لامپ فرابنفش لاک خشک‌کن خطر آسیب دی‌ان‌ای را به دنبال دارد
کد خبر: ۲۶۹۲۶۷
تاریخ انتشار: 2023 January 29    -    ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
خطر ابتلا به سرطان از طریق ژل مانیکور به تعداد دفعات مراجعه به سالن کاشت ناخن بستگی دارد.علاوه بر این، انجمن غذا و دارو (اف‌دی‌ای) تاکید کرد گو اینکه اشعه فرابنفش به پوست آسیب می‌رساند، «در صورتی که از لامپ‌های ترمیم ناخن مطابق دستورالعمل روی دستگاه استفاده شود، خطر سرطان‌زایی اندکی دارند.»

لامپ فرابنفش لاک خشک‌کن خطر آسیب دی‌ان‌ای را به دنبال دارد

لامپ فرابنفش لاک خشک‌کن خطر آسیب دی‌ان‌ای را به دنبال داردتابناک باتو ــ مطالعه‌ای که به‌ تازگی انجام شد، نشان داد لامپ‌های فرابنفش که برای خشک کردن ژل لاک ناخن [ژلیش] استفاده می‌شوند، ممکن است برای سلامتی خطراتی داشته باشند.

در مطالعه‌ای که در نشریه نیچر کامیونیکیشن (Nature Communication) منتشر شد، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیه‌گو دریافتند خشک‌کننده‌های یووی لاک ناخن به دی‌ان‌ای آسیب می‌رسانند و در سلول‌های انسان جهش‌های سرطان‌زا پدید می‌آورند.

این پژوهشگران در ادامه، سه جمعیت سلولی مختلف را بررسی کردند: سلول‌های کراتین‌ساز اپیدرم انسان بالغ، فیبروبلاست‌های پوست ختنه‌گاه انسان و فیبروبلاست‌های جنینی موش. سپس رده‌های سلولی را در دوره‌های زمانی مختلف در معرض دو شرایط نور فرابنفش، پرتوگیری حاد و پرتوگیری مزمن قرار دادند.

نتایج این مطالعه نشان داد ارتباط میان این لامپ‌های خشک‌کننده لاک ناخن و آسیب به سلول‌ها را نشان داد؛ «یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای» با این دستگاه‌های ساطع‌کننده یووی به «مرگ سلولی ۲۰ تا ۳۰ درصدی» منجر می‌شود. علاوه بر این، سه بار پرتوگیری متوالی ۲۰ دقیقه‌ای «مرگ سلولی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد را در پی دارد».

لودمیل الکساندروف، نویسنده ارشد این مطالعه، این را نیز توضیح داد که چگونه قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش همان الگوهای جهش سلولی را ایجاد می‌کند که در افراد مبتلا به سرطان پوست دیده می‌شود.

لامپ فرابنفش لاک خشک‌کن خطر آسیب دی‌ان‌ای را به دنبال دارد

الکساندروف که استاد دانشگاه یواس‌سی سن دیه‌گو هم هست، گفت: «این را نیز دیده‌ایم که برخی آسیب‌های دی‌ان‌ای به مرور زمان ترمیم نشده‌اند و هر بار قرار گرفتن در معرض [لامپ] یووی لاک خشک‌کن به جهش‌هایی منجر می‌شود. دیدیم که قرار گرفتن در معرض [این نور] باعث اختلال عملکرد میتوکندری می‌شود که همین نیز به جهش‌های اضافی می‌انجامد. با بررسی بیماران مبتلا به سرطان پوست دقیقا همان الگوهای جهش‌هایی را دیدیم که در سلول‌های پرتودیده مشاهده کردیم.»

هرچند نتایج نشان داد که استفاده مکرر از خشک‌کن‌های یووی لاک ناخن خطر دارد، این پژوهشگران تاکید کردند پیش از آنکه به‌طور قطع بگویند این دستگاه‌ها به افزایش خطر سرطان پوست منجر می‌شوند، هنوز مطالعه‌ای طولانی لازم است.

متخصصان پوست همچنین تایید کردند خطر ابتلا به سرطان از طریق ژل مانیکور به تعداد دفعات مراجعه به سالن [کاشت ناخن] بستگی دارد.

ملیسا پیلیانگ، پزشک، ژانویه ۲۰۲۱ به کلینیک کلیولند گفت: «اگر هفته‌ای یک بار ناخن‌هایتان را مرتب می‌کنید و دستتان را به مدت ۱۰ دقیقه زیر [نور] آن لامپ‌ها می‌گذارید، بهتر است نگران باشید.»

او با اشاره به اینکه اگر سالی دو سه بار به سالن کاشت ناخن می‌روید، نباید خیلی نگران باشید، افزود: «این خطری بسیار بسیار ناچیز است.»

سال‌هاست که پژوهشگران نورهای یووی را بررسی می‌کنند تا دریابند آیا با افزایش خطر سرطان ارتباط دارد یا خیر. طی مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ که در نشریه درماتولوژی زیبایی‌شناختی و بالینی (The Journal of Clinical and Aesthetical Dermatology) منتشر شد، پژوهشگران بیماران ۴۰ ساله یا کمتر را که سابقه «استفاده طولانی از مانیکور ژلی داشتند و مبتلا به سرطان پوست غیرملانوما یا ملانوما تشخیص داده شده بودند» بررسی کردند. نتایج نشان داد که «خطر سرطان‌زایی مانیکور ژل یووی کم تا صفر است».

علاوه بر این، انجمن غذا و دارو (اف‌دی‌ای) تاکید کرد، گو اینکه اشعه فرابنفش به پوست آسیب می‌رساند، «در صورتی که از لامپ‌های ترمیم ناخن مطابق دستورالعمل روی دستگاه استفاده شود، خطر سرطان‌زایی اندکی دارند».

بر اساس اعلام آکادمی انجمن پوست آمریکا، هرچند خطر ابتلا به سرطان از راه خشک‌کن لاک ناخن زیاد نیست، پرتو فرابنفش «تخت‌های برنزه‌کننده باعث ملانوما می‌شود و خطر پیشروی خال خوش‌خیم به ملانوما را افزایش می‌دهد». این پایگاه پزشکی توضیح داد: «برنزه کردن در فضای بسته خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی را تا ۵۸ درصد و کارسینوما [سرطان] سلول بازال را تا ۲۴ درصد افزایش می‌دهد.»


لامپ فرابنفش لاک خشک‌کن خطر آسیب دی‌ان‌ای را به دنبال داردمنبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار