ممکن است چرخش هسته درونی زمین متوقف شده باشد؟
کد خبر: ۲۷۰۵۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 February 07    -    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
اندرون زمین، مکانی مرموز است و اکنون دانشمندان ممکن است راز عجیب و غریب جدیدی را کشف کرده باشند. بر اساس یک مطالعه جدید، هسته داخلی زمین ممکن است به تازگی چرخش خود را نسبت به سطح، به مدت چندین دهه‌ متوقف کرده باشد.

یافته‌های جدید می‌گویند که ممکن است چرخش هسته درونی زمین متوقف شده باشد. اما این به چه معناست؟

اندرون زمین، مکانی مرموز است و اکنون دانشمندان ممکن است راز عجیب و غریب جدیدی را کشف کرده باشند. بر اساس یک مطالعه جدید، هسته داخلی زمین ممکن است به تازگی چرخش خود را نسبت به سطح، به مدت چندین دهه‌ متوقف کرده باشد.

مسلم است که ما هزاران کیلومتر تا هسته زمین فاصله داریم و مشاهده دقیق آنچه در مرکز زمین در حال وقوع است، دشوار است. دانشمندان باید با اندازه‌گیری تغییرات میدان مغناطیسی، بلورهای باستانی، یا نحوه انتشار امواج لرزه‌ای ناشی از زلزله در لایه‌های مختلف، به طور غیرمستقیم هسته را بررسی کنند. این بررسی‌ها به زمین شناسان کمک کرده تا جزئیات جدیدی را بیاموزند، از جمله اینکه هسته شاید از آلیاژ آهن ابر یونی superionic ساخته شده باشد.

اما یک مطالعه جدید چیز شگفت‌انگیزتری دارد که می‌گوید، چرخش هسته داخلی در حدود سال ۲۰۰۹ متوقف شده.

محققان دانشگاه پکن، امواج لرزه‌ای ناشی از زمین‌لرزه‌هایی را که از دهه ۱۹۶۰ از هسته داخلی عبور می‌کنند، تجزیه و تحلیل کردند و تفاوت‌ها را در نحوه ظاهر این امواج و مدت زمان انتشار آن‌ها بررسی کردند. آنها دریافتند که پس از حدود سال ۲۰۰۹، تغییرات معمول به کلی از بین رفته و زمان گذر ثابت مانده است، که به گفته این تیم، نشانه‌ای از توقف چرخش هسته است.

البته این یافته به معنی عدم حرکت مطلق هسته نیست، بلکه می‌گوید که چرخش هسته با چرخش در سطح هم اکنون همان است.

حتی ممکن است حالا هسته در جهت مخالف پوسته در حال چرخش باشد یا سرعتش نسبت به پوسته کندتر شده باشد.

به گفته محققان این تغییرات بخشی از یک چرخه ۷۰ ساله است. آنها ادعا می کنند که شواهدی یافته‌اند مبنی بر اینکه وارونگی قبلی در اوایل دهه ۱۹۷۰ رخ داده است و حتی ممکن است با سایر تغییرات مشاهده شده در چرخه‌های زمین، مانند میدان مغناطیسی و طول روز، مطابقت داشتهب اشد.

علت این چرخه می‌تواند چندین نیروی تعامل‌کننده اصلی باشد. میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط هسته بیرونی می‌تواند چرخش هسته داخلی را تسریع کند، در حالی که تأثیر گرانشی عظیم گوشته می‌تواند سرعت چرخش را کاهش دهد.

البته، در دنیای پر از مجهولات زمین شناسی درونی زمین، هیچ چیز مطلق نیست و این نظریه مخالفانی هم دارد.

یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر لشنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
0
0
زمین به زودی میشه دیگه از شهر این بلا ها راحت میشم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار