عمارتی زیبا که به هیچ شاه و شاهزاده‌ای تعلق ندارد
کد خبر: ۲۶۸۹۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 January 21    -    ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
عمارتی زیبا در نزدیکی میدان فردوسی است که به دوره پهلوی تعلق دارد اما برخلاف قدمتش، بسیار مدرن و به روز ساخته شده است.

 عمارتی زیبا در نزدیکی میدان فردوسی است که به دوره پهلوی تعلق دارد اما برخلاف قدمتش، بسیار مدرن و به روز ساخته شده است. این بنا با نام عمارت کوشک شقاقی یا خانه ماندلا نیز شناخته می‌شود.عمارتی که به هیچ شاه و شاهزاده‌ای تعلق نداشت و حدود ۸۰سال قبل با معماری ویژه و خاصی توسط «حسین شقاقی» بنا شد.

 

 

عمارتی زیبا که به هیچ شاه و شاهزاده‌ای تعلق ندارد
 

 

این خانه هزار و ۶۰۰متر مساحت دارد و ساختمان اصلی آن به شکل مورب ساخته شده است.در ساخت عمارت از سبک معماری اروپایی الهام گرفته  شده و نشانه‌های معماری ایرانی به ویژه در بخش تزئینات بنا به چشم می‌خورد. به همین خاطر معماری این عمارت زیبا را باید تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی دانست.شقاقی، در سال ۱۳۵۷ این خانه را به شرکتی خارجی فروخت که ماندلا و کندیس نام داشت.

عمارتی زیبا که به هیچ شاه و شاهزاده‌ای تعلق ندارد

به همین خاطر عمارت کوشک تهران بانام خانه ماندلا هم معرفی می‌شود. در آن دوران «نادر اردلان» از معماران معروف، مدیر این شرکت بود. او کاربری این عمارت را بدون آسیب به ماهیت بنا از مسکونی به اداری تغییر داد، اما شرکت ماندالا و کندلیس برای دریافت وام، این خانه را در رهن بانک گذاشتند تا تسهیلات بگیرند. در سال‌های نخست دهه ۶۰ هم ، این خانه به مناقصه گذاشته شد تا مطالبات بانک و دیگر طلبکاران را بدهد. تا اینکه سال ۱۳۶۴، سازمان میراث فرهنگی تهران این عمارت را خرید و به مرمت آن پرداخت. این بنا چندین سال در اختیار امور بین الملل سازمان میراث بود و مدتی نیز به ستاد نمایشگاه‌های سازمان میراث فرهنگی تعلق داشت.

برای دوره‌ای نیز به یکی از دفاتر زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری تبدیل شد. بعد از آن نیز مرکز هنرهای سنتی استان تهران آن را اداره کرد، اما اکنون، این عمارت زیبا زیر نظر یونسکو فعالیت می‌کند و به مرکز مطالعات منطقه‌ای  میراث فرهنگی ناملموس تبدیل شده است. عمارت کوشک تهران در سال ۱۳۷۸ در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید. 

همشهری آنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
4
11
خانه های بعضی از فوتبالیست ها که از این خانه ی پادشاهی هم مجلل تر هستند ،
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار