اعلام شایع‌ترین سرطان‌ها بین ایرانی‌ها
کد خبر: ۲۷۰۳۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 February 05    -    ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶
محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شیوع سرطان در کشور گفت: سرطان یکی از بیماریهای آینده و فردای کشور است علت آن نیز این است که جمعیت ما به سمت سالمندی می‌رود و ما به دلیل سالمند شدن تعداد سرطان‌هایمان زیادتر از معمول می‌شود.

محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شیوع سرطان در کشور گفت: سرطان یکی از بیماریهای آینده و فردای کشور است علت آن نیز این است که جمعیت ما به سمت سالمندی می‌رود و ما به دلیل سالمند شدن تعداد سرطان‌هایمان زیادتر از معمول می‌شود.

 

 
 

 به‌نقل از اکبری: «تقریبا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۵۰ سرطان جدید در سال داریم که خوشبختانه با کمکی که همکاران انجام می‌دهند ما وضعیت مناسبی در درمان سرطان داریم. آخرین تحقیقات ما در زمینه سرطان نشان داد که حدود ۷۰ درصد افرادی که به سرطان مبتلا می‌شوند بهبودی پیدا می‌کنند و این رقم خوبی است و به استاندارد بین المللی هم نزدیک است.»

به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی البته در برخی از سرطان‌ها بیمار بهبودی بیشتری دارد مانند درجات کمی که سرطان پستان دارد یا سرطان تیروئید حتی در سرطان‌هایی مانند سرطان معده بیش از ۵۰ درصد بیماران حداقل ۵ سال زندگی می‌کنند.

اکبری درباره شایع‌ترین سرطان‌ها در بین زنان، مردان و کودکان گفت: شایع‌ترین سرطان در زنان سرطان پستان است و سرطان پروستات در میان مردان شایع‌ترین البته وضعیت بدی در درمان این سرطان‌ها نداریم. سرطان خون در کودکان شایعترین سرطان است. به طور معلول سرطان خون در کودکان بیشتر به دلیل فاکتورهای ژنتیکی است چراکه سن کودک هنوز عوامل خطر نرسیده است اما خوشبختانه درمان‌ها موثر است و بیش از ۸۰ درصد کودکان درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: نکته‌ای که باید هم به همکارانم در درمان سرطان سفارش کنم و هم به مردم توصیه می‌کنم این است که ما یک اصل داریم تحت عنوان آسان‌سازی خدمات، آسان‌سازی خدماتی به این معنی است که باید کاری که برای مریض مناسب است و منجر به تغییر حال بیمار و بهبود اوست انجام شود. تعداد زیادی از عکس‌هایی که برای بیماران گرفته می‌شود واقعا ضرورتی ندارند و نیازی به بسیاری از پت اسکن‌ها نیست همچنین در بسیاری از‌ام آر‌ای‌ها که در سرطان سینه شایع است ضرورتی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: همچنین در داروهای مصرفی‌مان نیز همینطور است چیزی قریب به ۳۰ درصد داروهای شیمیایی را  که مصرف می‌شود می‌توانیم مصرف نکنیم. یا در رادیوتراپی‌هایی که در خیلی از سرطان‌ها انجام می‌شود، باید تعداد رادیوتراپی‌هایمان را کم کنیم ما یک قانون در رادیوتراپی داریم و آن این است که تا جایی که می‌شود دوره آن را کوتاه‌تر کنیم و دوزمان را بالاتر ببریم اما این قانون رعایت نمی‌شود. همچنین به مردم توصیه می‌کنیم که از سرطان نترسند اگر سرطان به موقع و درست تشخیص داده شود علاج‌پذیر بوده و به خوبی درمان می‌شود.

اکبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آلودگی هوا و تاثیر آن بر افزایش سرطان گفت: در سال ۲۰۱۳ یک تایید بین المللی درخصوص سرطان‌زا بودن آلودگی هوا اعلام شد. البته این به این منظور نیست که اگر امروز هوا آلوده است فردا ما دچار سرطان می‌شویم بلکه این یک روند طولانی بین ۱۵ تا ۲۰ دارد یعنی آلودگی هوا که در حال حاضر وجود دارد باعث بروز بیماری‌های دیگری از جمله مشکلات تنفسی، ناراحتی‌های قلبی و عروقی می‌شود اما برای اینکه باعث بروز سرطان شود یک مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ سال زمان لازم است. البته این شرایط برای آیندگان خطرناک خواهد بود.

وی همچنین درباره داروهای سرطان گفت: درباره داروهای سرطان وضعیت خوبی داریم. بیشترین تحقیقات دارویی در دنیا درباره سرطان انجام می‌شود و داروهای جدید وارد بازار می‌شود اما یک قانون وجود دارد و آن هم این است که هر داروی جدیدی ضروری و مفید نیست. داروهایی که بسیار گران قیمت هستند چراکه ما قدرت ساخت آن را نداریم و تمام آن در خارج از کشور ساخته می‌شوند تحت عنوان داروهای هدف درمانی یا تارگت تراپی داروهای گرانی هستند و اثربخشی زیادی هم ندارند معمولا به بیماران گفته نمی‌شود که این دارو که به طور مثال صد میلیون هزینه دارد ممکن است سود زیادی برای شما نداشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ما کمبود در حوزه دارو نداریم اما بد مصرف کردن را داریم، خاطرنشان کرد: از همکارانم می‌خواهم با حساسیت و دلسوزی و آگاهی از وضعیت اقتصادی مردم بیان کنند. تعدادی از داروهای هدف درمانی نیز در ایران ساخته می‌شود اما باز هم نباید به صورت زیاد مصرف شود و باید به جا و درست مصرف شوند که مردم بهره ببرند.

ایلنا

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
1
0
دکتر کمی واقع بین باشید تورم عامل تمام سرطانها است بدونه نظارت مواد بی کیفیت تولید ویا وارد میکنند از گوشت تا حبوبات روغن ......وغیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار