زنان، چند درصد گیمرهای ایرانی را تشکیل می‌دهند؟
کد خبر: ۲۷۰۴۵۴
تاریخ انتشار: 2023 February 06    -    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
بر اساس نتایج آخرین پیمایش اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال، بازیکنان ایرانی روزانه ۹۵ دقیقه بازی می‌کنند.

بر اساس نتایج آخرین پیمایش اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال، بازیکنان ایرانی روزانه ۹۵ دقیقه بازی می‌کنند.

 

 

 

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نتایج آخرین پیمایش بنیاد را در نشستی خبری ارائه کرد که نشان می‌دهد بازیکنان نسبت به دو سال قبل دو میلیون نفر بیشتر شده‌ و از ۳۲ میلیون در سال ۱۳۹۸ به ۳۴ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ رسیده‌اند که روی مجموع پلتفرم‌ها بازی رایانه‌ای می‌کنند. این در حالی است که در سال ۱۳۸۹ تقریبا ۱۶ میلیون نفر گیم بازی می‌کردند.

ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی گسترده‌تر به موبایل و اینترنت در سال‌های اخیر در افزایش بازیکنان ایرانی نقش مهمی داشته است. تمام آمارهای این پیمایش مربوط به سال گذشته است، زمانی که هنوز محدودیت‌های اینترنت به شکل کنونی اعمال نشده بودند.

به گزارش ایسنا بر اساس نتایج این پیمایش که تا انتهای سال ۱۴۰۰ انجام شده، از هر ۱۰۰ ایرانی، ۴۰ نفر بازی دیجیتال انجام می‌دهند. از هر ۱۰۰ مرد، ۴۶ نفر و از هر ۱۰۰ زن ایرانی ۳۵ نفر بازیکن هستند.

بر اساس گفته‌های محمدامین حاجی هاشمی از میان ۳۴ میلیون بازیکن، مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد را تشکیل می‌دهند و آمار زنان گیمر در حال افزایش هستند. از نظر سنی ۹ درصد خردسالان، ۱۷ درصد کودکان، ۱۹ درصد نوجوانان، ۳۴ درصد جوانان، ۱۸ درصد بزرگسالان و ۳ درصد میانسالان بودند. میانگین سنی بازیکنان ایرانی ۲۳ سال است که به‌طور میانگین ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند. مردان روزانه ۱۱۵ دقیقه و زنان ۶۴ دقیقه بازی می‌کنند.

چهار میلیون نفر بازیکن حرفه‌ای روزانه بیش از سه ساعت و در هفته ۲۱ ساعت بازی می‌کنند. بیش از پنج میلیون نفر بین ۵ تا ۲۱ ساعت در هفته و در همین حدود هم بین یک تا پنج ساعت در هفته بازی می‌کنند.

شخصیت محبوب بازی‌ها بین بزرگسالان «آمیرزا» بود اما شخصیت‌های بازی‌های ایرانی در بین گروه‌های سنی دیگر طرفدار نداشتند. بازی‌های «تام، گربۀ سخن‌گو»، «ماشین‌بازی» و «آرایشگری» محبوب‌ترین بازی‌های رده سنی خردسال و کودکان، «PES»، «FIFA»، «CALL of DUTY» محبوب‌ترین بازی‌های رده سنی جوانان، نوجوانان و بزرگسالان و «آمیرزا»، «شطرنج» و «جدول» بازی‌های محبوب رده سنی میانسالان است. گروه‌های سنی خردسال و کودک بازی‌های پرطرفدارشان را با عناوینی کلی مانند ماشین‌بازی، آرایشگری و ... به یاد می‌آورند.

از دیگر نتایج این پیمایش علاقه نوجوانان به بازی‌های آنلاین بود. رقم قابل توجهی هم در پلتفرم‌های مختلف بازی دیگران را تماشا می‌کنند. ۳۸ درصد از یوتیوب، ۲۹ درصد از توییچ و ۲۷ درصد از سایر پلتفرم‌ها مخاطب استریمینگ هستند.

در بخش پلتفرم‌های بازی، ۹۶ درصد بازیکنان با موبایل، ۸۸ درصد با کنسول خانگی، ۵۹ درصد با رایانۀ شخصی، ۴۸ درصد با لپ‌تاپ، ۱۴ درصد با تبلت و ۱۳ درصد با کنسول دستی بازی می‌کنند. ۳۳ درصد بازیکنان هم با چند پلتفرم بازی می‌کنند.

این پیمایش همچنین اطلاعاتی از بازیکن‌ها در استان‌های مختلف ارائه داده است. بر این اساس قم، سیستان و بلوچستان و زنان کمترین بازیکنان و البرز و فارس بیشتریان تعداد گیمرها را نسبت به جمعیت خود دارند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست خبر داد حجم بازار بازی‌های رایانه‌ای کشور در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و به ۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده و تولید ناخالص داخلی در این زمینه یک هزار میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. بر این اساس ۱۶ هزار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از این بازار مختص بازار سخت‌افزار است.

همچنین او اعلام کرد حمایت از بازی‌سازان و بازیکنان از پاییز امسال با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع شده و در ارزیابی و پایش کیفیت بازی‌های ایرانی و خارجی دارای مجوز و رده‌بندی سنی مشکلات آن‌ها رفع می‌شود: «ما در این حوزه با تحریم روبرو شده‌ایم و این چالش‌ها باید احصا و حل شود.»

زومیت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار