چین بزرگترین کشتی کانتینری جهان را می‌سازد
کد خبر: ۲۷۴۰۶۶
تاریخ انتشار: 2023 March 26    -    ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
شرکت کشتی سازی دولتی چینی کشتی عظیم MSC Tessa را به شرکت کشتیرانی مدیترانه تحویل داده است. مساحت عرشه این کشتی حدوداً چهار زمین فوتبال، است و می‌تواند تا ۲۴۱۱۶ کانتینر را در یک زمان بارگیری کند. یعنی ۲۶ کانتینر روی هم می‌توانند در آن قرار بگیرند. MSC Tessa با طول ۳۹۹.۹۹ متر و عرض ۶۱.۵ متر می‌تواند بیش از ۲۴۰ هزار تن بار را جابجا کند.

چین بزرگترین کشتی کانتینری جهان را می‌سازد: ظرفیت ۲۴۱۱۶ کانتینر(یک پزشک)

چین بزرگترین کشتی کانتینری جهان را می‌سازد: ظرفیت ۲۴۱۱۶ کانتینر(یک پزشک)«تابناک با تو» - شرکت کشتی سازی دولتی چینی کشتی عظیم MSC Tessa را به شرکت کشتیرانی مدیترانه تحویل داده است. مساحت عرشه این کشتی حدوداً چهار زمین فوتبال، است و می‌تواند تا ۲۴۱۱۶ کانتینر را در یک زمان بارگیری کند. یعنی ۲۶ کانتینر روی هم می‌توانند در آن قرار بگیرند.

MSC Tessa با طول ۳۹۹.۹۹ متر و عرض ۶۱.۵ متر می‌تواند بیش از ۲۴۰ هزار تن بار را جابجا کند. این اولین کشتی است که این رکورد را شکسته و همچنین اولین کشتی است که می‌تواند بیش از ۲۴۰۰۰ کانتینر را حمل کند.

با این حال، نکته جالب این است که طول و عرض آن تقریباً با ده‌ها و شاید صد‌ها رکورددار قبلی در این فضا، تقریباً یکسان است. دو کشتی MSC Irina و MSC Loreto، هر دو به سفارش یک مشتری، در حال ساخت هستند که این‌ها احتمالا چند صد کانتینر اضافی را حمل خواهند کرد، اما از نظر فیزیکی نیز بزرگتر نخواهند بود.

چین بزرگترین کشتی کانتینری جهان را می‌سازد: ظرفیت ۲۴۱۱۶ کانتینر(یک پزشک)

از نظر اندازه البته بزرگترین کشتی تاریخ، ابرتانکر غول پیکر Seawise با ۴۵۸.۴۵ متر طول و ۶۸.۶ متر عرض داشت و در اواخر دهه ۷۰ ساخته شد.. این کشتی غول در سال ۱۹۸۸ توسط نیروی هوایی عراق غرق شد، سپس به طرز قابل توجهی نجات یافت و تعمیر شد تا در سال ۱۹۹۱ مجدداً وارد خدمت شود، پس از آن تا پایان سال ۲۰۰۹ در خدمت باقی ماند.

Seawise Giant یک ابر نفتکش بود که در سال ۱۹۷۹ توسط صنایع سنگین سومیتومو در ژاپن ساخته شد. در آن زمان، این کشتی بزرگترین کشتی ساخته شده بود. این نفتکش قادر به حمل ۵۶۴۷۶۳ تن نفت خام بود.

کشتی Seawise Giant در ابتدا “Jahre Viking” نام داشت و متعلق به شرکت کشتیرانی نروژی Jorgen Jahre بود. عمدتاً برای انتقال نفت خام از خاورمیانه به اروپا و ایالات متحده استفاده می‌شد.

در سال ۱۹۸۸ و در جریان جنگ ایران و عراق، کشتی Seawise Giant در حالی که در سواحل ایران لنگر انداخته بود مورد حمله جنگنده‌های عراقی قرار گرفت. کشتی مورد اصابت موشک‌های متعدد قرار گرفت و آتش گرفت و باعث غرق شدن آن در آب‌های کم عمق شد. کشتی به طور کامل از دست رفته بود، اما بعداً لاشه آن نجات یافت و بازسازی شد.

پس از بازسازی، کشتی به «غول شاد» و سپس بار دیگر به «جاهره وایکینگ» تغییر نام داد. این نفتکش تا سال ۲۰۰۴ به فعالیت خود به عنوان یک نفتکش ادامه داد، تا اینکه به کشتی‌شکن‌های چینی فروخته شد و اسقاط شد.

اما کشتی‌های کانتینری مانند سوپرتانکر‌ها نیستند که بتوانند محموله‌های خود را از طریق یک شلنگ بزرگ تحویل دهند. امکانات اسکله معمولاً محدودیت‌های اندازه زیادی را بر کشتی‌هایی مانند MSC Tessa تحمیل می‌کند، تا زمانی که تعداد مفیدی از بندر‌ها در سراسر جهان زیرساخت‌های زمینی بزرگ‌تری ایجاد کنند.

بنابراین، افزایش ظرفیت کانتینربری، تا حد زیادی با بهینه سازی طراحی کشتی‌ها برای فشرده سازی بیشتر صورت گرفته است.

در ۱۲ سال گذشته کشتی Maersk Triple-E با ظرفیت ۱۸۰۰۰ کانتینری خود، رکورددار بود و از آن زمان کشتی‌سازان توانسته‌اند ظرفیت خود را به میزان کمتر از ۳۴ درصد افزایش دهند.

MSC Tessa بر روی کارایی متمرکز است. نوآوری اصلی آن در این زمینه، سیستم «روغن‌کاری هوا» مبتنی بر حباب است که به ادعای CSSC مصرف انرژی و در نتیجه انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تا ۴ درصد کاهش می‌دهد. با این حال، این شکتی هنوز دیزلی است و بعید است که به این زودی شاهد چیزی در دنیای کشتی‌ها در حد آلایندگی صفر باشیم.

MSC انتظار دارد سه مورد دیگر شکتی مانند آن تا ماه اوت تکمیل شود. این چهار کشتی در مجموع حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای MSC هزینه داشته‌اند.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: کشتی ، کانتینری ، جهان ، ظرفیت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار