اجازه بدهید فرزندتان سرما بخورد
کد خبر: ۲۷۴۳۰۱
تاریخ انتشار: 2023 March 24    -    ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
در طول همه گیری کرونا مشخص شد که این ویروس تمایل دارد کودکان را با شدت کمتری نسبت به بزرگسالان تحت تاثیر قرار دهد. نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد: تجربه عفونت‌های سرما خوردگی قبلی ممکن است سیستم ایمنی کودکان را در برابر کرونا مقاوم کند.
تیمی از پژوهشگران مؤسسه کارولینسکا طی مطالعات اخیر خود دریافتند:سلول های T حافظه تولید شده توسط ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا، سطح ایمنی متقابل در برابر کرونا را در کودکان افزایش می دهد. طی این پژوهش، محققان نمونه‌ های خون منحصر به ‌فرد کودکانی را که قبل از همه ‌گیری گرفته شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند تا به این نتایج برسند. این مطالعات سلول‌ های T حافظه را شناسایی کرد که به سلول‌های آلوده به ویروس کووید ۱۹ واکنش نشان می ‌دهند.
 
اعضای این تیم تحقیقاتی توضیح می ‌دهد: بسیاری از کودکان ممکن است قبلاً با یکی از چهار ویروس خانواده کرونا که مسئول علائم سرماخوردگی فصلی هستند، درگیر شده باشند. این تجربه به طور قابل توجهی می تواند یک پاسخ ایمنی با سلول های T را تحریک کند که قادر به واکنش به سلول های آلوده به کرونا نیز هستند.
 
 
آنیکا کارلسون، نویسنده مسئول این مطالعه و رهبر گروه تحقیقاتی در بخش پزشکی آزمایشگاهی در موسسه کارولینسکا، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: این واکنش ‌ها به ‌ویژه در کودکی قوی بوده و با افزایش سن بسیار ضعیف ‌تر می ‌شوند.
 
یافته ‌های ما نشان می‌ دهد:چگونه پاسخ سلول ‌های T در طول زمان ایجاد شده و تغییر می‌ کند و می‌ تواند نظارت و توسعه واکسن‌ ها را در آینده راهنمایی کند.
 
این مطالعات به وضوح نشان می دهد: پاسخ سلول های T حافظه به کروناویروس ها معمولاً در سن دو سالگی ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس، در طول این پروژه، محققان از ۴۸ نمونه خون از کودکان دو و شش ساله و همچنین ۹۴ نمونه از بزرگسالان (۲۶ تا ۸۳ ساله) و نمونه خون جمع آوری شده از ۵۸ نفر که اخیراً از عفونت کرونا بهبود یافته بودند، استفاده کردند.
 
ماریون هامبرت هادینگ ، محقق فوق دکتری که در حال حاضر در دپارتمان پزشکی دانشگاه کارولینسکا مشغول به کار است، می ‌افزاید: در مرحله بعد، ما می ‌خواهیم مطالعات مشابهی را روی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان ‌تر و مسن انجام دهیم تا نحوه پاسخ ایمنی به کرونا ویروس‌ ها از کودکی تا بزرگسالی را بهتر ردیابی کنیم.
 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

بهداشت نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار