رونمایی از مجسمه زن فضانورد سرشناس
کد خبر: ۲۶۹۷۷۳
تاریخ انتشار: 2023 January 29    -    ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
مجسمه جدیدی از «سالی راید»(Sally Ride) اولین زن آمریکایی که به فضا سفر کرد، ساخته شده و قرار است ۴ ژوئیه سال جاری میلادی از آن در لس آنجلس رونمایی شود.

مجسمه جدیدی از «سالی راید»(Sally Ride) اولین زن آمریکایی که به فضا سفر کرد، ساخته شده و قرار است ۴ ژوئیه سال جاری میلادی از آن در لس آنجلس رونمایی شود.

 

فیلمساز آمریکایی «استیون باربر» با مجسمه سازان همکاری کرده است تا بار دیگر مجسمه‌ای از سالی راید ساخته شود. این دومین بار است که مجسمه وی ساخته می‌شود. پیشتر نیز یک مجسمه از راید ساخته شده بود که از آن مجسمه در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ رونمایی شد.

مجسمه جدید اما قرار است در چهارم ژوئیه سال ۲۰۲۳ و در خارج از کتابخانه و موزه ریاست جمهوری رونالد ریگان، واقع در غرب زادگاهش در لس‌آنجلس، به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از بناهای تاریخی زنانه که توسط استیون باربر طراحی شده است، رونمایی شود.

باربر که مجسمه برنزی راید را نیز طراحی کرده است، گفت: تعداد زیادی از نمادهای زنان مشهور در حوزه‌های علمی وجود دارد که می‌توانیم بسازیم.

مجسمه راید در نیویورک توسط برادران مجسمه ساز ساکن کلرادو به نام‌های «جورج» و «مارک لوندین» که با «جوی باینر» کار می‌کنند، ساخته شده است. باربر گفت از آنجا که مجسمه قبلی را «جورج» و «مارک لوندین» ساخته‌اند، مجسمه جدید راید را نیز آنها خواهند ساخت.

رونمایی از مجسمه زن فضانورد سرشناس

برادران لوندین همیشه با باربر همکاری می‌کنند و تاکنون سه مجسمه از فضانوردان نامی ساخته‌اند. آنها مجسمه‌ای از «جک سویگرت»(Jack Swigert) فضانورد ماموریت آپولو ۱۳ را در ساختمان کنگره ایالات متحده به همراه طراح دیگری ساختند. آنها با کمک باربر، بنای یادبودی برای سه خدمه آپولو ۱۱ در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا و همچنین بنای یادبودی برای سه فضانورد آپولو ۱۳ در مرکز فضایی هیوستون، نزدیک مرکز فضایی جانسون ناسا، ساختند.

سالی راید یکی از اولین زنانی بود که در سال ۱۹۷۸ توسط ناسا به عنوان بخشی از تلاش ناسا برای ارسال فضانوردان زن به فضا انتخاب شد و تبلیغ سفر او به فضا را نیز «نیکل نیکولز» بازیگر سیاه‌پوست فیلم «پیشتازان فضا»، انجام داد. سالی کریستن راید در سال ۱۹۷۸ میلادی به سازمان ناسا پیوست و نخستین سفر فضایی‌اش را در سال ۱۹۸۳ در سن ۳۲ سالگی با شاتل فضایی چلنجر به انجام رساند. سالی راید هنگام انجام این مأموریت نه تنها نخستین زن فضانورد آمریکایی، بلکه جوان‌ترین فضانورد آمریکایی نیز بود. راید دو بار به فضا رفت و این سفر را نیز در ماموریت‌های شاتل فضایی STS-۷ در ژوئن ۱۹۸۳ و در STS-۴۱-G در اکتبر ۱۹۸۴ انجام داد. پس از دوران فضانوردی، راید در کمیسیون راجرز(Rogers Commission) کار کرد تا تراژدی چلنجر را بررسی کند. شاتل فضایی چلنجر ۳۷ سال پیش در ۲۸ ژانویه ۱۹۸۶ در حین پرتاب منفجر شد و هر هفت فضانورد سرنشین آن کشته شدند.

مجسمه سالی راید، اولین زن آمریکایی که به فضا پرواز کرد، در خارج از موزه «Cradle of Aviation Museum» در لانگ آیلند، نیویورک در ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ رونمایی شد

از لحاظ تاریخی، کمبود مجسمه‌هایی از زنان تاثیرگذار و مشهور وجود دارد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۱، واشنگتن پست گزارش داد تنها ۳۹۴ مجسمه از زنان در سراسر ایالات متحده وجود دارد و این در مقایسه با ۴۷۹۹ مجسمه از مردان که در لیست مجسمه‌های موزه هنر آمریکا مؤسسه اسمیتسونیان وجود دارد، بسیار کمتر است. باربر گفت که به همین دلیل، او علاقه‌مند است تا بناهای دیگری از فضانوردان زن را ایجاد کند. او درباره برخی از ایده‌ها با افراد مشهور زنده یا در صورت فوت با خانواده و سایر ارتباطاتشان صحبت کرده است.

راید اخیراً در انجمن‌های متعدد دیگری مورد تقدیر قرار گرفته است. در اکتبر سال ۲۰۲۲، نورث روپ گرومن یکی از فضاپیماهایی باری سیگنوس خود را به افتخار این فضانورد «SS Sally Ride» نامگذاری کرد. نیروی دریایی ایالات متحده همچنین یک کشتی را به افتخار او «R/V Sally Ride» نامگذاری کرد. میراث او همچنین بر روی تمبر پستی ایالات متحده، سکه 25 سنتی آمریکا، یک عروسک باربی، عروسک‌های کوچک، یک لگو کوچک و یک منطقه از ماه، گرامی داشته شده است.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار