بخشی از خورشید همچون شلاقی از آن جدا شده!
کد خبر: ۲۷۱۱۸۷
تاریخ انتشار: 2023 February 14    -    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
با وجود همه اینکه خورشید زندگی‌بخش است، بسیاری از چیزها در مورد آن گیج کننده هستند و اکنون چیز کاملاً عجیبی در آن مشاهده می‌شود.

بخشی از خورشید همچون شلاقی از آن جدا شده! آیا با چیزی عجیب و غیرطبیعی سر و کار داریم؟

با وجود همه اینکه خورشید زندگی‌بخش است، بسیاری از چیزها در مورد آن گیج کننده هستند و اکنون چیز کاملاً عجیبی در آن مشاهده می‌شود.

مواد حاصل از یک رشته پلاسما که از سطح خورشید فوران کرده‌اند، جدا شده و به نظر می رسد که شلاقی بر روی قطب شمال خورشیدی تشکیل داده‌اند.

دانشمندان می گویند که تا حالا چیزی شبیه به آن را ندیده اند و خود فیلم بدون شک تماشایی است.

در حال حاضر تغییرات خورشیدی غیرمنتظره نیستند. خورشید فعالیت خود را افزایش داده و در ژانویه ۲۰۲۳ چندین شعله X و کلاس M به بیرون پرتاب کرده است که بزرگترین و دومین فوران بزرگ خورشید است.

این جای نگرانی نیست. خورشید هر ۱۱ سال یکبار چرخه‌های فعالیتی را پشت سر می‌گذارد و از حالت از نسبتاً ساکت و آرام تا کاملاً فعال پیش می‌رود.

این چرخه‌ها با نوسانات میدان مغناطیسی خورشیدی همزمان است. وقتی میدان مغناطیسی در قطب‌ها ضعیف ترین حالت خود را دارد، قطب‌های مغناطیسی خورشید جای خود را عوض می‌کنند. این زمانی است که خورشید در فعال‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد.

ما درست در آستانه حداکثر فعالیت خورشیدی هستیم. از آنجایی که خورشید بسیار مرموز است و پیش‌بینی آن دشوار است، ما دقیقاً نمی‌دانیم که معکوس شدن قطب‌ها چه زمانی رخ می‌ده داما پیش‌بینی‌های فعلی ما آن را در جولای ۲۰۲۵ تخمین می‌زنند.

اما چرخه فعلی نیز کمی عجیب است. همه چرخه‌های خورشیدی یکسان نیستند. برخی قو‌ی‌تر و برخی ضعیف‌تر هستند.

از اوایل چرخه فعلی، که در دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد، فعالیت خورشید به طور قابل‌توجهی فراتر از انتظارات بوده و همچنان ادامه دارد.

این ما را به فوران کوچک قطبی عجیبی که در ۲ فوریه مشاهده شد بازمی گرداند

نه تنها برجستگی‌های خورشیدی solar prominence عادی هستند، بلکه مکان و نوع این برجستگی خاص نیز عادی است. یک برجستگی بزرگ “پرچین” به این دلیل که شبیه پرچین است به این نام خوانده می‌شود، اغلب در اطراف تاج خورشید، در عرض های جغرافیایی بالا رخ می دهد.

مواد از این جهش یا برجستگی جدا شده و در عرض حدود ۸ ساعت با سرعتی در حدود ۹۶ کیلومتر در ثانیه روی قطب در عرض ۶۰ درجه می‌چرخند.

فیزیکدان خورشیدی- اسکات مک‌اینتاش- از مرکز ملی تحقیقات جوی ایالات متحده – که دهه‌ها خورشید را در تلاش برای درک چرخه‌های آن رصد کرده -گفته که هرگز “گردابی” شلاقی مانند این ندیده.

دانشمندان در حال حاضر در حال تجزیه و تحلیل انبوه داده های از رصدخانه های خورشیدی به صورت شبانه‌روزی هستند.

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار