کدام درد قلب خطرناک است؟
کد خبر: ۲۷۱۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 February 21    -    ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
درد قلب می‌تواند به دنبال بیماری‌های متعددی با منشاء قلبی-ریوی، گوارشی و عضلانی ایجاد شود. شدت درد‌های قلبی به شرایط جسمی و آستانه تحمل درد بیمار بستگی داشته و در اغلب موارد پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تسکین می‌یابد. اگر علت درد، گرفتگی عروق و حمله قلبی به علت نرسیدن اکسیژن به عضلات قلبی باشد، بسیار جدی و حائز اهمیت است.

کدام درد قلب خطرناک است؟ راهکار و درمان آن(روزیاتو)

کدام درد قلب خطرناک است؟ راهکار و درمان آن(روزیاتو)«تابناک با تو» - درد قلب می‌تواند به دنبال بیماری‌های متعددی با منشاء قلبی-ریوی، گوارشی و عضلانی ایجاد شود. شدت درد‌های قلبی به شرایط جسمی و آستانه تحمل درد بیمار بستگی داشته و در اغلب موارد پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تسکین می‌یابد. اگر علت درد، گرفتگی عروق و حمله قلبی به علت نرسیدن اکسیژن به عضلات قلبی باشد، بسیار جدی و حائز اهمیت است. در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع که کدام درد قلب خطرناک است و راهکار و درمان آن می‌پردازیم.

درد قلب نشانه چیست؟

گزینه‌های درمانی زیادی برای درمان درد قلبی وجود دارد، ولی انتخاب روش درمانی مناسب نیازمند تعیین نوع درد قلب است. قلب حیاتی‌ترین ارگان بدن بوده و وظیفه آن خون‌رسانی به تمامی بدن است؛ بسیاری از بیماری‌ها منجر به درگیری قلب و بافت‌های اطراف می‌شوند که عبارتند از:

درد‌های آنژین کرونری

مهم‌ترین و انواع درد قلب خطرناک، درد‌های آنژین کرونری هستند که به‌دنبال اختلال در خون‌رسانی عروق کرونر به عضلات قلبی ایجاد می‌شوند. زمانی که عروق کرونری به‌وسیله‌ی رسوب ذرات چربی و آترواسکلروز دچار انسداد شوند، خون به میزان کافی به عضلات قلبی نمی‌رسد.

به دنبال آن فرد درد‌های شدید و آزاردهنده‌ای را در جداره راست و چپ قفسه سینه و پشت جناغ احساس کرده که ممکن است با انتشار درد به گردن، شانه و فک نیز همراه باشد. در اغلب مواقع درد‌های آنژین کرونری به‌هنگام دویدن، بالا رفتن از پله و انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین ایجاد شده و پس از گذشت چند دقیقه تسکین می‌یابد.

به‌طور کلی درد‌های آنژین کرونری به دو دسته پایدار و ناپایدار تقسیم می‌شوند. درد آنژین کرونری پایدار به صورت بلند مدت احساس شده و به‌هنگام استراحت تسکین می‌یابد؛ این نوع از درد با دارودرمانی، رژیم غذایی مناسب و ورزش­کردن قابل درمان است.

درد آنژین کرونری ناپایدار به‌طور پیشرونده بوده و مدت و شدت آن در هر نوبت بدتر خواهد شد؛ از این رو بسیار خطرناک بوده و بیمار باید تحت اقدامات درمانی فوری قرار بگیرد.

کدام درد قلب خطرناک است؟ راهکار و درمان آن(روزیاتو)

درد ناشی از سکته قلبی

درد‌های به‌دنبال حملات قلبی نیز بیش از چند ثانیه طول کشیده و به مکان‌های دیگر انتشار پیدا می‌کند، از این رو، در دسته درد قلب خطرناک قرار گرفته و حائز اهمیت است. به دنبال انسداد عروق کرونری با لخته‌های خون و اختلال در اکسیژن‌رسانی به عضلات قلب، سکته قلبی ایجاد می‌شود.

این نوع درد با احساس خستگی شدید، سردرد، حالت تهوع و استفراغ، افزایش تعداد ضربان قلب و انتشار درد به فک و گردن همراه است. سکته قلبی یکی از اورژانس‌های شایع است که به‌هنگام ایجاد علائم آن باید با فوریت‌های پزشکی تماس گرفته شود.

درد ناشی از گرفتگی عروق کرونری

گرفتگی عروق کرونری در اغلب موارد به علت تجمع پلاکت‌ها ایجاد شده و بسیار خطرناک می‌باشد. در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود، احتمال ایجاد سکته قلبی و کاردیومیوپاتی افزایش پیدا می‌کند.

در اغلب اوقات درد‌ها به صورت فشار دهنده بوده و ممکن از سریعا از بین برود یا ادامه‌دار باشد. از دیگر علائم می‌توان به سوزش قفسه سینه، تپش قلب، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، حالت تهوع، تعریق و سرگیجه اشاره کرد.
درد ناشی از آریتمی

هنگامی که ریتم قلب غیرنرمال باشد در اصطلاح تپش قلب نامنظم یا آریتمی ایجاد می‌شود؛ اغلب به علت اختلال در پالس‌های الکتریکی تنظیم کننده ضربان قلب ایجاد می‌شود. در این شرایط فرد درد‌های شدیدی را در ناحیه قفسه سینه خود احساس می‌کند؛ طولانی­شدن این درد‌ها می‌تواند عوارض جبران­ناپذیری برای افراد ایجاد کند. این یکی از نشانه­های درد قلب خطرناک است.

درد ناشی از نارسایی قلبی

قلب به‌دنبال فشار خون بالا و مشکلات عروقی می‌تواند دچار نارسایی شود، در این شرایط فرد درد‌های شدیدی را تجربه می‌کند. می‌توان با رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های ورزشی از طریق کاهش کلسترول خون مانع از ایجاد نارسایی قلبی شد.

درد ناشی از بیماری‌های مادرزادی قلب

برخی از نوزادان ممکن است با نقایص مادرزادی قلب متولد شوند، درنتیجه خون‌رسانی به سایر بخش­های بدن انجام نمی‌شود؛ این عارضه در اغلب موارد به جراحی و دارودرمانی نیازمند است.

کدام درد قلب خطرناک است؟ راهکار و درمان آن(روزیاتو)

درد ناشی از نارسایی دریچه میترال

نارسایی دریچه میترال شایع‌ترین علت ایجاد درد و ناراحتی قلبی در افراد و از نشانه­های درد قلب خطرناک است. هنگامی که دریچه میترال به‌خوبی بسته نشود، خون به جای جریان یافتن در عروق به قلب بازمی‌گردد، درنتیجه اندام‌ها به‌علت مواجه­شدن با کاهش اکسیژن دچار آسیب می‌شوند.

درد قلب بعد از ورزش

برخی از افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، چاقی، مصرف دخانیات و پیروی از سبک زندگی کم‌تحرک دچار درد‌های قلبی پس از ورزش کردن می‌شوند.

آمبولی ریه

در آمبولی ریه لخته سبب انسداد جریان خون ریه می‌شود، در نتیجه یکی از شایع‌ترین درد قلب هنگام نفس کشیدن به‌شمار می‌رود. این لخته عمدتا در ورید‌های ساق پا تشکیل شده است که به دنبال بازگشت خون وریدی وارد قلب و ریه افراد می‌شود.

از دیگر علائم این بیماری می‌توان به تنگی نفس، افزایش سرعت تنفس، افزایش تعداد ضربان قلب، سرفه و تعریق اشاره کرد.

درد قلب بعد از غذا خوردن

یکی دیگر از علل رایج درد قلب خطرناک است و ایجاد آن به دنبال مصرف غذا‌های حجیم و سنگین می­باشد. در این شرایط ممکن است اسید معده وارد مری شده باشد و به علت آسیب­زدن به مخاط سبب ایجاد درد شود.

در واقع بازگشت اسید معده به‌دنبال شل­شدن اسفنکتر تحتانی مری ایجاد شده و سبب ایجاد حالت تهوع و استفراغ، سوزش سر دل و درد قفسه سینه در افراد می‌شود.
علائم حملات قلبی

حملات و مشکلات قلبی به طور کلی با یک‌سری علائم بروز پیدا می‌کنند که عبارتند از:

* درد قفسه سینه که به صورت احساس فشار و سنگینی ایجاد می‌شود.
* درد‌های منتشر به فک، گردن، یازو یا پشت که حتما نیازمند پیگیری است.
* تب و لرز و تعریق شدید ممکن است ایجاد شود که افراد باید فوری به پزشک مراجعه کنند.
* فرد ممکن است احساس سبکی سر و عدم توانایی ایستادن را تجربه کند.
* برخی از افراد ممکن است دچار سوء‌هاضمه، حالت تهوع و استفراغ بشوند.
* تنگی نفس ناگهانی می‌تواند با درد قلب خطرناک رخ دهد که در این شرایط فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند.
* احساس سوزن‌سوزن شدن در پا‌ها به علت عدم توانایی قلب در غلبه بر نیروی جاذبه ایجاد می‌شود.

چگونه درد قلب را کاهش دهیم؟

در صورتی که درد قلب شما علت خاصی ندارد می‌توانید از یک‌سری درمان‌های خانگی کمک بگیرید؛ در صورت مواجهه با درد قلب خطرناک بر طبق نظر پزشکان تحت درمان قرار بگیرید. از جمله روش‌های خانگی موثر در درمان درد قلب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کدام درد قلب خطرناک است؟ راهکار و درمان آن(روزیاتو)

مصرف بادام

در صورتی که علت درد قلبی بازگشت اسید معده به مری باشد می‌توانید با مصرف چند عدد بادام آن را کنترل کنید.

کمپرس آب سرد

در صورتی که به دنبال ورزش دچار کشیدگی عضلات و درد قفسه سینه شده‌اید، بهترین اقدام استفاده از کمپرس آب سرد است.

مصرف سیر

سیر از طریق کاهش تجمع پلاک در عروق در جلوگیری از انسداد رگ‌ها و کاهش درد قلب خطرناک نقش موثری دارد.

مصرف آسپرین

مصرف مداوم آسپرین با دوز پایین نیز در جلوگیری از حملات قلبی نقش دارد.

 

درد قلب خطرناک ممکن است به علل متعددی از جمله گرفتگی و انسداد عروق کرونر، آریتمی، سکته و نارسایی قلبی ایجاد شود. به‌دنبال اختلال در خون‌رسانی قلب، عضلات قلبی نمی‌توانند به‌طور موثر منقبض شوند درنتیجه اکسیژن‌رسانی سایر بخش‌های بدن مختل شده و دچار آسیب می‌شوند.

در صورتی که درد قلبی، به بیماری جدی مرتبط نباشد، می‌توان با استفاده از درمان‌های خانگی مانند مصرف سیر، بادام و آسپرین آن را کنترل کرد.

منبع: روزیاتو

برچسب ها: قلب ، درد ، قلب درد ، خطرناک
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
0
2
به هرحال به هشدارها توجه كنيد قبل از انكه دير شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار