این عکس، یعنی پایان ارتباط ایران و آذربایجان؟
کد خبر: ۲۶۹۸۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 January 29    -    ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
دیپلمات‌ها و اعضای سفارت آذربایجان با هواپیمایی که پیکر سرتیم حفاظت این سفارتخانه را حمل می‌کرد، تهران را به مقصد باکو ترک کردند.

دیپلمات‌ها و اعضای سفارت آذربایجان با هواپیمایی که پیکر سرتیم حفاظت این سفارتخانه را حمل می‌کرد، تهران را به مقصد باکو ترک کردند.

 

 

بر اساس گزارش رویترز سفارت آذربایجان گزارش داد که کارکنان سفارت این کشور در تهران و اعضای خانواده آن‌ها امروز یکشنبه (۲۹ ژانویه، نهم بهمن) ساختمان سفارتخانه را ترک کردند.

خبرگزاری‌های آذربایجان با انتشار این تصویر از تخلیه سفارت کشورشان در تهران خبر دادند.

 

این عکس، یعنی پایان ارتباط ایران و آذربایجان؟

 

پیش‌تر، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت که دولت این کشور به منظور انتقال پیکر اُرخان عسگروف کارمندی که جان خود را در حمله مسلحانه جمعه به سفارت جمهوری‌ آذربایجان در تهران از دست داد، هواپیمایی به تهران فرستاد و دیپلمات‌ها و اعضای سفارت آذربایجان با این هواپیما تهران را به مقصد باکو ترک کردند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان صبح جمعه از حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران خبر داد که در پی آن یک دیپلمات این کشور کشته و دو دیپلمات دیگر هم مجروح شدند. این وزارتخانه همچنین اقدام به احضار سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو کرد.

به نوشته رویترز، باکو در دیدار با سفیر ایران اعلام کرد کارکنانش را از تهران خارج می‌کند اما جزئیات بیشتری از جمله در این خصوص که آیا این سفارتخانه به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا نه، ارائه نکرد.

در پی این حادثه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، از دستگیری ضارب خبر داد و گفت که نتیجه بررسی‌های اولیه، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است و از رسانه‌ها خواست از گمانه زنی بپرهیزند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخلیه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز عنوان کرد: سفارت و اقامتگاه دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به هم پیوسته قرار دارد. اتفاقی که امروز رخ داده است خانواده‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی قرار دارد، اظهار داشت: اما برای انتقال پیکر دیپلماتی که فوت شد و همچنین بازگرداندن آرامش روانی به محیط کارکنان سفارت در تهران از طریق همکارانمان با آقای سفیر و خود من با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در تماس هستیم و امیدواریم بهترین و مناسب‌ترین تصمیم اتخاذ شود.

فعالیت سفارت آذربایجان در تهران ادامه خواهد داشت

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با حضور تعدادی دیپلمات و کارکنان این سفارت کماکان ادامه خواهد داشت.

این منبع منبع آگاه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از انتقال پیکر عضو جان باخته و دو مجروح حادثه‌ سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و شماری از کارکنان این سفارت و خانواده‌های آنان به باکو توسط یک پرواز اختصاصی خبر داد.

وی همچنین در مورد فعالیت سفارت آذربایجان در ایران و برخی از اخبار منتشر شده در این ارتباط  تصریح کرد: فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران با حضور تعدادی دیپلمات و کارکنان این سفارت کماکان ادامه خواهد داشت.

تجارت نیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
11
1
کشورهای از دست رفته را به خاک ایران ضمیمه خواهیم کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار