هشدار تلافی‌جویانه ایران به طالبان در ماجرای حقابه
کد خبر: ۲۶۹۸۰۲
تاریخ انتشار: 2023 January 29    -    ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
 نماینده مجلس گفت: رئیس‌جمهور به وزارت امور خارجه تکلیف کرده که هر چه سریع‌تر با اتمام حجت به افغانستان حقابه هیرمند را بگیرند.

 نماینده مجلس گفت: رئیس‌جمهور به وزارت امور خارجه تکلیف کرده که هر چه سریع‌تر با اتمام حجت به افغانستان حقابه هیرمند را بگیرند.

 
 

محمد سرگزی، نماینده زابل درباره اوضاع تامین منابع آبی استان سیستان و بلوچستان در پی بارندگی‌های اخیر اظهار داشت: سیستان و بلوچستان استان پهناوری است که بارندگی در هر منطقه‌ای از آن آثار خاص خود را دارد. در حوزه شمال استان یعنی زابل، زهک، نیمروز، هامون، هیرمند و زاهدان از منابع چاه‌نیمه برای شرب استفاده می‌کنند که بارندگی‌های اندک هیچ تاثیری در بهبود ذخیره‌های منابع آبی نداشته است، بنابراین همچنان در منطقه شمال استان بحران آب وجود دارد و تنها منبع تامین آب هم تا اکنون ذخایر چاه‌نیمه‌ها بوده که قرار است بیش از یک میلیون نفر از مردم شمال استان از آن استفاده کنند. 

هشدار تلافی‌جویانه ایران به طالبان در ماجرای حقابه

بخش هایی از گفت و گوی سرگزی را در ادامه می خوانید:

اگرچه اقداماتی برای هدایت آب‌های مرزی و داخلی صورت می‌گیرد، مثلا به عنوان پروژه کوتاه‌مدت چاه‌های حرمک و دشت هامون و هدایت آب‌هایی در ایام سیلاب روانه شده است و همچنین خرید آب چاه‌های کشاورزی برای تامین آب شرب در نظر گرفته شده است.

در میان‌مدت انتقال آب از تهلاب و آب‌های ژرف مطرح است، در درازمدت نیز انتقال آب از دریای عمان در دستور کار است، بنابراین با وجود آب‌های چاه‌نیمه‌ها پس از اردیبهشت ماه این آب موجود نیست و باید هرچه زودتر برنامه‌های کوتاه‌مدت اجرایی و به بهره‌برداری برسد. 

در بودجه 1402 برای موضوع تهلاب اعتباری قریب به 2400 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، برای هدایت آب‌های مرزی 1500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تخصیص پیدا کرده و پروژه در حال اجرا است. برای چاه‌های حرمک و دشت هامون اعتبار قریب به 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که امیدوار هستیم با این اقدمات بخشی از مشکلات حل شود.

هر قدر ذخیره منابع و حجم آب چاه‌نیمه‌ها کمتر می‌شود به همان میزان کیفیت آب هم به واسطه افزایش سختی کمتر می‌شود، بنابراین باید از شیوه‌های دانش‌بنیان برای تصفیه آب و افزایش کیفیت استفاده شود. 

باتوجه به اینکه به فصل سیلاب‌ها نزدیک می‌شویم رئیس‌جمهور به وزیر امور خارجه ماموریت ویژه داد که برای برای گرفتن حقابه هیرمند رایزنی کنند، طبق معاهده 1351، 820 میلیون متر مکعب حقابه برای ایران پیش‌بینی شده اما در این سال‌ها این آب به کشور ما داده نشده است، بنابراین رئیس‌جمهور تکلیف کرده که هر چه سریع‌تر با اتمام حجت به افغانستان این حقابه را بگیرند.

در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به حوزه سیستان نیز به نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفته شد که به هیات حاکمه افغانستان اعلام کنند در صورتی که حقابه سیستان را ندهند تمام اتباعی را که در استان حضور دارند اخراج خواهند کرد.

باتوجه به اینکه فصل سیلاب را داریم حتما هیرمند آورده آبی خواهد داشت، بنابراین باید از طریق دیپماسی و کمیساریای آب پیگیری شود که حقابه را دریافت کنیم، در غیر این صورت ما دچار مشکل خواهیم شد.

ایلنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار