عناصر مهم در طراحی داخلی اداری
کد خبر: ۲۶۹۸۱۴
تاریخ انتشار: 2023 February 05    -    ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
اطمینان از اینکه محل کار شما مکانی پربار و در عین حال مشوق کار کردن پرسنل باشد، کار آسانی نیست. از چیدمان گرفته تا طراحی داخلی و محیط مناسب، هرکسی ایده‌های متفاوتی در مورد چگونگی طراحی داخلی یک دفتر کار دارد. برخی معتقد هستند دفاتر یا اتاق‌های ساده، تنها راه برای اطمینان از تمرکز کارکنان بر کارشان هستند.

عناصر مهم در طراحی داخلی اداری(دکوبوم)

عناصر مهم در طراحی داخلی اداری(دکوبوم)«تابناک با تو» - اطمینان از اینکه محل کار شما مکانی پربار و در عین حال مشوق کار کردن پرسنل باشد، کار آسانی نیست. از چیدمان گرفته تا طراحی داخلی و محیط مناسب، هرکسی ایده‌های متفاوتی در مورد چگونگی طراحی داخلی یک دفتر کار دارد. برخی معتقد هستند دفاتر یا اتاق‌های ساده، تنها راه برای اطمینان از تمرکز کارکنان بر کارشان هستند. در حالی که برخی دیگر یک طرح، رنگارنگ، زیبا و خلاقانه را می‌پسندند. فراتر از اینکه موافق و مخالف کدام گروه باشید، یک سری اصول کلی در طراحی داخلی محیط اداری وجود دارد. با ما همراه باشید تا عناصر مهم در طراحی داخلی اداری را مورد بررسی قرار دهیم.

عناصر اصلی در طراحی داخلی اداری

طراحی خوب فضای داخلی اداری نه تنها راحتی کارمندان را فراهم می‌کند، بلکه بهره‌وری آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد؛ بنابراین به آن به عنوان ابزاری نگاه کنید که باعث خوشحالی و ایجاد انگیزه کار در کارکنان اداره می‌شود. همچنین طراحی خوب فضا، تاثیر مثبتی بر مشتریان و ارباب‌رجوع که باید با کارکنان شما تعامل داشته باشند، خواهد داشت و از این رو، منجر به پیشبرد بهتر امور می‌شود.

به همین دلیل است که در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها مایل به سرمایه‌گذاری در طراحی داخلی فضا‌های اداری خود هستند. با این حال، رسیدن به چنین اهدافی بدون کمک یک طراح داخلی حرفه‌ای کاملا دشوار و حتی ناممکن خواهد بود.

چندین عنصر مهم وجود دارند که در اکثر طرح‌های موفق اداری به کار می‌روند. این عناصر مهم در طراحی داخلی اداری را می‌توان در ساختمان‌های اداری اعمال کرد تا به یک محیط راحت و پویا تبدیل شوند. در اینجا برای کمک به شما در ایجاد یک طراحی داخلی اداری مناسب، به ۱۰ نکته مهم اشاره می‌کنیم.

۱. چیدمان معقول

به خاطر داشته باشید که طراحی داخلی اداری برای افرادی است که باید در آرامش کار کنند. اگر افراد حواسشان پرت شود، این امر به کاهش بهره‌وری آن‌ها خواهد انجامید؛ بنابراین قرار دادن میز‌ها در کنار مسیر‌های پر رفت‌وآمد، آشپزخانه یا دستگاه‌های فتوکپی پر سروصدا به هیچ وجه مفید نیست. به یاد داشته باشید که کارگران شاد و دارای تمرکز، حتما بازده بیشتری هم خواهند داشت.

یک ایده طراحی داخلی مناسب باید از دستورالعمل‌های ایمنی و تخلیه آتش‌سوزی نیز پیروی کند؛ بنابراین نوع مبلمانی که استفاده می‌کنید و فاصله آن‌ها از یکدیگر بسیار مهم است. به عنوان مثال، میز‌های چندنفره را می‌توان کنار هم قرار داد و فضای اتاق را برای استفاده چند نفر و انجام پروژه‌های گروهی بهینه کرد.

علاوه بر این، فضا باید امکان تحرک کافی را به کارکنان بدهد تا بتوانند در طول روز احساس راحتی کنند و عملکرد ثابتی داشته باشند. این جنبه، به محیط کار و فرهنگ آن نیز بستگی دارد. طراحی اداری برای فضا‌های کوچک با استفاده از عناصر خاصی مانند آینه می‌تواند فضای اداره را بزرگ‌تر جلوه دهد.

عناصر مهم در طراحی داخلی اداری(دکوبوم)

۲. فضا

طراحی جادار یکی از عناصر مهم در طراحی داخلی اداری است. یعنی باید مطمئن شد که کارمندان به شکل افراطی در کنار هم قرار نداشته باشند. چیدمان در دفاتر اداری باید به‌گونه‌ای باشد که به اندازه یک کمد یا یک میز یک متری بین آن‌ها فاصله وجود داشته باشد. اگر کارمندان بیش از حدی را وارد یک محیط کنید، حواس‌پرتی و سروصدا را افزایش داده‌اید و درنتیجه، بازده کار کاهش می‌یابد. اگر مشکل کمبود فضا دارید، می‌توانید میز‌های دوطرفه را در نظر بگیرید تا فضای کار بیشتری داشته باشید.

طراحی اداری باید به بهره‌وری مسیر عبور و مرور افراد بیانجامد. یعنی برای رسیدن به مقصد، نیاز به عبور از یک مسیر پیچیده و راه رفتن از روی انبوه جعبه‌ها نباشد. این امر به کارمندان اجازه می‌دهد به راحتی از جایی به جای دیگر حرکت کنند و تعامل آن‌ها با امکانات موجود برای بهینه‌سازی کار‌ها نیز تسهیل می‌شود. اگر طراحی مسیر عبور و مرور کارکنان به خوبی صورت بگیرد، باعث ایجاد توهم فضای باز می‌شود؛ بنابراین کارکنان کمتر احساس بسته بودن و عدم آزادی عمل خواهند داشت.

۳. نور و هوای طبیعی

نور کافی و هوای طبیعی از عناصر مهم در طراحی داخلی اداری به شمار می‌روند. کمبود نور و هوای طبیعی می‌تواند منجر به احساس تنبلی و استرس در کارمندان و درنتیجه، کاهش بهره‌وری آنان شود. نور خورشید به تولید ویتامین D کمک می‌کند که تاثیر زیادی بر خلق‌وخو دارد. همچنین ساعت بدن را کنترل خواهد کرد و همه افراد را بیدارتر و سرحال‌تر می‌کند.

وجود پنجره‌های کافی می‌تواند نور خورشید را تامین کند و همچنین سطح اکسیژن و رطوبت هوا را تنظیم نماید. این در حالی است که استفاده از تهویه مطبوع در اتاق‌های بدون پنجره نیز باعث افزایش سطح اکسیژن و کاهش خستگی خواهد شد. اگر محیط اداری پنجره نداشته باشد، می‌توان پانل‌های شیشه‌ای را روی پارتیشن‌های مات نصب کرد.

بر اساس چیدمان اتاق و معماری کلی فضای کار، تا حد امکان می‌توان از نور طبیعی برای کمک به این جنبه بهره برد. در عین حال، این کار می‌تواند به کاهش مبلغ قبض برق در آینده کمک زیادی کند.

عناصر مهم در طراحی داخلی اداری(دکوبوم)

۴. رنگ‌آمیزی

لازم نیست دفاتر اداری حتما ظاهری معمولی و یکنواخت داشته باشند و از دیوار‌های سفید، سیاه یا خاکستری تشکیل شوند. اگرچه به نظر می‌رسد این یک راه‌حل سریع و اقتصادی باشد، اما در طراحی اداری مدرن حتما باید روانشناسی رنگ‌ها را هم در نظر گرفت.

امروزه رنگ‌ها یکی از راه‌هایی هستند که برای انتقال پیام‌های خودمان به آن‌ها نیاز داریم. چندین مطالعه در طول سالیان اخیر نشان می‌دهند که رنگ‌های خاص بر احساسات و رفتار فرد تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، ترکیب رنگ‌های قرمز و زرد ممکن است باعث تحریک گرسنگی در افراد شود؛ بنابراین می‌توان از این مورد از عناصر مهم در طراحی داخلی اداری استفاده کرد و با رنگ‌آمیزی، اداره را طوری طراحی نمود که پیام خاصی به افراد منتقل شود. با این حال، لطفا توجه داشته باشید که همه چیز باید تعادل داشته باشد، زیرا یک اتاق رنگارنگ می‌تواند منجر به استرس و خستگی ذهنی بیشتر شود. از سوی دیگر، کمبود رنگ می‌تواند بر بهره‌وری فرد تاثیر بگذارد و حتی خلق‌وخوی او را به هم بریزد.

۵. امکانات کافی برای استراحت

داشتن یک منطقه استراحت مجزا و آرام که به خوبی مجهز شده باشد، می‌تواند بهره‌وری کارمندان و کارکنان را به طور چشمگیری افزایش دهد. یک استراحت با کیفیت خوب در مکانی که آرامش ذهن را فراهم کند و محرک‌های بصری تغییر کنند، باعث افزایش بهره‌وری در هنگام بازگشت کارمندان به میز کار می‌شود. زیرا آن‌ها احساس آرامش خود را با استراحت کافی باز می‌یابند و افکار درهم‌ریخته آن‌ها دوباره نظم می‌گیرد؛ بنابراین اختصاص مکانی برای استراحت افراد از عناصر مهم در طراحی داخلی اداری است که نباید مغفول بماند.

۶. راحتی

مبلمان با طراحی ارگونومیک، به‌ویژه صندلی‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش کارایی افراد داشته باشد. ناراحتی یا سروکار داشتن با مبلمانی که طراحی نامناسبی دارد، حواس‌پرتی بزرگی است و می‌تواند به ایجاد شرایط پزشکی در کارمندان و غیبت آن‌ها از کار منجر شود.

همچنین باید درباره تعادل در دمای هوا هم فکر کرد. زیرا یک دفتر یخبندان یا با گرمای بیش از حد اجازه نمی‌دهد کارکنان روی کارشان تمرکز کنند. این یک واقعیت ساده است که وقتی مردم راحت باشند، عملکرد بهتری خواهند داشت.

۷. گیاهان

گیاهان از دیگر عناصر مهم در طراحی داخلی اداری محسوب می‌شوند. آن‌ها نه تنها زیبایی محیط اداری را افزایش می‌دهند، بلکه می‌توانند خلاقیت را هم تقویت کنند. همچنین سطح اکسیژن را افزایش می‌دهند و گردوغبار و حشرات موجود در هوا را کاهش خواهند داد. این به نوبه خود می‌تواند احساس آگاهی کارکنان را افزایش دهد و احتمال غیبت ناشی از بیماری را پایین بیاورد.

عناصر مهم در طراحی داخلی اداری(دکوبوم)

۸. طراحی کف

کف‌پوش یکی از مهم‌ترین عناصر هر اتاق اداری به شمار می‌رود. از آنجایی که هر قطعه از مبلمان بخش خاصی از فضا را اشغال می‌کند، انتخاب کف‌پوش باید مطابق با آن‌ها انجام شود. انتخاب نوع کف‌پوش مناسب برای فردی بدون تجربه در زمینه طراحی داخلی، می‌تواند یک فرآیند بسیار پیچیده باشد. اما یک متخصص طراحی داخلی می‌تواند بهترین توصیه را بر اساس جنبه کلی اتاق و آنچه می‌خواهید بسازید، به شما ارائه دهد.

امروزه سازمان‌ها به استفاده از سطوح سخت مانند بتن اکسپوز، سنگ، چوب، کامپوزیت وینیل یا کاشی‌کاری لوکس تمایل دارند تا حس و زیبایی مدرن‌تری به فضای اداره اضافه کنند. کف‌پوش‌های سطح سخت بسیار بادوام و نسبتا بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند.

۹. طراحی سقف

طراحی مدرن از طراحی سنتی سقف در فضای اداری فاصله زیادی گرفته است. مثلا طراحی سقف باز می‌تواند ساختار ساختمان را به خوبی نمایان کند. این کار به افزایش ارتفاع سقف منجر می‌شود و تیر‌ها و کانال‌های ساختمان را برجسته خواهد کرد. این امر می‌تواند زیبایی‌شناسی صنعتی را با احساس فضای باز ترکیب کند و یکنواختی سقف‌های معمولی و رایج را از بین ببرد. معماری سقف باز همچنین با افزودن چند متر ارتفاع اضافی به فضای کار، این پتانسیل را دارد که فضا را افزایش دهد.

همچنین چراغ‌های محیطی ۲ در ۴ با نورپردازی آویز خطی یا نقطه‌ای، جایگزین لامپ‌های قدیمی شده‌اند و نور یکنواخت‌تر و پویاتری را ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید که اگر پروژه اداری با دقت برنامه‌ریزی نشود، سقف‌های باز می‌توانند چالش‌های زیادی را ایجاد کنند. قبل از تصمیم‌گیری برای بازسازی، توصیه می‌کنیم تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید یا برای کسب اطلاعات بیشتر، با گروه مجرب ما مشورت کنید.

عناصر مهم در طراحی داخلی اداری(دکوبوم)

۱۰. طراحی دیوار‌ها

حرکت به سمت دیوار‌های سفید در حال تبدیل شدن به یک روند در ادارات است. دیوار‌های سفید به خوبی به عنوان پس‌زمینه‌ای برای هر نوع هنر و هر طرح رنگی عمل می‌کنند. همچنین در صورتی که کسب‌وکار در مسیر تازه‌سازی طراحی یا برندسازی قرار داشته باشد، به کار می‌آید. رنگ سفید همچنین فضا را روشن می‌کند، به‌خصوص در جایی که نور طبیعی فراوانی وجود ندارد.

یک دفتر باز بدون تردید می‌تواند پویایی محیط کار را افزایش دهد. طراحی فضای باز از فرهنگ نیروی کار مشارکتی و خلاق پشتیبانی می‌کند و در عین حال کار تیمی، کارایی و شفافیت را در بین افراد به همراه دارد. این چیدمان همچنین دید بالایی را در کل فضا فراهم می‌کند و اتاق‌های مکعب و حالت کسل‌کننده و تکراری را از بین می‌برد. با این حال، هر محیط اداری متفاوت است؛ بنابراین حتما با کارشناسان امر مشورت کنید که کدام چیدمان بیشترین سود را برای بهره‌وری گروه و فرهنگ اداره شما به همراه دارد.

مسائلی که باید در نظر گرفت

رعایت تمامی عناصر مهم در طراحی داخلی اداری می‌تواند برای اکثر افراد کاملا چالش‌برانگیز باشد. اما هرگز فراموش نکنید که ظاهر دفتر به‌علاوه بسیاری از عوامل دیگر مانند رضایت کارکنان بر بهره‌وری و مشارکت آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

همه ما ترجیحات فردی داریم، اما آن‌ها را نباید مقدم بر نیاز‌های عموم افراد در محل کار قرار داد. یک طراح داخلی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین ایده‌ها را پیدا کنید. ایده‌هایی که برای همه یا بیشتر افرادی که در محل کار حضور دارند، خوشایند و قابل قبول باشند.

با این حال، خود شما نیز می‌توانید برای بهتر جلوه دادن مکان اداری ایده بدهید. اما نباید فقط برای راضی کردن ذائقه خودتان تلاش کنید. زیرا طراحی فضای داخلی اداری باید مطابق با قابل‌قبول‌ترین و استانداردترین متد‌ها باشد. به یاد داشته باشید که همه ما متفاوت هستیم، بنابراین، یک رویکرد با اهداف کلی، همان چیزی است که افراد باید در نظر بگیرند.

عناصر مهم در طراحی داخلی اداری(دکوبوم)

جمع‌بندی

وقتی نوبت به طراحی داخلی می‌رسد، فضا محدودیت دارد؛ بنابراین مطمئن شوید که اهداف خود را با یک برنامه‌ریزی درست پیاده می‌کنید. با در نظر گرفتن عواملی مانند محدودیت‌های هزینه و زمان شروع کنید که هردو آن‌ها ممکن است انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌کنید، داشته باشند. به این فکر کنید که چه مشکلی را می‌خواهید حل کنید و اینکه فضای کار به چه مواردی نیاز دارد.

شما باید یک فضای اداری شگفت‌انگیز طراحی کنید که کارمندان را برای بازگشت هرروزه هیجان‌زده کند. همکاران و کارمندان شما شایسته فضایی هستند که محرک، راحت و مساعد برای بهره‌وری باشد. با رعایت عناصر مهم در طراحی داخلی اداری می‌توانید فضایی را ایجاد کنید که همه افراد تمایل دارند در آن حضور داشته باشند. زیرا درنهایت، سرمایه‌گذاری در یک فضای کاری عالی می‌تواند به معنای موفقیت کلی سازمان باشد.

 

منبع: دکوبوم

برچسب ها: چیدمان ، داخلی ، اداری ، طراحی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار