مغز شما با سلول‌های چربی حرف می‌زند
کد خبر: ۲۶۹۱۷۸
تاریخ انتشار: 2023 January 30    -    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
مغز ما قابلیت صحبت کردن با سلول‌های چربی بدن را دارد و این می‌تواند راز کاهش وزن پایدار باشد. همچنین هورمون‌ها وظیفه ارتباط سوخت‌و‌ساز بدن و گرسنگی را بر عهده دارند. توازن ذخیره انرژی، کارکرد هورمون‌ها و سوخت‌و‌ساز بدن در افرادی که بیماری‌هایی مانند دیابت، کبد چرب و چاقی دارند برهم می‌ریزد.

مغز شما با سلول‌های چربی حرف می‌زند

مغز شما با سلول‌های چربی حرف می‌زندتابناک باتو ــ شاید عجیب و غیرقابل‌باور به نظر برسد، اما واقعیت دارد؛ شما می‌توانید با استفاده از مغز خود به‌طور مستقیم بر بافت‌های چربی بدنتان تاثیر بگذارید و لاغر شوید.

نتایج تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که مغز ما قابلیت صحبت کردن با سلول‌های چربی بدن را دارد و این می‌تواند راز کاهش وزن پایدار باشد. نورون‌های حسی تازه‌ای که محققان شناسایی کرده‌اند پیام‌های مغز را به شکل مستقیم به بافت‌های چربی منتقل می‌کنند.

دکتر لی‌یه، دانشیار علوم اعصاب و عضو ارشد این مطالعه جدید، گفت: «کشف این نورون‌ها برای نخستین‌ بار نشان می‌دهد که مغز ما در برابر بافت‌های چربی منفعلانه عمل نمی‌کند و پیام‌های دریافتی را پس از بررسی برای این سلول‌ها می‌فرستد.» او نتایج این تحقیق را بسیار مهم توصیف کرد، زیرا ارسال پیام از مغز به بافت‌های چربی می‌تواند جایگزین سیگنال‌های هورمونی در خون شود و بر فرایند متابولیک بدن تاثیر بگذارد.

محققان موسسه تحقیقاتی اسکریپس در ایالات‌متحده دو روش را برای بررسی رابطه بین‌ نورون‌های حسی و بافت چربی بررسی کرده‌اند؛ روش تصویربرداری که استفاده از آن بافت‌های موش را شفاف می‌کرد و به محققان اجازه می‌داد مسیرهای نورون‌ها را از طریق بافت چربی ردیابی کنند. در روش دوم نیز به‌طور انتخابی بخش‌های کوچکی از نورون‌های حسی در بافت چربی را از بین بردند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

مغز شما با سلول‌های چربی حرف می‌زند

به گزارش ساینس دیلی، محققان دریافتند هنگامی‌ که ارتباط‌های عصبی حسی خاموش شد، سیستم عصبی سمپاتیک شروع به تبدیل سلول‌های چربی سفید به چربی قهوه‌ای کرد و درنتیجه فرایند چربی‌سوزی تسریع شد. پیش از اینکه نتایج این مطالعه منتشر شود، محققان بر این باور بودند که اعصاب موجود در چربی بیشتر به سیستم عصبی سمپاتیک تعلق دارد و چربی‌سوزی هنگامی اتفاق می‌افتد که بدن در شرایط حرکت یا ورزش است، اما اکنون آنان حدس می‌زنند که دو سیگنال عصبی مخالف نیز ممکن است همانند سیستم عصبی سمپاتیک در فرایند چربی‌سوزی نقش داشته باشند.

دکتر لی‌یه تاکید کرد که دستورالعمل یکسانی برای ارسال پیام از مغز به بافت‌های چربی وجود ندارد، اما نورون‌ها مانند پدال گاز و ترمز برای سوزاندن چربی عمل می‌کنند. بدن پستانداران بافت‌های چربی را به شکل توده‌هایی از سلول‌های چربی ذخیره می‌کند و زمانی که به انرژی نیاز دارد، آن‌ها را آزاد می‌سازد.

همچنین هورمون‌ها وظیفه ارتباط سوخت‌و‌ساز بدن و گرسنگی را بر عهده دارند. توازن ذخیره انرژی، کارکرد هورمون‌ها و سوخت‌و‌ساز بدن در افرادی که بیماری‌هایی مانند دیابت، کبد چرب و چاقی دارند برهم می‌ریزد.
منبع: ایندیپندنت فارسی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار