راز مبتکرانه یک اشراف‌زاده قرن هفدهمی برای حفظ دندان‌هایش
کد خبر: ۲۷۰۲۴۵
تاریخ انتشار: 2023 February 04    -    ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
دانشمندان راز مدفون یک اشراف‌زاده فرانسوی قرن هفدهمی را ۴۰۰ سال پس از مرگش کشف کردند: او از سیم طلا برای جلوگیری از افتادن دندان‌هایش استفاده می کرد. جسد آن دالگاره که در سال ۱۶۱۹ درگذشت، در حین کاوش های باستان شناسی در Chateau de Laval در شمال غربی فرانسه در سال ۱۹۸۸ کشف شد.

یک اشراف‌زاده قرن هفدهمی رازی مبتکرانه برای حفظ دندان‌هایش داشت(یک پزشک)

یک اشراف‌زاده قرن هفدهمی رازی مبتکرانه برای حفظ دندان‌هایش داشت(یک پزشک)«تابناک با تو» - دانشمندان راز مدفون یک اشراف‌زاده فرانسوی قرن هفدهمی را ۴۰۰ سال پس از مرگش کشف کردند: او از سیم طلا برای جلوگیری از افتادن دندان‌هایش استفاده می کرد.

جسد آن دالگاره که در سال ۱۶۱۹ درگذشت، در حین کاوش های باستان شناسی در Chateau de Laval در شمال غربی فرانسه در سال ۱۹۸۸ کشف شد. پیکر او مومیایی شده در تابوت سربی پیدا شد و اسکلت – و دندان های او – به خوبی حفظ شده بود.

در آن زمان، باستان شناسان متوجه شدند که او یک پروتز دندانی دارد، اما آنها ابزار اسکن پیشرفته برای یافتن اطلاعات بیشتر نداشتند.

۳۵ سال بعد، تیمی از باستان‌شناسان و دندانپزشکان تشخیص دادند که دلگاره از بیماری پریودنتال رنج می برد که باعث لق شدن دندان هایش می‌شد. این تحقیق در مجله علمی باستان‌شناسی منتشر شده است.

اسکن “پرتو مخروطی” که از اشعه ایکس برای ساخت تصاویر سه بعدی استفاده می کند، نشان داد که از سیم طلایی برای نگه داشتن و سفت کردن چندین دندان او استفاده شده است. او همچنین یک دندان مصنوعی از عاج فیل داشت و نه اسب آبی که در آن زمان محبوب بود.

اما این کار دندانپزشکی تزئینی فقط وضعیت را بدتر کرد. به گفته محققان، سیم‌های طلا در طول سال‌ها نیاز به سفت شدن مکرر داشتند که باعث بی‌ثباتی بیشتر دندان‌های مجاور می‌شد.

دالگاره احتمالاً بیش از دلایل پزشکی به خاطر وضعیت ظاهری دندانش‌هایش و تاثیری که بر ارزش و رتبه‌اش در جامعه می‌گذاشت، ناراحت بود.

کولتر به خبرگزاری فرانسه گفته: «آمبروز پار»، معاصر دلگاره که پزشک چندین پادشاه فرانسوی بود و پروتزهای دندانی مشابهی را طراحی کرد، ادعا کرد که «اگر بیمار بی دندان باشد، گفتارش فاسد می شود!»

کولتر افزود، لبخند زیبا به ویژه برای دلگاره، یک فرد اجتماعی «جنجال‌برانگیز» که دو بار بیوه شده بود، «و شهرت خوبی نداشت» اهمیت داشت.

او یک پروتستان بود که در جنگ های مذهبی فرانسه در اواخر دهه ۱۵۰۰ علیه کاتولیک‌ها جنگید.

یک اشراف‌زاده قرن هفدهمی رازی مبتکرانه برای حفظ دندان‌هایش داشت(یک پزشک)

در سن ۲۱ سالگی، او یک بار بیوه شده بود.

هنگامی که کشور در هشتمین جنگ مذهبی فرو رفت، دلگاره و پسرش مجبور شدند از نیروهای کاتولیک پنهان شوند در حالی که اموال آنها توسط پادشاه تصرف شده بود.

پسرش سپس به مذهب کاتولیک گروید و برای جنگ به مجارستان رفت و در سن ۲۰ سالگی در جنگ جان باخت.

پس از بیوه شدن برای بار دوم، دلگاذه بر اثر بیماری در سن ۵۴ سالگی درگذشت.

کولتر گفت: دندان‌های دلگاره نشان می دهد که او استرس زیادی را پشت سر گذاشته است

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی تخمین زده می شود که بیماری های پریودنتال شدید تقریباً یک پنجم بزرگسالان جهان را درگیر می‌کند.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار