درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی
کد خبر: ۲۷۲۴۷۵
تاریخ انتشار: 2023 February 27    -    ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸
اگر به تازگی دچار علائم فتق دیسک شده‌اید باید به شما بگوییم که این علائم در اکثر مواقع طی شش هفته برطرف می‌شود. تنها در صورت ادامه‌دار بودن علائم، توصیه ما به شما این است که درمان‌های بدون جراحی را برای بهبودی با مراجعه به متخصص درد آغاز کنید. نوع درمانی که برای شما در نظر گرفته می‌شود، بسته به علت و شدت درد متفاوت است.

درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی(یک پزشک)

درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی(یک پزشک)«تابناک با تو» - برای درمان های غیر جراحی کمردرد باید تنها به پزشک فوق تخصص درد که در زبان عامیانه به پزشک متخصص درد هم شناخته می‌شود، مراجعه کنید.

اگر به تازگی دچار علائم فتق دیسک شده‌اید باید به شما بگوییم که این علائم در اکثر مواقع طی شش هفته برطرف می‌شود. تنها در صورت ادامه‌دار بودن علائم، توصیه ما به شما این است که درمان‌های بدون جراحی را برای بهبودی با مراجعه به متخصص درد آغاز کنید.

درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی(یک پزشک)

نوع درمانی که برای شما در نظر گرفته می‌شود، بسته به علت و شدت درد متفاوت است. در گذشته افراد زیادی را دیده‌ایم که به دلیل فتق دیسک، تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و متحمل روند بهبودی سختی شده‌اند.

با وجود گذراندن این مراحل نه تنها بهبود نمی‌یافتند، بلکه دچار درد پس از عمل جراحی نیز می‌شدند. امروزه به لطف پیشرفتی که در زمینه پزشکی داشته‌ایم، متخصصین درد سعی بر این دارند که بیماران بدون راهکارهای تهاجمی درمان شوند.

در واقع هیچ روشی به عنوان جراحی برای بیماران انجام نمی‌گیرد. در ادامه شما را با چند نمونه از درمان‌های غیر جراحی که توسط دکتر محمد حسین دلشاد توصیه می‌شود، آشنا خواهیم کرد.

کنترل اولیه درد ناشی از فتق دیسک

زمانی که درد شدیدی را احساس می‌کنید، قطعا به دنبال راهکار فوری هستید. گزینه‌های ابتدایی که برای کنترل درد فتق دیسک در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

استفاده از کمپرس سر

استفاده از کمپرس سرد برای رفع التهاب و اسپاسم عضلات مرتبط با فتق دیسک بسیار مفید است. ماساژ با استفاده از این کمپرس می‌تواند بسیار مفید و کارساز باشد. یخ برای ۴۸ ساعت اول پس از شروع درد کمر بسیار موثر است.

داروهای مسکن

گاهی پزشک داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را برای درمان درد و التهاب نیز تجویز می‌کند. از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید.

شل کننده‌های عضلانی

گاهی اسپاسم به همراه فتق دیسک احساس می‌شود که با مصرف داروهای شل کننده عضلانی می‌توان این عارضه را درمان کرد.

استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم پس از ۴۸ ساعت اول به تسکین اسپاسم دردناک عضلات کمک می‌کند. کمپرس گرم نیز گزینه بسیار خوبی برای تسکین درد است. حمام گرم هم می‌تواند گزینه خوبی برای افراد باشد.

کمپرس گرم و سرد

برخی از افراد بسته‌های گرم و سرد را به صورت متناوب استفاده می‌کنند که در این حالت حداکثر تاثیرگذاری را برای بیماران ایجاد می‌کند.

بسیاری تصور می‌کنند در صورت داشتن درد باید کاملا استراحت داشته باشند و بخوابند؛ اما اینطور نیست. در صورتی که درد شدیدی دارید، تنها یک تا دو روز می‌توانید استراحت مطلق داشته باشید؛ چرا که استراحت مطلق منجر به سفتی و درد شدید می‌شود.

پس از آن باید فعالیت سبک و حرکات مکرر را شروع کنید. به این نکته توجه داشته باشید که باید از وزنه‌برداری سنگین و ورزش شدید جلوگیری کنید.

درمان‌های بیشتر برای فتق دیسک

این روش‌های درمانی اغلب برای تسکین درد طولانی مدت مفید و موثر است:

فیزیوتراپی

باید تمرینات کششی، هدفمند و اثربخشی را برای بهبود شرایط خود در نظر داشته باشید. تمرینات حتما باید تحت نظر افراد متخصص انجام گیرد؛ چرا که آنها خوب می‌دانند چه تمریناتی مناسب وضعیت شماست.

درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی(یک پزشک)

تزریق داروهای اپیدورال

تزریق داروهای استروئید برای افرادی که با درد شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند، منجر به تسکین درد می‌شود. هدف از تزریق داروهای استروئید اپیدورال، تسکین درد برای افزایش توانایی جهت انجام پروسه‌های درمانی مانند توانبخشی است.

اثرات درمانی برای هر فردی متفاوت بوده و به طور کلی تسکین درد با این روش درمانی به صورت موقتی است.

درمان دستی ستون فقرات

این روش درمانی می‌بایست توسط متخصص کایروپراکتیک انجام گیرد و در نهایت به کاهش درد بسیار کمک می‌کند.

ماساژ درمانی

این روش درمانی با افزایش گردش خون، شل کردن عضلات و آزاد کردن مسکن‌های طبیعی بدن به نام اندورفین، تسکین کمردرد را به همراه خواهد داشت.

لیزر دیسک کمر

از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین روشی که امروزه به جای عمل جراحی باز برای بیماران انجام می‌گیرد، لیزر دیسک است. همانطور که می‌دانید زمانی که دیسک در بین مهره‌ها خارج یا پاره می‌شود، به عنوان دیسک کمر این عارضه را می‌شناسند.

در این مواقع پیشنهاد فوق تخصص درد به جای عمل جراحی باز، لیزر دیسک به صورت بسته است. در این حالت بیمار متحمل عارضه‌های سخت و دردناک نمی‌شود.

از آنجایی که انرژی لیزر به فضای بین مهره کمر قسمت که فتق دیسک رخ داده تابانده می‌شود، این حالت باعث می‌شود که قسمت بیرون زده از فضای بین دیسک بخار شود.

همانقدر که این حجم از دیسک بیرون زده با این روش برداشته می‌شود، فشار نیز از روی اعصاب برداشته خواهد شد. در این مواقع بیمار دیگر دردی به دلیل تحت فشار بودن عصب به دنبال بیرون‌زدگی دیسک تجربه نخواهد کرد.

درمان دیسک کمر بدون عمل جراحی(یک پزشک)

کلام آخر

امروزه به لطف وجود متخصصین درد، هر دردی از جمله درد ناشی از فتق دیسک کمر بدون نیاز به عمل جراحی با به روزترین روش‌ها بهبود می‌یابد.

در ابتدا خط اول درمانی از جمله دارو درمانی و شرکت در جلسات فیزیوتراپی در صورت نیاز برای بیماران در نظر گرفته می‌شود.

در صورت عدم پیشرفت در روند بهبودی راهکارهایی با تاثیرگذاری بیشتر از جمله تزریق داروهای استروئیدی یا لیزر دیسک به افراد توصیه می‌شود.

لیزر دیسک نتایج بسیار خوب و موثری را برای افراد به همراه دارد و فشار از روی عصب کاملا برداشته می‌شود. زمانی که عصب تحت فشار نباشد، دردی ناشی از فتق دیسک احساس نخواهید کرد.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار