بهترین سفارش‌های طب سنتی در زمینه روزه‌داری
کد خبر: ۲۷۰۹
تاریخ انتشار: 2015 June 22    -    ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
ساده ترین غذای مقوی در سحر، نان و پنیر و گردو و مقداری گرمک یا طالبی است که خیلی ساده و راحت شما را برای روزه‌های ماه رمضان در تابستان کمک می کند.
نکات مهم روزه داری در ماه رمضاننکات مهم روزه‌داری در ماه رمضان



 ‌ـ اگر در طول روز به اقتضای فصل گرما با فعالیت‌های بدنی و کار در طول روزه داری، عرق زیاد کرده اید، باید نمک از دست رفته را حتما از افطار تا سحر جبران کنید. در این مورد مصرف دوغ با گل سرخ و نمک دریا 2_3 ساعت پس از افطار مناسب است.

ـــ استفاده از غذا‌های دیر هضم مانند سیراب شیردان، کله پاچه، جگر، تخم مرغ نیمرو، پیتزا، اسنک، همبرگر، غذا‌های کارخانه ای و سرخ کردنی‌ها موجب تشنگی زیاد و هدر رفتن انرژی زیاد از بدن شما می شود؛ بنابراین تا جایی که می‌شود از آ‌نها در این ماه استفاده نکنید و اگر نتوانستید به مقدار کم استفاده کنید.

ـــ موقع افطار پر خوری نکنید و نوشیدنی‌های مناسب از قبیل آب جوش و خرما و شربت عسل میل کنید.

ـــ سحری خوردن را فراموش نکنید و غذاهای مقوی و سالم از قبیل ‌نان سبوس دار، نان جو دوسر و پنیر و گردو با سبزیجات و کاهو، مخلوط ارده و عسل همراه کاهو و خیار بوته ای مصرف کنید.

ـــ پر خوری، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ کردنی، تند و پر ادویه و نوشابه‌های گاز دار باعث سوء‌هاضمه و نفخ می شوند و در طول روزه داری شما را اذیت می‌کنند. برای عارضه بعد از غذا از دم کرده برگ درخت به، زیره، بادرنجبویه و شوید استفاده کنید.

ـــ معده خالی و افزایش سطح اسید در ماه رمضان ممکن است باعث تشدید زخم ‌و التهاب معده شود که به صورت احساس سوزش در ناحیه معده و زیر دنده‌ها ظاهر می شود. غذاهای صنعتی و خوردن چای‌، قهوه و نوشابه‌های گاز‌دار این حالت را بد‌تر می کند. از دم کرده بادرنجبویه، چای‌ به و نعنا به جای چای‌ سیاه استفاده کنید و مخلوط شربت عسل و بارهنگ و چای‌ به، عرق نعنا را فراموش نکنید.

ـــ خوردن چای‌ در سحر باعث افزایش ادرار و دفع نمک‌های معدنی که بدن در طول روز به آن‌ها نیاز دارد و در نتیجه باعث کمبود آ‌ب بدن شما در طول روز می‌شود. ‌

ـــ افراد مستعد و کسانی که آ‌ب کم می نوشند ممکن است در ماه رمضان دچار سنگ کلیه شوند. لازم است این افراد از مواد ادرار آ‌ور مانند چای‌، نوشابه  و قهوه خودداری کرده و از افطار تا سحر آ‌ب سالم، عرقیات و مایعات فراوان میل کنند.

ـــ شربت عسل و خاکشیر و قدومه و بارهنگ را فراموش نکنید این نوشیدنی را از افطار تا سحر چند نوبت میل کنید تا معده شما تقویت شود.

Image result for ‫شربت  بارهنگ‬‎

ـــ مخلوط تخم خرفه بوداده و عسل و آ‌ب برای افراد‌ی که پس از خوردن غذا ترش می‌کنند، خیلی مناسب است.
 
ـــ یک قاشق بارهنگ در یک لیوان آ‌ب جوش 20دقیقه بماند، 14قطره عرق نعنا ‌و یک قاشق مربا خوری عسل ‌برای افراد‌ی که ورم معده، سوزش سر دل، درد معده، خونریزی و زخم معده و اثنا عشر دارند، نیم ساعت قبل از سحری و شب‌ها موقع خواب بسیار مناسب است.

Image result for ‫آب خنک‬‎

ـــ از خوردن غذا‌های با طبع سرد مانند شیر، ماست، دوغ، خیار، آ‌لوچه و گوجه در دو نوبت افطار و سحر هم زمان اجتناب کنید.

ـــ مصرف کاهو و شربت سکنجبین را در شب‌ها فراموش نکنید.

ـــ نوشیدن آ‌ب هندوانه مخلوط با سکنجبین را فراموش نکنید.

Image result for ‫آب خنک‬‎

ـــ شب‌ها آ‌ب طالبی با گلاب میل کنید.
 
ـــ سحر‌ها از فالوده سیب با عرق بیدمشک و گلاب و عسل و پودر بادام استفاده کنید.  

بهترین گزینه برای جلوگیری از عطش و گرمازدگی نوشیدن شربت عسل با خاکشیر و آ‌ب لیمو ترش تازه است.

ـــ ساده ترین غذای مقوی در سحر، نان و پنیر و گردو و مقداری گرمک است که خیلی ساده و راحت شما را برای روزه‌های ماه رمضان در تابستان کمک می کند.

Image result for ‫نون و پنیر و گردو‬‎

ـــ شربت سکنجبین و خاکشیر و قدومه خنک کننده و ملین و ضد سودا و ضدافسردگی است. آ‌ن را فراموش نکنید.

ـــ شربت خاکشیر و اسفرزه و آب لیموترش برای افراد دیابتی مفید  است.

ـــ شربت سرکه شیره، خونساز، تأمین کننده ویتامین‌های گروه ب، مقوی اعصاب و نیروی جنسی است. دو ساعت پس از افطار‌ی نوش جان کنید.

Image result for ‫سرکه شیره‬‎

ـــ جوانه گندم با ارده و عسل و یا پودر بادام و فندق از کودکانی که سال اول روزه‌داری‌شان است و یا افراد ضعیف پذیرایی کنید.

* طرز تهیه سرکه شیره: شیره انگور خالص‌ پنج لیوان و سرکه خانگی نیم لیوان‌ هر دو را با هم مخلوط کرده به مدت دو دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن در یخچال نگهداری کنید. در هر نوبت مصرف مایه شربت را با آب خنک مخلوط کنید و شب‌ها جرعه جرعه بنوشید.
 
مهسا دوامی، کارشناس طب سنتی و تغذیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار