تغییرات اولین ابرنواختر دیده شده توسط چینی‌ها در ۱۸۰۰ سال پیش
کد خبر: ۲۷۳۸۵۷
تاریخ انتشار: 2023 March 21    -    ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
اکنون با تلسکوپ دوربین انرژی تاریک رویت می‌شود؛...
به تازگی یک ابرنواختر رویت شده توسط ستاره شناسان چینی در سال ۱۸۵ پس از میلاد توسط تلسکوپ دوربین انرژی تاریک دیده شده است. SN ۱۸۵، یک ستاره کوتوله سفید بود که بیش از ۱۸۰۰ سال پیش منفجر شد و اولین ابرنواختر ثبت شده تاریخی شد و اکنون یک تلسکوپ در شیلی از بقایای آن تصویربرداری کرده است.

تغییرات اولین ابرنواختر دیده شده توسط چینی‌ها در ۱۸۰۰ سال پیش، اکنون با تلسکوپ دوربین انرژی تاریک رویت می‌شود(یک پزشک)

تغییرات اولین ابرنواختر دیده شده توسط چینی‌ها در ۱۸۰۰ سال پیش، اکنون با تلسکوپ دوربین انرژی تاریک رویت می‌شود(یک پزشک)«تابناک با تو» - به تازگی یک ابرنواختر رویت شده توسط ستاره شناسان چینی در سال ۱۸۵ پس از میلاد توسط تلسکوپ دوربین انرژی تاریک دیده شده است.

SN ۱۸۵، یک ستاره کوتوله سفید بود که بیش از ۱۸۰۰ سال پیش منفجر شد و اولین ابرنواختر ثبت شده تاریخی شد و اکنون یک تلسکوپ در شیلی از بقایای آن تصویربرداری کرده است.

دورتادور تصویر رشته‌هایی از ابر دیده می‌شود که از نقطه مرکزی انفجار پراکنده شده‌اند، این‌ها بقایای درخشان ابرنواختر هستند که توسط رصدگران چینی در سال ۱۸۵ ثبت شده‌اند. این ابرنواختر به مدت تقریباً هشت ماه، با چشم غیر قابل مسلح قابل رویت بود.

این ابرنواختر در فاصله بیش از ۸۰۰۰ سال نوری در جهت ستاره آلفا قنطورس رخ داد و رصد جدید چگونگی تکامل بقایای یک ابرنواختر را در طول زمان روشن می‌کند.

این تصویر توسط دوربین انرژی تاریک (DECam) نصب شده بر روی تلسکوپ ۴ متری ویکتور ام. بلانکو در رصدخانه بین آمریکایی سرو تولولولو در شیلی ثبت شده است و ۴۵ دقیقه قوسی از آسمان را پوشش می‌دهد و نمای کمتر دیده شده از کل ابرنواختر باقیمانده را پوشش می‌دهد.

به مدت چندین دهه، ستاره شناسان بر این باور بودند که ۱۰۰۰۰ سال طول می‌کشد تا ابرنواختری هسته‌اش منفجر شده، ساختاری را تشکیل دهد که بتواند از زمین مشاهده شود. اما بقایای قابل مشاهده این ابرنوااختر این نظریه را رد می‌کند، زیرا هنوز ۲۰۰۰ سال از انفجار شدید SN ۱۸۵ نگذشته است.

تغییرات اولین ابرنواختر دیده شده توسط چینی‌ها در ۱۸۰۰ سال پیش، اکنون با تلسکوپ دوربین انرژی تاریک رویت می‌شود(یک پزشک)

تصویر جدید منتشر شده توسط NoirLab به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا درباره بقایای تشکیل شده اطلاعات بیشتری کسب کنند. داده‌های اشعه ایکس مقادیر زیادی آهن را نشان می‌دهد که دانشمندان را به این باور رساند که SN ۱۸۵ انفجار یک سیستم ستاره‌ای دوتایی است. این امر زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره کوتوله سفید متراکم شروع به مکیدن مواد از ستاره همراه خود تا نقطه انفجار می‌کند. این نوع از ابرنواختر‌ها دیدنی‌ترین هستند.

SN ۱۸۵ مواد ستاره همراه خود را بلعید و باد‌های پرسرعت گاز و غبار اطراف را به بیرون راند و سوراخی در وسط ستاره ایجاد کرد. زمانی که کوتوله سفید نتوانست جرم بیشتری را از ستاره همراه تحمل کند، منفجر شد. حفره‌ای که قبلاً شکل گرفته بود باعث شد که بقایای ستاره‌ای با سرعت بالا خیلی سریع منبسط شوند.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار