پس از دفن وی در تکریت، بنای مربوطه به زیارتگاهی برای وفاداران او و همچنین برخی از شاعران و دانشجویان جامعه‌ی عرب سنی عراق تبدیل شد.

در سال ۱۳۹۸/ ۲۰۱۹، تلویزیون العربیه که تحت حمایت مالی عربستان است، به نقل از منابع نزدیک به خانواده‌ صدام حسین اعلام کرد که جنازه‌ی او و همچنین اجساد پسرانش قبل از یورش داعش به این منطقه در سال ۱۳۹۳/ ۲۰۱۴ توسط اعضای قبیله‌ی این رئیس‌جمهور اسبق، به خارج از تکریت منتقل شده بوده است.

دختر صدام حسین از اوایل دهه‌ی ۱۳۸۰/ ۲۰۰۰ در رسانه‌های عربی به ویژه تلویزیون العربیه ظاهر شد و تمایل خود را برای پیشبرد میراث پدرش در صحنه‌ی سیاسی عراق ابراز کرد.

رغد صدام در یک مصاحبه‌ی شش قسمتی که در بهمن ۱۳۹۹/ فوریه ۲۰۲۱ از سوی تلویزیون العربیه پخش شد، در مورد بازگشت به سیاست عراق صحبت کرد و آشکارا خواستار حذف نفوذ ایران در عراق شد.

رغد صدام در رسانه‌های اجتماعی فعال است و در پیام‌هایی که به مناسبت‌هایی مانند روز ارتش و در ارتباط با دستاوردهای ورزشی عراق به اشتراک می‌گذارد، اغلب از تکه‌کلام‌های پدرش استفاده می‌کند.

 در حالی که می‌توان انتظار داشت رغد صدام به حضور خود در رسانه‌های اجتماعی عراق ادامه دهد، بازگشت او به صحنه‌ی سیاسی عراق بسیار بعید است؛ حداقل برای آینده‌ی قابل پیش‌بینی.

دخالت مستقیم صدام حسین در جنایات علیه بشریت، میراث او را از نظر سیاسی بسیار بحث‌برانگیز کرده است، به طوری که بازگشت دخترش احتمالاً باعث ناخشنودی سیاسی بزرگی خواهد شد. مقامات عراقی مدت‌هاست که به دنبال استرداد او بوده‌اند اما با مخالفت اردن مواجه شده‌اند.

در مورد بقایای اجساد این رئیس‌جمهور اسبق، تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا هنوز در عراق است یا واقعاً به خارج از کشور منتقل شده است.

اعتمادآنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا تبریزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
4
28
بقایای اجساد این رئیس‌جمهور اسبق؟؟؟؟ مگه چند تا جسد داشت؟؟؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
5
57
وقتی نفرین جماعتی دنبالشه اینجوری گور به گور میشه
سیامک منصوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
2
26
خدا لعنت کند تا ابد او را جسد سگهای مثل او وپسران جنایتکارش باید سوزانده شود تا خاک را نجس نکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
1
27
كلا خانوادگي پر رو و وقيح هستن
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
4
27
با لعن و نفرین وارد بغداد خواهد شد نه استقبال
جانباز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
7
22
آدم بدبخت و بی چاره و در عین حال احمقی بود.
هرکه با آل علی(ع) در افتاد برافتاد.
لعنت ابدی بر تو ای صدام.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
1
21
این حیوان کثیف در زمان زنده بودنش چه غلطی کرد و چه فایده ای داشت که حالا جنازه کثیف و متعفنش داشته باشه ؟؟ فقط باید به عنوان درس عبرت برای تاریخ نگه دارن تا درسی برای آینده ها باشه
لعنت بر روح شیطانی و کثیف این خونخوار درنده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار