تشخیص سریع سکته مغزی با موبایل
کد خبر: ۲۷۰۳۹۴
تاریخ انتشار: 2023 February 05    -    ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰
اپلیکیشن FAST.AI هنوز به صورت عمومی منتشر نشده، اما دانشمندان اثربخشی آن را آزمایش کرده‌اند که نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته است.
 اپلیکیشن FAST.AI هنوز به صورت عمومی منتشر نشده، اما دانشمندان اثربخشی آن را آزمایش کرده‌اند که نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته است.
 
یک اپلیکیشن جدید ممکن است به‌زودی بدون کمک پزشک قادر به تشخیص علائم سکته مغزی کاربران خود باشد. این اپلیکیشن که FAST.AI نام دارد، هنوز در حال توسعه است و در دسترس عموم قرار نگرفته، اما تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که می‌تواند با موفقیت عدم تقارن صورت و ضعف بازو، دو علامت رایج سکته را تشخیص دهد.
 
FAST.AI برای تشخیص این موارد از هوش مصنوعی با کمک دوربین و سنسورهای خود استفاده می‌کند. دانشمندان با انجام یک مطالعه در چهار مرکز بزرگ سکته ‌مغزی بلغارستان روی بیش از ۲۷۰ بیمار که قبلاً توسط پزشکان تشخیص داده شده بود که از سکته مغزی رنج می‌برند، اثربخشی این اپلیکیشن را آزمایش کرده‌اند.
 
آزمایش نحوه عملکرد برنامه تشخیص سکته مغزی
 
براساس چکیده این مطالعه، این برنامه می‌تواند در 97 درصد مواقع عدم تقارن صورت و در 72 درصد مواقع ضعف بازو را به درستی تشخیص دهد. این برنامه همچنین برای تشخیص گفتار نامفهوم طراحی شده است، اما دقت این ویژگی در مطالعه مورد آزمایش قرار نگرفته است.
 
قربانیان سکته مغزی اگر در عرض سه ساعت پس از سکته تحت درمان قرار بگیرند، وضعیت بهتری خواهند داشت. طبق گفته CDC، در آن بازه زمانی، آن‌ها می‌توانند داروهایی دریافت کنند که می‌تواند لخته‌ها را از بین ببرد و باعث از دست دادن اکسیژن در قسمت‌هایی از مغز آن‌ها شود که باعث می‌شود احتمال بهبود کامل بیشتر شود.
 
وجود یک اپلیکیشن مانند FAST.AI به‌طور بالقوه می‌تواند زمان بین سکته مغزی و درمان بیمار را کاهش دهد و حتی جان یک انسان را نجات دهد.
 
در طول چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در زمینه کمک به بیماران سکته مغزی انجام شده است. به عنوان مثال، محققان MIT اوایل سال جاری ربات جراحی جدیدی را طراحی کرده بودند که که به پزشکان اجازه می‌دهد از راه دور به درمان بیمار پرداخته و لخته خون را از رگ‌های خونی مغز بردارند.
دیجیاتو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار