خیار تلخ؛ یک میوه شگفت انگیز!
کد خبر: ۲۷۰۱۰۶
تاریخ انتشار: 2023 February 04    -    ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
خیار تلخ با نام علمی Momordica charantia که تحت عنوان کدوی تلخ، خربزه تلخ یا کارلا نیز شناخته می‌شود، نام یک گونه از تیره کدوییان است. این میوه غالبا در اوکیناوا ژاپن می‌روید، اما امکان پرورش آن در دیگر نقاط جهان هم وجود دارد. نه تنها خود این گیاه در قالب یک میوه چه به صورت تازه و چه خشک شده حاوی مزایای سلامتی فراوانی است...

خیار تلخ؛ یک میوه شگفت انگیز! (عصرایران)

خیار تلخ؛ یک میوه شگفت انگیز! (عصرایران)«تابناک با تو» - خیار تلخ مدت هاست که به دلیل کاربرد‌های متنوع خود مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از درمان‌های دارویی غیر غربی مانند آیورودا و طب سنتی چینی گنجانده شده است.

خیار تلخ با نام علمی Momordica charantia که تحت عنوان کدوی تلخ، خربزه تلخ یا کارلا نیز شناخته می‌شود، نام یک گونه از تیره کدوییان است. این میوه غالبا در اوکیناوا ژاپن می‌روید، اما امکان پرورش آن در دیگر نقاط جهان هم وجود دارد. نه تنها خود این گیاه در قالب یک میوه چه به صورت تازه و چه خشک شده حاوی مزایای سلامتی فراوانی است، بلکه امروزه از نوشیدنی آن نیز استفاده گسترده‌ای می‌شود.

این میوه را می‌توان از طریق فروشگاه‌های آنلاین و یا عطاری‌ها تهیه کرد.

در واقع آب کارلا یک نوشیدنی است که از میوه‌ای با پوست خشن تهیه می‌شود. همانطور که از نام آن مشخص است، میوه و آب آن طعم تلخی دارند که برخی آن را ناخوشایند می‌دانند. با این حال، آب کارلا به دلیل فواید سلامتی مختلف که شامل کاهش فشار خون و بهبود سلامت پوست است، محبوبیت بالایی یافته است. گفتنی است نکاتی که در ادامه توضیح داده می‌شوند، از طریق مقالات مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی هستند.

خیار تلخ؛ یک میوه شگفت انگیز! (عصرایران)

اطلاعاتی درباره خیار تلخ

این میوه واضحا دارای پوستی خشن و ناهموار است و به طور کلی در دو نوع خربزه تلخ چینی و هندی یافت می‌شود.

گونه چینی حدود ۲۰ سانتی متر رشد می‌کند و غالبا به رنگ سبز کم رنگ دیده می‌شود. پوست آن نیز برآمدگی‌های صاف و زگیل مانند دارد. در مقابل گونه هندی کوچکتر است و تقریبا ۱۰ سانتی متر طول دارد، با انتهای نوک تیز و به رنگ سبز تیره. هر دو گونه دارای گوشت سفید در داخل خود هستند که با رسیدن میوه تلخ‌تر می‌شود. از هر دو این‌ها می‌توان برای تهیه آب کارلا استفاده کرد.

به منظور تهیه آب کارلا تنها کافیست یک دستور بسیار ساده را دنبال کنید؛ مخلوط کردن خربزه تلخ خام با آب. برخی از افراد با افزودن کمی نمک و یا آب لیمو این ترکیب را خوشمزه‌تر می‌کند. این میوه یک افزودنی رایج در غذا‌های مناطق نیمه گرمسیری مانند کارائیب، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش‌هایی از چین است. آب آن نیز ترکیبی مقوی و محبوب در این مناطق و حتی بخش‌های دیگر جهان به شمار می‌رود.

ارزش غذایی

آب کارلا مملو از چندین ماده مغذی مهم است. به عنوان مثال، مخلوط کردن ۹۳ گرم خربزه تلخ خام با ۱۱۸ میلی لیتر آب تصفیه شده، مواد مغذی زیر را ارائه می‌دهد:

- کالری: ۱۶

- کربوهیدرات: ۳.۴ گرم

- فیبر: ۲.۶ گرم

- پروتئین: ۰.۹ گرم

- چربی: ۰.۲ گرم

- ویتامین ث: ۹۵ درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (RDI)

- فولات: ۱۷ درصد از RDI

- روی: ۱۰ درصد از RDI

- پتاسیم: ۶ درصد از RDI

- آهن: ۵ درصد از RDI

ویتامین آ: ۴ درصد از RDI

- سدیم: ۰ میلی گرم

آب کارلا مقادیر کافی از ویتامین ث را برای بدن فراهم می‌کند؛ آنتی اکسیدانی که در ارتقای ایمنی، سلامت مغز و ترمیم بافت‌ها نقش دارد. این میوه همچنین منبع خوبی از پروویتامین A است. ماده‌ای که بدن ما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند و در راستای کمک به حفظ سلامت سیستم بینایی و پوست بسیار موثر است.

علاوه بر این، هر ۹۳ گرم خربزه تلخ مخلوط شده با آب حدود ۸ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه برای حمایت از روند هضم سالم را تامین می‌کند. فیبر رژیمی همچنین می‌تواند به کنترل قند خون نیز کمک کند.

خیار تلخ؛ یک میوه شگفت انگیز! (عصرایران)

فواید سلامتی

خیار تلخ مدت هاست که به دلیل کاربرد‌های متنوع خود مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از درمان‌های دارویی غیر غربی مانند آیورودا و طب سنتی چینی گنجانده شده است.

- می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند

چندین مطالعه نشان داده اند که آب کارلا یا خود میوه ممکن است به مدیریت سطح قند خون کمک کند. چنین عملکردی ناشی از سه ماده اصلی در ترکیب خیار تلخ است که دارای خواص کاهنده گلوکز خون هستند: پلی پپتید-p، چارانتین و ویسین.

تصور می‌شود که پلی پپتید-p به شیوه‌ای مشابه انسولین عمل می‌کند؛ هورمون مهمی که با تسهیل جذب قند از خون به سلول‌ها و بافت‌ها به تنظیم قند خون یاری می‌رساند.

- سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

آب کارلا منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین ث و پروویتامین A است که هر دو برای سلامت پوست و بهبود زخم مهم هستند. در یک مطالعه موش‌هایی که به صورت موضعی با عصاره خربزه تلخ تحت درمان قرار گرفتند، بهبود قابل توجه و سریعتر زخم را تجربه کردند. این تاثیر حتی در موش‌های مبتلا به دیابت نیز مشاهده شد.

در روش‌های درمانی غیر غربی، از آب کارلا برای مدیریت علائم پسوریازیس، اگزما و انواع زخم‌ها استفاده می‌شود. با این حال، چنین پتانسیل‌هایی باید به طور رسمی در مطالعات انسانی نیز مورد بررسی قرار گیرند.

- به کاهش وزن یاری می‌رساند

در یک مطالعه به ۴۲ شرکت‌کننده روزانه ۴.۸ گرم عصاره خربزه تلخ داده شد. در ادامه مشخص شد که داوطلبان مقدار قابل توجهی از چربی‌های شکم خود را از دست داده اند. پس از گذشت ۷ هفته، سایز دور کمر آن‌ها به طور متوسط ۱.۳ سانتی متر کاهش یافته بود. در حالی که این مطالعه نتوانست علت دقیق کاهش وزن را تعیین کند، اما واضح است که چرا آب کارلا می‌تواند یک مکمل عالی برای رژیم کاهش وزن باشد؛ این ترکیب سرشار از فیبر، کم کالری و آبرسان است.

ترکیب مذکور می‌تواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید، زیرا فیبر در دستگاه گوارش کندتر از کربوهیدرات‌های ساده حرکت می‌کند. با توجه به اینکه کارلا از احساس گرسنگی جلوگیری می‌کند، ممکن است فرد را از مصرف غذا‌هایی که کالری بیشتر و مواد مغذی کمتری دارند، باز دارد.

منبع: عصرایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار