در ابتدای ۱۴۰۲، صبحانه، ناهار و شام چقدر خرج دارد؟
کد خبر: ۲۷۴۷۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2023 March 23    -    ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
بالاخره حداقل دستمزد مصوب کارگران در سال ۱۴۰۲ اعلام شد. بر این اساس حقوق و مزایای کارگران بین ۲۱ تا ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت.

بالاخره حداقل دستمزد مصوب کارگران در سال ۱۴۰۲ اعلام شد. بر این اساس حقوق و مزایای کارگران بین ۲۱ تا ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت.

 
در ابتدای ۱۴۰۲، صبحانه، ناهار و شام چقدر خرج دارد؟

در این گزارش با بررسی هزینه خورد و خوراک ماهیانه یک خانوار تهرانی (سه نفره) در آغاز سال ۱۴۰۲، می خواهیم بدانیم چه سهمی از حداقل مزد سال ۱۴۰۲ به این شاخص حیاتی اختصاص پیدا می کند. 

بنا بر این گزارش، وعده‌های غذایی هر خانوار به دو وعده صبحانه و «ناهار-شام» تقسیم و قیمت تمام شده هر کدام به تفکیک ارائه شده است.

صبحانه ساده «نان و پنیر و چای» ۲۲۳ هزار تومانی در هفته

وعده‌غذایی صبحانه: با احتساب قیمت‌های این جدول، هزینه یک خانواده سه نفره تهرانی باید برای خرید شیر، پنیر، نان، چای  و قند و شکر  در هفته  مبلغی معادل 223 هزار و دویست تومان خواهد شد.

نوع خوراکی میزان مصرف روزانه هزینه لازم در هفته(تومان) روز اخر سال 1401

هزینه لازم در هفته(تومان) آذر ۱۴۰۱

هزینه لازم در هفته (تومان) شهریور 1400
شیر 3/4 بطری 110.000 110.000 59.850
چای 10 گرم 18.200 14.500 11.200
نان یک قرص 35.000 35.000 28.000
پنیر 50 گرم 35.000 30.500 17.000
قند و شکر دو حبه قند و 30 گرم شکر برای هر نفر 25.000 25000 9.000
جمع کل   223200 215000 130.050

لازم به ذکر است که مجموع این هزینه ها در سال 97 کمتر از 57 هزار تومان بوده است. همچنین سعی شده است قیمت آن دسته از مواد خوراکی که توسط عموم مردم تهیه می شود ملاک محاسبات قرار گیرد برای مثال در خصوص نرخ لبنیات، قیمت محصولات شرکت های متعلق به دولت که مورد استفاده عموم مردم می باشد، لحاظ شده است. 

وعده‌غذایی ناهار و شام

همچنین یک خانواده تهرانی باید برای تهیه 14 وعده غذایی خود (در 7 روز هفته) به غیر از صبحانه، مبلغی معادل 933.500 هزار تومان هزینه کند. این مبلغ با توجه به هزینه‌ مواد اولیه وعده‌های غذایی که به طور معمول توسط یک خانواده مصرف می شود، بدست آمده است.

غذا و تعداد وعده ها محتویات غذا قیمت تمام شده برای خانوار(تومان)
ماکارونی«۲ وعده»  دو بسته ماکارونی رشته ای ۵۰۰ گرمی، ۱۰۰ گرم گوشت چرخ کرده، یک بسته سویا ۲۰۰ گرمی ۱۱۳۰۰۰
خورشت«۱ وعده» ۱۵۰ گرم گوشت، ۱۰۰ گرم حبوبات،  ۴۰۰ گرم برنج پاکستانی- سبزی ۱۱۸۰۰۰
لوبیاپلو یا عدس پلو«۱ وعده» شامل ۱۰۰ گرم گوشت، ۱۰۰ گرم حبوبات، ۴۰۰ گرم برنج پاکستانی ۶۵۵۰۰
پلو و مرغ« ۲ وعده» شامل یک مرغ کامل ۲.۵ کیلویی و ۸۰۰ گرم برنج  پاکستانی ۲۱۵۰۰۰
پلو و تن ماهی«۱ وعده» قوطی تن ماهی ۱۲۰ گرمی + ۴۰۰ گرم برنج ۸۲۰۰۰
کوکوسبزی«۱ وعده»  سبزی+ ۵ عدد تخم مرغ ۵۵۰۰۰
کوکوسیب زمینی«۱ وعده» سیب زمینی + تخم مرغ ۳۸۰۰۰
کتلت یا شامی«۱ وعده» سیب زمینی+ ۱۰۰ گرم گوشت+ تخم مرغ  ۶۵۰۰۰
خوراک لوبیا سبز«۱ وعده» شامل ۳۰۰ گرم گوشت+ هویج+لوبیا سبز ۱۳۱۰۰۰
املت«۱ وعده»  گوجه و تخم مرغ ۳۰۰۰۰
نیمرو«۱ وعده»  ۶ عدد تخم مرغ ۲۱۰۰۰
مجموع   ۹۳۳۵۰۰

هزینه مواد خام غذایی یک خانواده 3نفره در هفته با احتساب این موارد حداقل مبلغی معادل 933 هزار و پانصد تومان تومان است در حالیکه این مبلغ در زمستان 97، 267 هزار تومان، در شهریور 1400 حدود 468 هزار تومان و در آذر 1401 معادل 479 هزار تومان بوده است. حال هر خانواده باید برای 30 روز هزینه ای معادل 4 میلیون تومان تامین کند.

اما هزینه‌های دیگری نیز مطابق جدول اعلام شده برای تامین مواد غذایی مورد نیاز یک خانواده وجود دارد که بر مبنای آن، برای تهیه میوه مورد نیاز خانواده (هر نفر یک سیب در طول روز) معادل 520 هزار تومان در ماه،  رب گوجه 800 گرمی معادل 40 هزار تومان درماه، لبنیات متفرقه معادل 350 هزار تومان در ماه، سبزیجات خوردنی معادل 30 هزار تومان در ماه، روغن 1.5 لیتری معادل 85 هزار تومان درماه، پیاز و سیب زمینی نیز معادل 250 هزار تومان در ماه و 70 قرص نان لواش در ماه معادل 35 هزار تومان است.

 

 با توجه به بررسی صورت گرفته، هزینه مواد‌غذایی صبحانه، ناهار و شام یک خانوار 3 نفره در ماه بدون احتساب مواردی نظیر ادویه‌جات و سایر ملزومات تهیه غذا مانند هزینه انرژی و ....، مبلغی معادل 6 میلیون و شصت و شش هزار تومان خواهد بود. این رقم در آذر ماه سال 1401 معادل 5.1 میلیون تومان بوده است؛ ضمن اینکه تعیین مبلغ فوق با توجه به حداقل لازم موادغذایی اولیه، پایین ترین نرخ ها و ارزان ترین برند ها  محاسبه شده که در جدول زیر به طور کلی قابل مشاهده است. 

نوع خورد و خوراک هزینه ماهیانه لازم در روز آخر سال ۱۴۰۱ (تومان) هزینه ماهیانه لازم در آذر ۱۴۰۱ (تومان) هزینه ماهیانه در شهریور ۱۴۰۰ (تومان)
صبحانه ۹۵۶.۰۰۰ ۸۶۰.۰۰۰ ۵۲۰.۰۰۰
ناهار-شام ۴.۰۰۰.۰۰۰ ۳.۲۱۰.۰۰۰ ۲.۰۰۰.۰۰۰
نان، میوه و تره بار، لبنیات، روغن، چاشنی و ...  ۱.۱۱۰.۰۰۰ ۱.۰۴۰.۰۰۰ ۳۳۹.۰۰۰
مجموع ۶.۰۶۶.۰۰۰ ۵.۱۱۰.۰۰۰ ۲.۸۵۹.۰۰۰

این نشان می دهد حداقل هزینه خورد و خوراک یک خانواده سه نفره تهرانی در ماه چیزی حدود 75 درصد دستمزد مصوب یک کارگر متاهل با فرزند در سال 1402 را در بر می گیرد. هزینه های مسکن، ارتباطات، حمل و نقل، بهداشت و درمان، آموزش و ... نیز در کنار هزینه امنیت غذایی حداقلی شرایط نگران کننده ای را برای اقشار کم درآمد جامعه رقم می زند.

جماران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
0
1
این امارها الکیه
من امشب با خانمم و فرزندم در شیراز یک پیتزا قارچ و گوشت ، یک ظرف کوچک سالاد سزار و یک ظرف ۷ عددی قارچ سوخاری و یک لیوان معمولی موهیتو که یک چهارم با یخ پر شده بود ناقابل ۵۷۵۰۰۰ تومن هزینه پرداختم
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
0
1
اینا میوه یا آجیل یا شیرینی یا زولبیا و بامیه و خرما نمیخورن؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار