ورزشی که به پیری زودرس منجر می‌شود
کد خبر: ۲۷۴۰۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 March 18    -    ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
دویدن در مسافت‌های طولانی می‌تواند به لاغری و پیری صورت منجر شود.

ورزشی که به پیری زودرس منجر می‌شود( ایندیپندنت فارسی)

ورزشی که به پیری زودرس منجر می‌شود( ایندیپندنت فارسی)تابناک باتو ــ به گفته یک جراح پلاستیک، اگرچه مزایای ورزش کاملا ثابت شده است، ورزشی وجود دارد که می‌تواند صورت را زودتر از موعد پیر کند.

دکتر جرالد ایمبر، جراح پلاستیک مقیم نیویورک که اغلب نکات و توصیه‌های ضد پیری در تیک‌تاک منتشر می‌کند، در ویدیویی که ماه گذشته در این پلتفرم منتشر کرد، به این موضوع پرداخت. او فاش کرد که دویدن در مسافت‌های طولانی می‌تواند به «لاغری و پیری صورت» منجر شود.

دکتر ایمبر این ویدیو را با این گفته شروع کرد که «در مورد چیزهایی که از پیری جلوگیری می‌کنند، در مقابل چیزهایی که پیری را تسریع می‌کنند بحث خواهد کرد».

این جراح پلاستیک فاش کرد از دویدن «حرصش» می‌گیرد و سپس از بینندگان پرسید تا به حال «دونده استقامت پرسابقه‌ای که صورتی لاغر و پیر نداشته باشد» دیده‌اند یا نه.

او با اذعان به این‌که این موضوع بین بیمارانش تفرقه‌ انداخته است، در مورد این ورزش گفت: «این چیزی است که اتفاق می‌افتد. علاوه بر صورت لاغر پیر، زانوها، مچ پاها و کمرتان از بین می‌رود و به‌نوعی کار احمقانه‌ای است. از دویدن طولانی خودداری کنیم، اما روزانه کمی دویدن یا چند بار در هفته چند کیلومتر دویدن هیچ مشکلی ندارد.

ورزشی که به پیری زودرس منجر می‌شود( ایندیپندنت فارسی)

تمریناتی وجود دارد که برای بدن و جلوگیری از پیری زودرس بهتر است: «در واقع انجام ورزش‌های هوازی بی‌اثر یا کم‌اثر راه درست ورزش کردن‌ است»؛ این مفهوم که دویدن با پیری زودرس یا «چهره دونده» مرتبط است، جدید نیست.

دکتر ریچل نظریان، متخصص پوست گروه پوست شوآیگر (Schweiger Dermatology Group) شهر نیویورک، قبلا به هاف‌پست (HuffPost) گفته بود مطالعات منتشرشده در مجلات پزشکی نشان داده است ورزش‌های سنگین مانند دویدن می‌تواند تولید رادیکال‌های آزاد یا استرس اکسایشی را افزایش دهند.

دکتر نظریان گفت: «وقتی هر نوع آسیبی به رادیکال‌های آزاد یا استرس اکسایشی بر پوست وارد شود، علائمی ایجاد می‌کند که آن‌ها را به علائم پیری نسبت می‌دهیم، مانند تجزیه کلاژن و الاستین که می‌تواند به افتادگی پوست منجر شود. این به‌نوعی همان نظریه است که پشتوانه علمی دارد و می‌گوید (دویدن طولانی) چگونه می‌تواند به‌صورت بالقوه به پیامدهایی (در صورت دونده) منجر شود.»

علاوه بر استرس اکسایشی، دویدن در فضای باز با افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز همراه است که می‌تواند به پیری زودرس منجر شود، زیرا پرتو فرابنفش باعث آسیب دیدن دی‌ان‌ای و کاهش حجم صورت می‌شود.

ورزشی که به پیری زودرس منجر می‌شود( ایندیپندنت فارسی)

پیری زودرس مرتبط با کاهش حجم صورت را که می‌تواند ناشی از کاهش وزن باشد، «صورت اوزمپیک» نیز نامیده‌اند. اخیرا جراحان پلاستیک و متخصصان پوست افزایش تعداد بیمارانی را گزارش کرده‌اند که بعد از استفاده از داروهای تجویزی برای کاهش وزن از پیری ظاهرشان خبر داده‌اند.

دکتر جاشوا زایگنر، متخصص پوست دارنده بورد تخصصی و مدیر تحقیقات بالینی زیبایی و پوست‌شناسی در بیمارستان مونت سینای (Mount Sinai) شهر نیویورک، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «کاهش وزن در اثر رژیم غذایی، ورزش، جراحی یا دارو، بر چهره تاثیر منفی می‌گذارد.»

او توضیح داد: «چربی صورت کمک می‌کند ظاهر جوان و طبیعی خود را حفظ کنیم» و افزود: «چربی صورت را که از دست بدهیم صورت اغلب تکیده و استخوانی جلوه می‌کند» و آن‌هایی که خیلی وزن کم می‌کنند «خیلی پیرتر» به نظر می‌رسند. بالا و پایین رفتن بدن در دویدن باعث پیری سریع‌تر نمی‌شود  و «بین صورت دونده و حرکت پوست رابطه‌ای» قائل نیست.

او گفت: «آنچه بررسی می‌کنیم در تراز خیلی کوچک‌تر و میکروسکوپی و در یاخته‌ها رخ می‌دهد.»

در مورد ادعای دکتر ایمبر درباره اثرات منفی دویدن بر زانو، مچ پا و کمر نیز دکتر کارلوس اوکیلاس، جراح اورتوپد و متخصص جلوگیری از آسیب در موسسه سدارس-سینای کرلان-جوب، پیش‌تر خاطرنشان کرده بود که طبق مطالعات تمرینات قلبی عروقی طولانی مثل دویدن می‌تواند میزان اندورفین را افزایش، خواب را بهبود، خطر افسردگی را کاهش و تراکم استخوان را افزایش دهد و ماهیچه‌ها را تقویت کند.

دویدن افزون برای مزیت‌هایی که برای سلامت دارد می‌تواند بر فشار به کمر و مفاصل نیز بیفزاید، احتمال پاره شدن عضلات را افزایش دهد و به آرتروز دامن بزند. این فعالیت بی‌خطر نیست و با افزایش سن و سال باید بیشتر احتیاط کرد تا خطرات به حداقل برسد.»

در تیک‌تاک که ویدیوی دکتر ایمبر حدود سه میلیون بازدید داشته است بسیاری از بینندگان به شوخی ابراز خوشحالی کرده‌اند که مشخص شده است دویدن باعث پیری زودرس می‌شود.

یکی از بینندگان نوشت «من که کاملا متوجه شدم» و یکی دیگر نوشت «این را ذخیره می‌کنم تا هر کس باز به من گفت دویدن خوب است نشانش بدهم.»

یکی دیگر هم به شوخی نوشت: «فکر کنم یکی از نگرانی‌های من برطرف شد.»
منبع: ایندیپندنت فارسی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
4
دویدن خوب است اما باید اعتدال حفظ شود زیاده روی همیشه نکوهیده است در هر کاری زیاده روی شود ضرر دارد. در حد خودش باشد منفعت دارد و مفید است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار