بزرگترین دروغی که ثروتمندان گفتند و باور کردیم
کد خبر: ۲۷۴۲۵۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2023 March 18    -    ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
پول می‌تواند برای شما خوشبختی بخرد. این جمله را هر کسی می‌تواند به شما بگوید، اما متخصصان چه نظری دارند؟ "دانیل کانمن" اقتصاددان و روانشناس برنده جایزه نوبل در سال ۲۰۱۰ میلادی این نظریه را مطرح کرد که "فلات خوشبختی پولی" وجود دارد.

پول می‌تواند برای شما خوشبختی بخرد. این جمله را هر کسی می‌تواند به شما بگوید، اما متخصصان چه نظری دارند؟ "دانیل کانمن" اقتصاددان و روانشناس برنده جایزه نوبل در سال ۲۰۱۰ میلادی این نظریه را مطرح کرد که "فلات خوشبختی پولی" وجود دارد.

 
 

 به نقل از گاردین، او این ایده را مطرح کرد که در آمریکا اگر میزان درآمد افراد زیر ۷۵ هزار دلار باشد پول تاثیر کمتری روی نحوه زندگی آن‌ها دارد زمانی که به درآمد سالانه خانوار ۷۵۰۰۰ دلاری (۶۲۰۰۰ پوندی) رسیدید کسب درآمد بیش‌تر از آن لزوما شما را شادتر نمی‌کند. "متیو کیلینگزورث" محقق شادی در سال ۲۰۲۱ میلادی نتیجه پژوهشی مخالف با این ایده را را منتشر کرد که نشان می‌داد شادی با درآمد افزایش می‌یابد و شواهدی دال بر فلات خوشبختی پولی وجود ندارد.

 

شواهد پژوهش او نشان می‌دهد ظاهرا شادی با درآمد خانوار تا ۱۰۰ هزار دلار (۸۲ هزارپوند) افزایش می‌یابد سپس به طور ناگهانی کاهش می‌یابد چرا که مشکلاتی وجود دارند که صرفا پول نمی‌تواند آن را برطرف کند.

 

برای افرادی که "محدوده متوسط رفاه عاطفی" قرار دارند شادی به طور خطی با درآمد افزایش می‌یابد؛ و برای افراد بسیار شاد شادی به بالای ۱۰۰۰۰۰ دلار می‌رسد. این مطالعه درآمد‌های بالاتر از ۵۰۰۰۰۰ دلار را مورد بررسی قرار نداده است بنابراین ما هیچ درکی در مورد این که آیا گردش در فضا باعث می‌شود جف بزوس واقعا احساس رضایت کند یا خیر نداریم یا این که آیا استخری شنای تازه گرم شده ریشی سوناک او را دلگرم می‌کند یا خیر.

در هر حال، نتیجه این بررسی یکی از مطالعاتی است که می‌تواند آن را خیلی بدیهی قلمداد کنید. برای شاد بودن نیازی به خودرو‌های اسپورت و هواپیمای شخصی ندارید، اما به سرپناه و ثبات نیاز دارید و این موارد این روز‌ها هزینه گزافی دارند. براساس داده‌های جدید مقرون به صرفه بودن مسکن در ایالات متحده به پایین‌ترین حد خود رسیده و طبق داده‌های جدید یک خانواده متوسط آمریکایی باید ۴۲.۹ درصد از درآمد خود را برای خرید یک خانه با قیمت متوسط هزینه کند.

هم چنین، موضوع بازنشستگی نیز مطرح است. در ایالات متحده اکثر شرکت‌ها دیگر حقوق بازنشستگی مناسبی ارائه نمی‌دهند. در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی حدود نیمی از کارکنان بخش خصوصی برنامه بازنشستگی با مزایای تعریف شده داشتند. در سال ۲۰۲۲ میلادی تنها ۱۵ درصد از افراد در بخش خصوصی به برنامه بازنشستگی با مزایای تعریف شده دسترسی داشتند.

در مورد هزینه فرزندان و مراقبت از کودکان بهتر است بحث نکنیم! نتیجه مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد که در بسیاری از جوامع صنعتی کاهش در رفاه ذهنی افراد چه شادی یا رضایت از زندگی پس از تبدیل شدن افراد به والدین آغاز می‌شود آن چه که محققان آن را "شکاف شادی والدینی" نامیده اند.

آمریکایی‌ها بیش‌ترین شکاف شادی والدین را دارند. این تا حد زیادی به هزینه‌های مراقبت از کودک و فقدان تعطیلات است مگر این که میلیاردر قایق نشین با ارتشی از پرستار بچه‌ها باشید. بسیاری از مردم به خوبی می‌دانند که هزینه‌های زندگی با بحران مواجه است قیمت‌های ضروری روزمره خارج از کنترل است و عدم استرس در مورد نحوه پرداخت قبوض برای سلامت روان شما مفید است.

با چنین وضعیتی خنده دار است که چگونه بسیاری از ثروتمندان به این فکر می‌کنند که به دیگران بگویند پول شما را خوشحال نمی‌کند. برای مثال، مدیر عامل گوگل اخیرا پس از کاهش مزایای کارکنان آن شرکت به آنان گفته که تفریح همواره نباید معادل پول باشد. خیلی راحت است وانمود کنید که پول مهم نیست وقتی که مشغول تلاش برای انباشتن مقادیر زیادی از آن هستید.

فرارو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
26
کشورش هم مهم هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
1
13
اخذ مالیات از ثروتمندان در رضایت عمومی مردم از حکومت بسیار موثر است و این کار از عهده مردم عادی بر نمی آید بلکه قدرت حکومت را میطلبد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
17
9
مردم هند که بطور متوسط بسیار فقیر تر از ما هستند، بسیار شادتر از ما هستند عمدتا بدلیل فضای روانی و ناامیدی و اخبار منفی که رسانه های بیگانه علیه ما ایجاد کرده اند.
ناشناس
|
France
|
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
23
پول خوشبختى نمياورد ولى آدم را از بدبختى نجات ميدهد.
خودم
ناشناس
|
France
|
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
9
پول خوشبختى نمياورد ولى آدم را از بدبختى نجات ميدهد.
خودم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
21
این حرف شبیه اینه که کسی که ماشین داره بگه که داشتن ماشین راحتی نمیاره و بیشتر دردسر هست. نیمه خالی لیوان این هست که داشتن ماشین یک تعداد هزینه و زحمت تعمیر داره ولی در عوض شما وسیله ای دارید که به هر کجا از دم در براحتی نقل مکان میکنید. ثروت هم همینطور هست و داشتنش مزایای بسیاری برای دارنده آن نصیب میکند. بیخودی دلگرمی به فقرا ندهید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار