مضرات خوردن تخمه که نمی‌دانستید!
کد خبر: ۲۷۰۷۵۶
تاریخ انتشار: 2023 February 09    -    ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
تخمه شکستن برای خیلی ها تبدیل به یک عادت شده است. باید بدانیم که این کار آیا ضرری هم دارد یا نه؟

تخمه شکستن برای خیلی ها تبدیل به یک عادت شده است. باید بدانیم که این کار آیا ضرری هم دارد یا نه؟

 

 

 
 

بعضی از خانم ها و آقایان بر حسب عادت و به طور ناخودآگاه سنجاق سر؛ سوزن خیاطی و برخی از دانش آموزان مداد و خودکار، نجارها میخ و موسیقی دانان ابزار موسیقی را با دندان های خود نگه می دارند یا برخی افراد عادت به کشیدن پیپ و سیگار دارند. این نوع عادت ها بدون این که فرد متوجه باشد می تواند سبب ساییدگی ،تخریب، بدشکلی لبه دندان ها و ایجاد فاصله بین دندان ها شود. تاثیرمشابه را می توانیم در کسانی که عادت به شکستن تخمه دارند هم مشاهده کنیم. در ادامه به مضرات تخمه شکستن بر دندان ها اشاره می کنیم:

عادت غلط تخمه شکستن

تخمه شکستن به ویژه انواع سفت و پرنمک آن مانند تخمه هندوانه به مرور، باعث ایجاد فرورفتگی در دندان می شود ولی مثل پیپ، خودکار و آلات موسیقی سبب باز شدن دندان ها از هم نمی شود.

مشکل لثه هم مزید برعلت

مواد مصرفی مثل تخمه و بلال که پوست آن بین دندان ها و گاهی در لثه فرو می رود، می تواند اتصال بین لثه و دندان را از بین ببرد و سبب بروز التهاب در لثه ها شود. البته این اتفاق زیاد نمی افتد. این موضوع به سفتی و میزان فشار روی دندان ها و دفعات استفاده از تخمه بستگی دارد.

۳عامل مهم خرابی دندان ها

سه عامل تعداد، دفعات و تداوم آن بیشترین اثر مخرب را دارد. به عنوان مثال تخمه نرم مثل تخمه کدو اگر به طور مرتب و طولانی مدت استفاده شود، می تواند صدمه بیشتری نسبت به تخمه های سفتی که به صورت تفننی مصرف می شود، به دندان وارد کند و بر زیبایی دندان، به ویژه دندان های جلوی دهان، تاثیر بگذارد. با رعایت بهداشت دهان و مدیریت مصرف مواد غذایی تا حدودی می توان از شدت عوارض کاست.

تاثیر تخمه شکستن بر ایمپلنت و لمینت

همه موارد ذکر شده اثر تقریبا مشابهی بر ایمپلنت و دیگر روش های بازسازی مثلا لمینت دارند. البته ایجاد فاصله بین ایمپلنت ها با احتمال کمتری رخ می دهد ولی سایش و تغییر رنگ و ایجاد تخلخل موضوعی قابل انتظار است. اثر تخریبی تخمه شکستن اغلب بر دندان های دارای ترمیم زیبایی بیشتر است. به طور کلی، هر چیزی که به صورت طولانی مدت و عادت با دندان ها تماس داشته باشد، باتوجه به اندازه آن و میزان استفاده، یک فرورفتگی و بدشکلی در لبه دندان ها به وجود می آورد ولایه های کامپوزیت بر اثر تماس مداوم و فشاری که به دندان ها وارد می شود، از بین می رود. بیشترین اثر تخمه شکستن را می توانیم روی دندان های جلوی دهان ببینیم که به صورت اهرم قرار می گیرد و برای شکستن مواد غذایی استفاده می شود. در درازمدت، عادت به شکستن تخمه ها سبب ایجاد بد رنگی وفرورفتگی در لبه دندان ها می شود که نمای نامطلوبی ایجاد می کندو اگر به مدت طولانی ماندگار باشد سبب کاهش طول تاج دندان و مشکل ساز می شود.

اعتیاد به تخمه شکستن

مغز دارای یک مرکز پاداش است، که شروع به ترشح دوپامین و مواد شیمیایی می کند و زمانی که می خوریم احساس خوبی به ما دست می دهدو با لذت از غذا خوردن احساس سیری هم می کنیم و دریافت مواد مغذی تعدیل می شود. با خوردن تنقلات مقدار عظیمی از مواد شیمیایی آزاد می شود و به ما احساس خوب می دهد که در مقایسه با غذاهای فراوری نشده به «پاداش» بسیار قوی تر در مغز منجرمی شود وپس از آن به دنبال پاداش های بیشتر مغز، میل به تنقلات بیش از حد می شود این احتمالاً می تواند به دور باطل، به نام رفتارغذا خوردن اعتیاد آور یا اعتیاد به مواد غذایی منجر شود.

صدآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار