تیشه معدن‌داران در نطنز به سنگ خورد
کد خبر: ۲۷۰۲۹۱
تاریخ انتشار: 2023 February 03    -    ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
 بعد از انتشار خبر صدور مجوز فعالیت چند معدن جدید در کوه دارهند نطنز، اعتراضات و نگرانی‌های مردم در نطنز به اوج خود رسید و حالا با انتشار خبر ثبت ملی مجموعه کوه چرخه، تیشه معدن‌داران در این کوه زیبا به سنگ خورد.

 بعد از انتشار خبر صدور مجوز فعالیت چند معدن جدید در کوه دارهند نطنز، اعتراضات و نگرانی‌های مردم در نطنز به اوج خود رسید و حالا با انتشار خبر ثبت ملی مجموعه کوه چرخه، تیشه معدن‌داران در این کوه زیبا به سنگ خورد.

 

 
 

چندی پیش بود که مردم شهر نطنز مطلع شدند مجوز فعالیت چند معدن در کوه چرخه و دارهند نطنز صادر شده است، همین موضوع موجب اعتراض و نگرانی در بین مردم نطنز شد که مبادا بلایی که بر سر کوه‌های کرکس نطنز که روزگاری نشان از صلابت این دیار داشت، بر سر کوه دارهند هم بیاید.

همین موضوع سبب شد تا در همان ابتدای انتشار این خبر، انجمن‌های مردمی و فعالان محیط زیستی و دوستداران میراث فرهنگی نطنز در کنار مردم نطنز و به همراه مسئولان این شهرستان اعتراض خود را اعلام و مردم با تشکیل زنجیره انسانی در اطراف این کوه زیبا مخالفت جدی خود را با هرگونه فعالیت معدن در مجموعه کوه چرخه اعلام کنند.

مدتی قبل عباس ظریفی، فرماندار نطنز و فیروزی‌پور نماینده مردم نطنز در مجلس در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، هدیه‌ای ارزشمند را با خود به همراه بردند و تقدیم وزیر میراث فرهنگی کردند که این هدیه، یک فسیل چند میلیون ساله دریایی از کوه دارهند نطنز بود.

بعد از آن بود که مردم نطنز و حتی شهرهای اطراف با تلاش فراوان و حمایت همه‌جانبه و همکاری مسئولان اجازه آغاز فعالیت معدن جدیدی را ندادند تا خبر ثبت ملی مجموعه کوه چرخه، دارهند و کوه چلوک به گوش رسید.

حسین یزدانمهر، رئیس اداره میراث فرهنگی نطنز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ثبت ملی مجموعه کوه چرخه نشان از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بالای نطنز دارد و در جلسه اخیر شورای ثبت طبیعی در وزارت میراث فرهنگی این مهم انجام شد.

وی افزود: محوطه کوه چرخه و دارهند نطنز به عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی نطنز در فهرست آثار ملی ثبت شد که این محوطه یکی از نهشته‌های(مواد انباشت شده) مهم سازند قم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز گفت: برش چینه‌شناسی این محوطه بیانگر این موضوع است که کوه چرخه و دارهند نطنز یکی از سالم‌ترین و کامل‌ترین بخش‌های برجا مانده از این سازند است.

وی تصریح کرد: از دلایل ارزشمند بودن این محوطه می‌توان به وجود فسیل‌ها اشاره کرد که قالب فسیل‌های به جا مانده، قابل مشاهده و از نوع بقایای حقیقی هستند.

یزدانمهر خاطرنشان کرد: فسیل‌ها شامل نرم‌تنان دو کفه‌ای‌ها و صدف‌های مغزی هستند که تنوع سیستم فرسایش چون مارن‌ها و آهک‌ها نشان دهنده پیشروی و پس‌روی دریا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز، گفت: کوه چرخه، دارهند و چلوک در داخل این محدوده طبیعی قرار دارد که از این پس این محدوده با عرصه و حریم‌ها، تحت حفاظت میراث فرهنگی خواهد بود.

بعد از انتشار این خبر بود که مردم نطنز، شادمان از ثبت ملی در فضای مجازی شادی خود را نشان دادند و خیالشان جمع شد که حالا دیگر دست معدن داری به کوه‌های زیبا و پر رمز و راز دارهند نطنز که دارای فسیل‌های چند میلیون ساله است، نخواهد رسید.

معادن جدید، باغ‌شهر نطنز را نابود می‌کند

در همین زمینه مهدی، یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشحالیم که با همکاری مردم و مسئولین اجازه آغاز به کار معدن در مجموعه کوه چرخه و دارهند نطنز صادر نشد.

وی افزود: از آنجایی که این منطقه بکر و دست نخورده نشان از یک دوره تاریخی کهن دارد، آغاز فعالیت معادن جدید سبب تخریب این نشانه‌های تاریخی و زمین‌شناسی می‌شد.

این فعال محیط زیست گفت: وجود چنین آثار تاریخی از دوره‌هایی با میلیون‌ها سال قدمت، می‌تواند تبدیل به کانون گردشگری برای علاقه‌مندان به زمین‌شناسی شود.

تیشه معدن‌داران در نطنز به سنگ خورد

کرکس، کمربند آب و هوایی نطنز است

مریم، کارشناس جغرافیا است که در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وجود رشته کوه کرکس و ارتفاع زیاد آن سبب شده که ابرهای بارور در این منطقه ماندگار شوند و شاهد بارش برف و باران باشیم.

وی افزود: اگر کوه کرکس نباشد، نطنز به مانند شهرهای بیابانی اطراف خواهد شد و به شوره‌زار و بیابان کامل تبدیل می‌شود.

این کارشناس جغرافیا گفت: قطعاً وجود کرکس برای حفظ اکو سیستم و همچنین نگهداری رطوبت برای بارش ضروری و حیاتی است، ولی تیشه معادن بر جان کرکس، باعث نابودی این رشته کوه خواهد شد.

مردم نطنز خوشحالند که تیشه معدن‌داران در کوه چرخه، دارهند و چلوک به سنگ خورد و دارهند، کرکس نشد. کرکسی که زخم معادن بر تن بی‌جانش، رمق از آن گرفته و مردم نگران محیط زیست آن و نابودی کامل آن هستند تلاش می‌کنند تا تن بی‌جان کرکس را از دست معادن نجات دهند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار