زنان سالم‌ترین منابع خونی را دارند
کد خبر: ۲۷۴۳
تاریخ انتشار: 2015 June 21    -    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
بانوان از سالم‌ترین منابع خونی برخوردار هستند و بررسی‌ها نشان داده میزان رفتارهای پرخطر در آنها کمتر بوده و درعین حال به پرسش‌های پزشکی پیش از اهدای خون با صداقت بیشتری پاسخ می‌دهند و بر این اساس مشارکت بانوان دراهدای خون بیش از آنکه ناشی ازعوامل حقیقی و منطقی باشد معلول رواج برخی اطلاعات و باورهای نادرست است.
مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: جمعیت اهداکنندگان خون کردستانی از الگوی کشوری پیروی می‌کند و گروه‌های سنی 25 تا 35 سال بخش عمده‌ای از اهداکنندگان استان را شامل می‌شوند و حضور جوانان متولد 73 به بعد و بانوان کردستانی رقم چشمگیری نبوده و کاهش را نشان داده است.

محمد سعید کریمیان کاهش حضوراهداکنندگان زن را وجود باورهای غلط در مورد اهدای خون در بین نسل جدید بانوان اعلام کرد و گفت: در هشت سال گذشته میزان اهدای خون در بانوان کردستانی از حدود 17 درصد به کمتر از 8 درصد در استان رسیده که جایگزینی نسل بانوانی که  اطلاعات دقیق و لزوم اهدای خون را آموزش ندیده‌اند، دلایل مهم این روند نزولی است.

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور و استان کردستان را بانوان تشکیل می‌دهند و بالطبع حداقل نیمی از مصرف کنندگان خون بانوان هستند، گفت: این در حالی است که اهمیت خون‌رسانی به بانوان با توجه به حفظ جان مادران در هنگام زایمان و جبران خونریزی‌های پس از زایمان یکی از اولویت این اداره کل است.

کریمیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه رشد چشمگیر حضور بانوان در دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، سازمان‌های صنفی و مردم نهاد، فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و مدیریتی در سال‌های اخیر نشان دهنده مشارکت اجتماعی بانوان جامعه است اما با این همه مشارکت زنان در اهدای خون رشد چندانی نداشته است.

بانوان سالم‌ترین منابع خونی را دارند
وی اظهارکرد: بانوان از سالم‌ترین منابع خونی برخوردار هستند و بررسی‌ها نشان داده میزان رفتارهای پرخطر در آنها کمتر بوده و درعین حال به پرسش‌های پزشکی پیش از اهدای خون با صداقت بیشتری پاسخ می‌دهند و بر این اساس مشارکت بانوان دراهدای خون بیش از آنکه ناشی ازعوامل حقیقی و منطقی باشد معلول رواج برخی اطلاعات و باورهای نادرست است.

کریمیان ترس از کم‌خونی را یکی از دلایل اصلی کاهش مشارکت بانوان اعلام کرد و گفت: برخی از بانوان بدون انجام بررسی‌های پزشکی و آزمایشگاهی و صرفاً به دلیل احساس ضعف، نظرات و تجربیان ناصحیح دیگران، عدم افزایش وزن و غیره تصور می‌کنند کم خون بوده و یا در معرض کم خونی قراردارند و با همین تصور نادرست ازاهدای خون امتناع می‌کنند و این در حالی است که در سازمان انتقال خون همه مراجعان قبل از اهدای خون از لحاظ سطح هموگلوبین مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

مدیرکل انتقال خون استان ادامه داد: در صورتی که داوطلبان براساس آزمایشات صورت گرفته کم خون باشند و یا در معرض کم خونی قرار داشته باشند به طور موقت و تا زمان بررسی علل و درمان از اهدای خون معاف می‌شوند و تنها به داوطلبانی که سطح هموگلوبین طبیعی دارند مجوز اهدای خون داده می‌شود وبه علاوه سازمان انتقال خون به منظور حفظ سلامت بیشتر بانوان اهداکننده خون پس از هر بار اهدا 30 قرص آهن به همراه بروشور اطلاعات نحوه مصرف در اختیار اهداکنندگان قرار می دهد.

کریمیان دلهره و ترس از سوزن را نیز طبیعی توصیف کرد و خاطرنشان کرد: همه افراد در مواجهه با موقعیتی که قبلاً آن را تجربه نکرده باشند دچار هیجان و دلهره خواهند شد.

به گفته وی هر داوطلب اهدای خون که برای اولین بار چنین تصمیم مهم و مسئولانه‌ای گرفته باشد چنین احساسی را خواهد داشت اما فرآیند اهدای خون بسیار ساده است و در تمام مدت خونگیری اهداکننده تحت مراقبت کامل کارشناس خونگیری و نظارت پزشک است.

ترس از بیماری عامل کاهش اهدای خون بانوان
کریمیان  ترس از ابتلا به بیماری‌های عفونی و ضعیف شدن و لاغری پس از اهدای خون را دیگر دلایل کاهش مشارکت بانوان بر شمرد و گفت: اهدای خون با خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی همراه نیست، شرایط استریل، استفاده از وسایل یکبار مصرف و مرغوب و کارشناسان متعهد و با تجربه و دارای تحصیلات عالی مرتبط عملا جایی برای نگرانی باقی نمی‌گذارد.

وی ادامه داد: اهدای خون موجب کاهش وزن و یا الزاما افزایش آن نمی‌شود و صرفا تعداد بسیار اندکی از اهداکنندگان خون ممکن است ساعاتی پس از اهدای خون احساس گذرای سرگیجه و یا ضعف ناشی از کاهش حجم خون را تجربه کنند که با رعایت توصیه‌های پس از اهدا که در بروشوری به اهداکنندگان تقدیم می‌شود و استراحت و میل کردن نوشیدنی از بروز این علایم جلوگیری به عمل  می‌آید.

مدیر کل انتقال خون کردستان عدم موافقت همسر و عدم دسترسی آسان به مراکز انتقال خون را از دیگر دلایلی ذکر کرد که از مطالعات سنجش انگیزه بانوان حاصل شده است و ادامه داد: هر فردی از جامعه و خانواده که اهدای خون را ضرورتی اجتماعی بداند نه تنها مانع آن نمی‌شود بلکه مشوق این اقدام حیاتی نیز خواهد بود.

کریمیان بیان کرد: در صورت حضور افراد خانواده در مراکز اهدای خون و مشاهده اشتیاق دیگران و به ویژه سایر بانوان به انجام یک کار نیک و اثرات خوشایند آن، مطمئناً ممانعه تبدیل به رضایت و ترغیب خواهد شد. هر فردآگاه با اهدای خون و تشویق دیگران به این اقدام خداپسندانه نقش موثر خویش را در سلامت عمومی جامعه ایفا می‌کند.

منبع: ايلنا


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار