توصیه‌های نوروزی برای بیماران دیابتی
کد خبر: ۲۷۴۳۵۳
تاریخ انتشار: 2023 March 22    -    ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
 یک فوق تخصص غدد به تشریح نکات ضروری برای بیماران دیابتی در ایام تعطیلات نوروز پرداخت.

 یک فوق تخصص غدد به تشریح نکات ضروری برای بیماران دیابتی در ایام تعطیلات نوروز پرداخت.

 
 

دکتر کارون شاه ابراهیمی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز گفت: در این ایام بطور معمول دسترسی بیماران به پزشکان کمتر می شود و نیاز است که بیماران دیابتی حتما پیش از شروع تعطیلات به پزشک معالج خود مراجعه و توصیه‌های لازم برای نوروز و میزان مصرف دارو را از پزشک خود دریافت کنند.

 

توصیه‌های نوروزی برای بیماران دیابتی

 

وی افزود: بطور کلی برخی توصیه‌ها وجود دارد که تمام بیماران دیابتی ملزم به انجام آن هستند تا در تعطیلات نوروز دچار مشکل نشوند.

شاه ابراهیمی گفت: اولین نکته مهم بحث تغذیه این بیماران است، چرا که در تعطیلات نوروز مصرف برخی خوراکی ها مانند میوه و شیرینی و آجیل افزایش می یابد و بیماران دیابتی باید به جد مراقب میزان مصرف این خوراکی‌ها باشند.

وی افزود: در وهله اول مصرف شیرینی و مواد قندی برای این بیماران اصلا توصیه نمی‌شود، اما چنانچه بیماران اصرار به مصرف این مواد دارند توصیه می شود از شیرینی های کوچک و نخودی و به میزان بسیار کم استفاده شود.

وی افزود: در خصوص میوه هم مصرف روزانه سه واحد میوه متنوع کافی است و نباید بیش از این مصرف شود.

شاه ابراهیمی با بیان اینکه مصرف آجیل منع چندانی برای بیماران دیابتی ندارد، گفت: در خصوص آجیل و خشکبار این بیماران آزاد هستند، اما توصیه می شود روازنه یک مشت آجیل مصرف شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش مصرف سبزیجات و لبنیات در برنامه غذایی بیماران دیابتی، گفت: توصیه می‌شود این بیماران در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها مصرف کربوهیدرات‌ها را کم کرده و بیشتر سالاد مصرف کنند.

وی افزود: هر بیمار دیابتی باید سه وعده اصلی غذا و دو میان وعده داشته باشد و توصیه اکید این است که این وعده‌ها متعادل بوده و به هیچ عنوان پرخوری نکنند.

این فوق تخصص غدد با بیان اینکه بیماران دیابتی باید بصورت مستمر قند خود را کنترل کنند، گفت: برای بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند، کنترل قندخون باید روزانه انجام گیرد.

وی افزود: همچنین تمام بیماران دیابتی که دچار خشکی دهان و افزایش ادرار شدند باید سریعا نسبت به سنجش قند خون خود اقدام کرده و نکات لازم برای کنترل قند خود را سریعا انجام دهند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار