تماشای دنباله‌دار سبز رنگ را از دست ندهید
کد خبر: ۲۷۰۰۵۰
تاریخ انتشار: 2023 February 01    -    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
دنباله دار سبز کمیاب که آخرین بار حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش دیده شده است، نزدیک ترین فاصله خود را به زمین خواهد داشت.

دنباله دار سبز کمیاب که آخرین بار حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش دیده شده است، نزدیک ترین فاصله خود را به زمین خواهد داشت.

 

 
تماشای دنباله‌دار سبز رنگ را از دست ندهید

این جرم کیهانی که با نام C/۲۰۲۲ E۳ (ZTF) شناخته می شود، از ابر اورت در نزدیکی حومه منظومه شمسی می آید. این توپ در ۱ فوریه نزدیک به ۴۵ میلیون کیلومتر از زمین می گذرد. توپ یخ زده هر ۵۰۰۰۰ سال یک بار به دور خورشید می چرخد، که نشان می دهد آخرین بار در عصر حجر، زمانی که نئاندرتال ها در جهان پرسه می زدند، از زمین گذشت. بسیاری از دنباله دارها مدارهای وسیعی به دور خورشید ما دارند که ممکن است دهه ها طول بکشد تا آنها به آسمان سیاره ما بازگردند. دنباله‌دارها، مانند دنباله‌دار معروف هالی، فقط هر ۷۵ سال یک‌بار از زمین قابل مشاهده هستند، که باعث می‌شود یک بار در زندگی اتفاق بیفتند.

C/۲۰۲۲ E۳ با استفاده از تأسیسات گذرا Zwicky در کالیفرنیا در مارس ۲۰۲۲ کشف شد. درخشش سبز این دنباله‌دار ناشی از تشعشعات UV از خورشید است که جو اطراف سطح آن را روشن می‌کند. C/۲۰۲۲ E۳ اخیراً به اندازه کافی روشن شده است که بتوان آن را با چشم غیر مسلح در محیط های کم نور دید.

ستاره دنباله‌دار چیست؟

ستاره دنباله دار یک جرم کوچک نجومی است که از یخ، غبار و سنگ به دور خورشید می چرخد. با نزدیک شدن ستاره های دنباله دار به خورشید، گرما باعث ذوب شدن یخ و انتشار گاز و غبار می شود و در نتیجه یک کمای درخشان و قابل مشاهده در اطراف هسته ایجاد می شود. یک دنباله دار با کما و دم بلند و درخشانش که همیشه از خورشید دور می شود متمایز می شود. تصور می‌شود که آنها آثار اولیه منظومه شمسی هستند و مطالعه آنها می‌تواند دانشی را در مورد شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی آشکار کند.

این فرآیند به دنباله‌دارها «دم» غبارآلود متمایزشان را می‌دهد، که به نظر می‌رسد در طول منظومه شمسی میلیون‌ها کیلومتر در پشت آن‌ها پخش می‌شوند.

فرض بر این است که این دنباله دار از ابر اورت، یک لایه کروی از ذرات یخ زده که بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰ واحد نجومی (AU) از خورشید ما قرار دارد، سرچشمه گرفته است.

برای اینکه تصوری از دور بودن آن به شما بدهیم، یک AU برابر است با میانگین فاصله بین زمین و خورشید که حدود ۹۳ میلیون مایل است.

بهترین زمان برای دیدن این ستاره دنباله‌دار

بنابراین، چگونه می توانید این دنباله دار را که تا ۵۰۰۰۰ سال دیگر یا بیشتر دیده نمی شود، برای خودتان ببینید؟ چهارشنبه و پنجشنبه این هفته، این دنباله دار در فاصله ۲۷ میلیون مایلی (۱ و ۲ فوریه) به زمین نزدیک می شود. بهترین زمان برای دیدن دنباله دار صبح زود و اندکی قبل از طلوع آفتاب است.

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار