صنعت مد چگونه استفاده از چرم حیوانات وحشی را توجیه می‌کند؟
کد خبر: ۲۶۹۹۵۶
تاریخ انتشار: 2023 January 31    -    ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کیف‌های پوست عجیب و خاص در سنگاپور بسیار محبوب‌اند. سال گذشته لویی‌ویتون دو کارگاه جدید در پاریس راه‌اندازی کرد که بر روی پوست‌های عجیب و کیف‌های فوق‌لوکس تمرکز دارند، و به این ترتیب به رقابت با هرمس می‌پردازد که مدت‌هاست سازنده گران‌قیمت‌ترین کیف‌های دستی در جهان شناخته می‌شود.

صنعت مد چگونه استفاده از چرم حیوانات وحشی را توجیه می‌کند؟تابناک باتو ــ کیف‌هایی که از پوست‌های خاص و کمیابی چون کروکودیل یا مار ساخته می‌شوند، همانند کت‌های خز و پوست طبیعی، از دید بسیاری از افراد و فعالان حقوق حیوانات، محصولات مناسبی نیستند. در سال‌های اخیر، برخی از خانه‌های مد، مانند بربری، شانل، هوگو باس و پل اسمیت، اعلام کردند که دیگر از پوست تمساح، کروکودیل و مار پایتون در محصولات خود استفاده نخواهند کرد.

صنعت مد چگونه استفاده از چرم حیوانات وحشی را توجیه می‌کند؟

اما درمقابل تقاضای برخی از مصرف‌کنندگان ثروتمند کیف‌های ساخته‌شده از پوست این حیوانات، که مهارت زیادی برای ساختشان لازم است، برخی از خانه‌های مد نامدار همچنان به تولید آن‌ها ادامه می‌دهند.

کیف‌های بیرکین هرمس که از پوست کروکودیل ساخته می‌شوند، علی‌رغم قیمت زیادشان از پرطرفدارترین‌ها محسوب می‌شوند.

گوچی نیز در یکی از کارزار‌های تبلیغاتی اخیر خود با حضور داکوتا جانسون، هنرپیشه و مدل آمریکایی، کیفی از چرم تمساح را به نمایش گذاشت.

سال گذشته لویی‌ویتون دو کارگاه جدید در پاریس راه‌اندازی کرد که بر روی پوست‌های عجیب و کیف‌های فوق‌لوکس تمرکز دارند، و به این ترتیب به رقابت با هرمس می‌پردازد که مدت‌هاست سازنده گران‌قیمت‌ترین کیف‌های دستی در جهان شناخته می‌شود.

کیف‌های پوست عجیب و خاص در سنگاپور نیز بسیار محبوب‌اند، و خانه‌های مدی چون ایتان کی، کوانپن، و نانکای به‌واسطه طراحی آن‌ها، برای خود شهرتی دست‌وپا کرده‌اند.

ایتان کُه، موسس خانه مد ایتان کی که به‌واسطه ساخت کیف‌های سفارشی برای هیلی بیبر، جنیفر لوپز و شاهزاده خانم‌ها بئاتریس و اوژنی معروف شده است، به «ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست» می‌گوید که چرم تمساح به اندازه الماس ارزشمند است، و از آنجایی که اغلب چرم‌های عجیب، کمیاب و استثنایی‌اند و قیمت‌های آن‌ها هر سال افزایش می‌یابد، مجموعه‌داران و کلکسیونرها به آن‌ها علاقه‌مندند.

صنعت مد چگونه استفاده از چرم حیوانات وحشی را توجیه می‌کند؟

جاناتان کوان، مدیر پروژه‌های ویژه در کوانپن که کیف‌هایی با چرم تمساح و کروکودیل تولید می‌کنند، به «ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست» می‌گوید چرم به‌دلیل بافت طبیعی، منحصربه‌فرد و زیبایی که دارد، جذاب است. برای اینکه ویژگی‌های یک چرم زیبا به‌خوبی نشان داده شود، به مجموعه‌ای از مهارت‌های تخصصی نیاز است. حرفه‌ای‌ها قدر زمان، هنر و تلاشی که برای طراحی یک کیف دستی تمساح صرف شده است را می‌دانند.

خود اصطلاح پوست خاص و کمیاب (exotic skin) مخصوصا در دورانی که طراحان بیشتری به مواد گیاهی روی می‌آورند، می‌تواند موضوع بحث کاملی درباره اخلاقیات این تجارت پیش بکشد، اما خانه‌های مد معتبر تمام تلاش خود را می‌کنند تا پایداری را در فرایند پیدا کردن منابع، و شیوه تولید خود بگنجانند.

به‌عنوان مثال، می‌توان برای اطمینان از بقای گونه‌ها و حفظ جوامع بومی، بخشی از درآمد حاصل از چرمی که از مزارع قانونی تمساح‌ها به‌دست می‌آید را به برنامه‌های حفاظت از حیات وحش اختصاص داد.

هنگ لانگ، پدر بزرگ کُه کارخانه چرم تمساح هنگ‌لانگ را در سال ۱۹۷۸ تاسیس کرد. کُه درباره حقوق حیوانات در این صنعت می‌گوید که در کسب‌وکار خود، رویکرد اخلاقی و احترام به حیوانات را مد نظر قرار می‌دهند، و فقط از چرم‌ تمساح‌هایی که منبع اخلاقی و تاییدشده دارند، در تولید کالاهای چرمی لوکس خود استفاده می‌کنند.

کُه اضافه می‌کند که در طول چند نسل‌، برای پاسخ‌دادن به نیاز متقاضیان محصولات پوست تمساح، برنامه‌ها و زیست‌بوم‌های منظمی برای نجات این گونه ساخته شده‌ است. خانه مد ایتان کی در مسیر رسیدن به توسعه پایدار و برای احترام به حقوق حیوانات، به این گواهی‌های قابل ردیابی متعهد است.

با این‌حال، برخی از طراحان رویه سابق خود در استفاده از پوست‌های خاص و کمیاب را برای ارائه تصویر جدیدی از نام تجاری (برند) خود تغییر داده‌اند. مثلا گه لینگ لینگ ( Goh Ling Ling) از خانه مد لینگ وو که با کیف‌های پوست مار معروف شده بود، از دو سال پیش چرم‌های خاص و کمیاب را با چرم گاو جایگزین کرد.

هرچند که چرم مار ردپای کربن کمتری نسبت‌به چرم گاو دارد و از این نظر پایدارتر است، اما لینگ از دلیل اخلاقی دیگر برای این تغییر صحبت کرد: «صنعت گوشت گاو به‌قدری عظیم است که باید از پوست آن به‌عنوان یک محصول جانبی صنایع غذایی، به‌درستی استفاده کرد.»

لینگ علاوه‌بر این، با استفاده از چرم «وگان» نیز مخالف است، زیرا در آن از پلاستیک استفاده می‌شود که درنهایت تجزیه‌ناپذیر است.

این تغییرات در خانه‌های مد علاوه‌بر اینکه به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، جامعه هدف آن‌ها را نیز گسترده‌تر می‌کند و به جوان‌های بیشتری امکان خرید این محصولات را می‌دهد.

منبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار